• 879214

    Svenska 2, textanalys

    Någon som nyligen gjort den uppgiften? Där man ska jämföra tre texter.


    Gängkrig 145


    Om kriget i Vietnam


    ur Lasermannen - En berättelse om Sverige

    Tips på hur man kan börja?

  • Svar på tråden Svenska 2, textanalys
  • Anonym (lärare)

    Varje skola gör sina uppgifter så inte säkert andra läst precis exakt de texterna. Lite Märkligt att du lägger ut detta här, fråga någon som går samma kurs i stället. Eller ännu bättre, fråga din lärare det du undrar över. 

  • 879214
    Anonym (lärare) skrev 2017-09-20 13:47:41 följande:

    Varje skola gör sina uppgifter så inte säkert andra läst precis exakt de texterna. Lite Märkligt att du lägger ut detta här, fråga någon som går samma kurs i stället. Eller ännu bättre, fråga din lärare det du undrar över. 


    Förstår att skolor gör olika men någon har säkert gjort samma. Jag läser på distans så kan inte fråga någon elev. Läraren frågar jag inte i första hand. 
  • Anonym (lite salt)

    Läs texterna. Fundera över deras innehåll och hitta likheter och skillnader. Tex om alla handlar om våld, vilket titlarna antyder, HUR skildrar texterna våldet.

    Fundera över hur texterna är skrivna. Påverkar sättet de är skrivna på hur texten uppfattas.

    ?

    Fast obs - detta är bara kvalificerade gissningar eftersom jag ej har sett instruktionen till uppgiften.en bättre metod är att tala med läraren

  • Schack73

    Börja med att läsa alla texter. Är alla skrivna i presens, vilket sorts språk (akademiskt, mer ungdomligt, jag-perspektiv) vad får du för känsla när du läst dem? Mer positivt, mörka, sorgsna? Mm

  • 879214

    Tack för era svar!


    Uppgiften är att jag ska analysera och jämföra texterna och resonera kring hur författarna använder olika metoder för att skapa effekt och förmedla idéer och känslor. 

  • Anonym (Hehe)

    Det är ganska uppenbart att du fått dessa texter av en marxistisk lärare. Mitt tips är att skriva så kommunistiskt du bara kan.

  • 879214
    Anonym (Hehe) skrev 2017-09-21 09:46:47 följande:

    Det är ganska uppenbart att du fått dessa texter av en marxistisk lärare. Mitt tips är att skriva så kommunistiskt du bara kan.


    Du ska se att det är nog inte läraren som lagt upp själva uppgiften.
Svar på tråden Svenska 2, textanalys