• Coiii7557

    *suck*! Alla dessa kalasinbjudningar!

    Jag har barn på dagis och Det fullkomligt dräller in kalasinbjudningar i tid och otid. Alltså förstå mig rätt, det är ju en trevlig tanke och jag förstår om man vill överraska sitt barn och bjuda igen på andra kalas m.m men vi får ungefär 1-2 inbjudningar i månaden, året om! Det blir alldeles för mycket tycker jag, särskilt när de är så små att de inte kan vara på kalaset själva.

    När jag var liten hade vi inte så många kalas och som mest kanske man bjöd grannbarnen men nu verkar det som att hela klassen ska bjudas, dvs ungefär 25 st. Sedan ska dessa bjuda igen då såklart. Det blir ju nästan som ett tävlande!? Det är ju knappt så att man vet vilka barnen eller föräldrarna är ens? Kanske bara har hejat någon gång på sin höjd.

    Som sagt, tanken är ju god men som det ser ut idag är det redan stressigt att hinna med livet. Vi hinner knappt träffa våra vänner eller släkt nu som det är. Det ska städad, tvättas, handlas, tränas, lagas mat, hinna med fredagsmys, hinna andas etc...

    Hur känner ni?

  • Svar på tråden *suck*! Alla dessa kalasinbjudningar!
  • Coiii7557
    Tow2Mater skrev 2017-09-20 20:12:08 följande:

    Bara att tacka nej. Jag älskar kalasinbjudningar!


    Ok men får ni också så många och så ofta?
  • Påven Johanna II
    Coiii7557 skrev 2017-09-20 20:14:32 följande:
    Ok men får ni också så många och så ofta?
    1-2 i månaden är väl inte många och ofta?
  • Tow2Mater
    Coiii7557 skrev 2017-09-20 20:14:32 följande:
    Ok men får ni också så många och så ofta?
    Nej. Och anser inte heller man behover "bjuda tillbaka" om man inte vill/har mojlighet.
  • Tryne

    Det är ok att tacka nej. I mitt barns förskolegrupp brukar ca hälften (dvs 10) av barnen komma om hela gruppen är bjuden.

    Vi har sett kalasen som en trevlig möjlighet att träffa nya bekanta/vänner.

  • Coiii7557
    Påven Johanna II skrev 2017-09-20 20:15:51 följande:

    1-2 i månaden är väl inte många och ofta?


    Det tycker jag. Med tanke på att kalasen oftast tar en halv dag eller mer. Sedan ska man förbereda kläder, leta presenter och allt runtomkring. Vi har bara helgerna lediga och knappt det, typ 48 timmar och därtill kommer alla sysslor.
    Fennyxx skrev 2017-09-20 20:37:14 följande:

    Men tacka bara nej om ni inte hinner? Det är väl inte något problem?


    Jo men det känns ju otrevligt att tacka nej.
  • Påven Johanna II
    Coiii7557 skrev 2017-09-20 20:47:16 följande:
    Det tycker jag. Med tanke på att kalasen oftast tar en halv dag eller mer. Sedan ska man förbereda kläder, leta presenter och allt runtomkring. Vi har bara helgerna lediga och knappt det, typ 48 timmar och därtill kommer alla sysslor.
    Fennyxx skrev 2017-09-20 20:37:14 följande:

    Men tacka bara nej om ni inte hinner? Det är väl inte något problem?


    Jo men det känns ju otrevligt att tacka nej.
    En eller två halvdagar i månaden av fyra helger. Tycker du verkligen att det är jobbigt att förbereda kläder? Presenter kan man ju köpa på sig ett lager av.
  • Fennyxx

    [quote=78032739][quote-nick]Coiii7557 skrev 2017-0.Jo men det känns ju otrevligt att tacka nej.[/quote]

    Det är inte otrevligt att tacka nej om man inte har tid eller kan, om man gör det i god tid på ett trevligt sätt.

    Tycker du andra föräldrar är otrevliga om de tackar nej?

  • smulpaj01
    Coiii7557 skrev 2017-09-20 20:47:16 följande:
    Det tycker jag. Med tanke på att kalasen oftast tar en halv dag eller mer. Sedan ska man förbereda kläder, leta presenter och allt runtomkring. Vi har bara helgerna lediga och knappt det, typ 48 timmar och därtill kommer alla sysslor.
    Fennyxx skrev 2017-09-20 20:37:14 följande:

    Men tacka bara nej om ni inte hinner? Det är väl inte något problem?


    Jo men det känns ju otrevligt att tacka nej.
    Hur kan kalasen ta en halv dag eller ännu mer?
    När det gäller små dagisbarn brukar kalasen vara ca 2 timmar i mitt umgänge.
Svar på tråden *suck*! Alla dessa kalasinbjudningar!