• gossensmamma

    Inget svar på inbjudan till kalas

    Hur tolkar ni det om någon inte svarar på en inbjudan till ett kalas? 
    I lördags skickade jag inbjudningar via sms till föräldrar till tre barn i sonens klass. Han fyller 7 och ville bjuda dom här tre kompisarna. Skickade också inbjudan till två syskon från sonens förskola.
    Föräldern till förskolekompisarna svarade direkt att dom kommer. På söndagen svarade en förälder till en av klasskompisarna att han kommer på kalaset. I måndags svarade en annan förälder att hon och hennes man är bortresta den dagen, men ska försöka ordna så att en släkting kan följa med deras son till kalaset. Men föräldern till den tredje klasskompisen har varken svarat på sms eller sagt något till sonen på skolan (hennes son blir alltid hämtad tidigare än vår son). Inte heller hennes son har sagt något om kalaset i skolan.
    Ska man tolka det som att den pojken inte kommer, och att dom därför inte tycker dom behöver svara? Eller ska man tro att det kommer ett svar när kalaset närmar sig (det är om två veckor)?
    Själv är jag uppväxt med att man alltid svarar så fort som möjligt på en inbjudan. Man vet ju när man får den om man kan / vill komma eller inte.

  • Svar på tråden Inget svar på inbjudan till kalas
  • _DuVetHon_

    Jag hade haft lite is i magen om jag var du. Jag tycker som dig - att man svarar så fort man kan. Men av erfarenhet så är det få som tycker så nuförtiden. Jag skriver alltid ut ett sista svarsdatum nuförtiden för att slippa just det problemet.

  • Vickan I

    Skrev du något osa? Om du behöver få besked så messa igen. Men de kanske tänker att det är två veckor kvar och inte bråttom ännu annars.

  • äldreochklokare

    Det beror nog på hur du formulerade inbjudan. Skrev du något sista datum tex?

  • Ms H

    Jag skulle fråga igen. Så lätt att man missar att svara eller tom missat sms:et helt.

  • Pappa41

    Idag är folk stressade och saker ramlar igenom du kan gott skicka en påminnelse.
    Även så kan du inte lita på sms eller mail det händer faktum att dom inte kommer fram även om det är sällsynt

  • Griseknoen35

    Vi blev stoppade av en mamma på dagis som sa att det va tråkigt att dottern inte kom på hennes sons kalas som hade vart ett par dagar tidigare. Det va så enkelt som att smset inte kommit fram så vi visste inte om kalaset. Jag brukar sätta ett svara senast.....tre dagar innan kalas är och har jag inte fått svar av alla då brukar jag smsa igen, har hänt fått höra av ett par föräldrar genom åren att första inbjudan nog inte kommit fram. Sms fastnar ofta någonstans i rymden.

    Kan även vara så att föräldern i ditt fall avvaktar ifall att andra planer dyker upp, det är ju ändå 2 veckor dit.

  • Physalis

    Det finns vissa som kör på "svara om ni inte kommer" alltså att man kommer sålänge man inte sagt något annat.

    Den här föräldern är kanske sådan?

    Annars finns det alla möjliga typer av människor, många svarar garanterat i sista sekund. Jag hade väntat några dagar och sedan påmint.

    Sen i fortsättningen skriv alltid "svara senast xx/xx" och lägg på en extra dag utöver då du absolut måste veta, så att du har möjlighet att påminna utan att bokningar och inköp blir drabbade.


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Inget svar på inbjudan till kalas