• Anonym (Hmmm)

    Totalrenovering, kan ni detta? Lurad?

    Ska totalrenovera en två:a.

    Kommer lägga cirka 200tkr på detta.

    Det kommer vara svartjobbare plus en firma som gör det lite svart/lite vitt. De har alla behörigheter.

    Detta är mina första bostadsrätt och första renovering. Ung tjej utan erfarenhet av ekonomin överhuvudtaget.

    Vad gäller betalningen så säger firman: du betalar oss 100tkr vitt och resten (alltså ca 100tkr svart, utspritt på olika konton).

    "Det är bäst för oss allihopa". Jag litar 100% på denna firma och de kommer nog göra ett bra jobb men är osäker på betalningen. Samtidigt förstår jag att de inte vill att skatten ska sluka hälften.

    MEN vilka är mina för- och nackdelar?

    Ska omvärdera lägenheten så fort detta är klart (om 4 månader).

  • Svar på tråden Totalrenovering, kan ni detta? Lurad?
  • Anonym (Hanna)

    Den största nackdelen är att om något går åt helvete så har du inga försäkringar som täcker bygget som är svart, kan bli en jäkligt dyr historia.

  • Anonym (Hmmm)

    Förstod lite men kan nån förklara det mer pedagogiskt?

    :(

    Antar att de kommer ta ca 100tkr i arbetskraft och resten till material. Så jag tror att jag får kvitto till materialet - funkar det då att dra av?

  • Lord Hans

    Det är en sak att göra det svart om du själv vinner nått på det. Alltså får ett förmånligt pris där du klart tjänar pengar även om du går miste om ROT. 200 000 för ett svartjobb på en tvåa är allt för mycket. Du hittar nog firmor som gör det vitt för det priset om det inte är väldigt lyxig standard du har tänkt. Jag tycker det låter som att du blir lurad.

  • Tow2Mater
    Studentpappa skrev 2017-09-20 20:07:05 följande:

    Betala gärna i förväg det är bäst vid svartjobb.


    Så att de bara tar pengarna och drar menar du?
  • Anonym (Varning!)

    Titts på Fuskbyggarna och lär dig din läxa! Svart= fel.

  • Anonym (.)

    Säg att du betalar 100kr svart. När du säljer lägenheten får du inte dra av de svarta pengarna, vilket innebär att du får betala 22kr mer skatt (om inte jag miss fel på skattesatsen).

    Betalar du vitt, blir det visserligen mer skatt initialt, men rotavdraget är ju 30% som du drar av direkt och du får även dra av när du säljer lägenheten. Så mycket skatt blir det ju inte...

    Dessutom blir det lättare att kräva garantier o liknande för jobbet om du betalar vitt.

    Tyvärr går det inte att avgöra om priset du anger är bra eller dåligt så det saknas specifikation på vad du ska göra, hur stora ytor etc. När vi fixade i ordning vår trea på vi 60kkr i material för göra en lightrenovering med tapeter, lite golv, tvättstuga delar av köket. Kräv en detaljerad specifikation.

    Ska man göra något svart så är det väl snarare om man reparerar en bil eller något annat och är väl förtrogen med mekanikern.

  • Anonym (Hmmm)
    Lord Hans skrev 2017-09-20 20:03:56 följande:

    Det är en sak att göra det svart om du själv vinner nått på det. Alltså får ett förmånligt pris där du klart tjänar pengar även om du går miste om ROT. 200 000 för ett svartjobb på en tvåa är allt för mycket. Du hittar nog firmor som gör det vitt för det priset om det inte är väldigt lyxig standard du har tänkt. Jag tycker det låter som att du blir lurad.


    Oj... tycker du? :(

    Det är verkligen en totalrenovering.

    Badrummet ska helt slås ner och byggas större. Sen ska allt vara nytt, helkaklat.

    Samma med köket, helt nytt.

    Laminat i alla golv i hela lägenheten (parkett blir tyvärr dyrare och budgeten räcker inte).

    Nya lister, 2 nya innedörrar, nya karmar, ny ytterdörr, målning av fönsterbänkar.

    En vägg ska byggas/sättas upp för att göra ett extra rum.

    Väggarna ska spacklas för att bli släta och sedan målas.

    Taket ska målas

    Ca 5 garderober ska sättas in i korridoren.

    Är ca 215 tusen mycket för detta? Snälla behöver råd.
Svar på tråden Totalrenovering, kan ni detta? Lurad?