• Ringblomman80

    37-7-38 grader i flera dagar,- Farligt?

    Har köpt ny termometer o började kolla tempen på familjen. Alla låg normalt...utan jag!

    Jag hade 38 grader. Har inte känt mig sjuk på ngt sätt.
    Visst nu känner jag mig dödsjuk...när jag såg detta.

    Vad beror detta på, kan det vara allvarligt. Har legat runt denna temp i fyra dagar nu.

    Orolig.

    Kan menscykel, medicin mm påverka tempen såååå högt?
    Vad kan det vara annars?

  • Svar på tråden 37-7-38 grader i flera dagar,- Farligt?
  • Ringblomman80

    Ingen som tro sig veta varför????

    Menscykel?

    SSRI preparat?

    Har ont i nacke o axlar (haft heeeela sommaren) Kan ex inflammation göra så man får högre temp?

  • minnsan
    Ringblomman80 skrev 2017-09-23 09:19:16 följande:

    Nu har jag 38.3 utan att känna mig sjuk.... börjar bli lite orolig. Vad kommer denna temp ifrån?


    Du är nog dödssjuk. Särskilt eftersom du känt dig såååå sjuk senaste tiden..
  • MnP81

    hej.
    du behöver nog inte vara orolig.
    hur hög kroppstemperatur har du haft innan i vanliga fall?

    jag ligger oftast på 36,6 när det ska vara normalt. vid förkylning så kan jag ha 37,8 men utan att känna mig febrig, bara lite slöare. brukar vara uppåt 39,5 när jag inte orkar göra något särskilt.
    min dotter har aldrig under 37.0 i temperatur. hon brukar säga att hon är lite hängig när hon kommer uppåt 39. så det är så olika.

    Om du köpt en ny termometer ska man ta sin temperatur på samma sätt minst en vecka och sen räkna ut vad som är vanlig temperatur just för dig.

    sen måste du tänka på att direkt på morgonen när man vaknat, liggandes under täcket, kan man ha feber uppåt 38.5 grader då man är uppvärmd utan att man har feber. likaså ägglossning / fysiskt arbete mm kan också förhöjas.

  • Ringblomman80

    Tack för svaret!

    Det översta svaret tackar jag däremot inte för.

    Gillar inte sådana typ av svar. Jag skriver ju inte här för att jag är behov av skämtas med eller ha dryga svar.

    Jag vill bara höra om ngn annan har haft samma typ av förhöjd temp eller jan tänkas veta varför.

    Jag vet dock inte min vanliga temp men kanske runt 37.0.

    Temperaturen fortsätter ligga högt (38-38.3)och jag har tid hos läkaren på fredag.

    Och jag känner mig fortfarande inte sjuk...

  • Aniiee
    MnP81 skrev 2017-09-23 10:32:09 följande:

    sen måste du tänka på att direkt på morgonen när man vaknat, liggandes under täcket, kan man ha feber uppåt 38.5 grader då man är uppvärmd utan att man har feber


    Det där stämmer dock inte.  Normalt är man svalare på morgonen innan man börjar röra på sig för att man just inte har rört på sig. Att man ligger under ett täcke gör inte mycket i sammanhanget om täcket inte är så pass varmt att man kastar av sig det under natten.

    ___________________________________________

    TS: Det kan ju vara termometern, eller kanske menscykeln eller så är du bara varmare än du tror. Vi är ju olika. Hade min termometer visat 38.3 på mig så hade jag varit helt bortkollrad, till exempel, men ugan hade övervägt att gå till jobbet.... 
    Fight for what you will, but you can't hide, 'cause all men must die.
  • Ringblomman80

    Jag fick tid till VC och dom kunde inte se nåt konstigt med mig utan rådet blev att sluta ta tempen.
    Febern gick ner samma dag som jag fick mens så det har nog nåt med min menscykel att göra. Sen att ha så hög feber pga menscykeln det är ju en annan sak men kanske nåt jag får leva med.

Svar på tråden 37-7-38 grader i flera dagar,- Farligt?