• Anonym (Emma)
    Äldre 21 Sep 14:09
    4767 visningar
    18 svar
    18
    4767

    Skulle ni låta en 15-åring vara barnvakt åt en 1-åring?

    Vi letar efter en barnvakt och har lagt upp en annons. Vi fick en del svar av mest unga personer. En av dem är en 15-årig tjej som skriver att hon har erfarenhet av barn från 1 år och att hon jobbar professionellt med detta, antar att hon menar att hon passat barn utanför familjen mot betalning, alltså inte sina syskon eller liknande.

    Hon bor och pluggar mycket nära oss och dessutom håller hon på med en aktivitet som vi är intresserade av och skulle vilja att även vårt barn håller på med detta i framtiden om intresse finns. Hur som helst är vi intresserade av henne och vill träffa henne och prata mer med henne. Det handlar om 2-4 timmar per tillfälle, några ggr. per månad. Skulle ni våga låta en 15-åring passa en 1-åring? 

  • Svar på tråden Skulle ni låta en 15-åring vara barnvakt åt en 1-åring?
  • Stårsc­han
    Äldre 21 Sep 14:11
    #1

    Ja, om 15-åringen gav ett sunt intryck efter att jag träffat henne.

  • Anonym (Emma) Trådstartaren
    Äldre 21 Sep 14:11
    #2

    Barnvakten behövs alltså på dagtid när barnet inte sover så man behöver ge mat, byta blöja och passa barnet, alltså ingen barnvakt på kvällen när barnet sover och man behöver bara finnas hemma. 

  • Äldre 21 Sep 14:15
    #3
    +1

    Jag var 15 när jag fick vår första. Han har överlevt 16år nu.

    Men såklart, det finns 15 åringar som aldrig skulle fått vakta våra barn....samtidigt som det också finns betydligt äldre människor jag aldrig lämnat barnen hos.

  • justan­otherm­an
    Äldre 21 Sep 14:21
    #4

    Jag ogillar uttrycket "ålder är bara en siffra", men lite så är det ju ibland.

    Vissa 15-åringar är väldigt mogna och ansvarstagande medan andra inte är det. Det beror helt på hur hon är som person eller vad hon ger för intryck.

  • Äldre 21 Sep 14:21
    #5

    Absolut, åldersmässigt ser jag inga problem så länge hon är en "normalt" utvecklad 15 åring.
    Träffa tjejen!

  • Äldre 21 Sep 14:24
    #6

    Ja, det skulle jag.

  • Anonym (Nej)
    Äldre 21 Sep 14:28
    #7

    Nej. Om det inte var en väldigt mogen 15-åring som jag känner. Men jag är inte så pigg på att ha barnvakter jag inte känner alls :/. Hellre en pigg pensionär då.

  • sextio­talist
    Äldre 21 Sep 14:43
    #8

    Tja, varför inte. Det var många som var barnflickor när de gick ut grundskolan och innan dess arbetat med barn på somrarna, när jag växte upp och jag lovar, vi var generellt inte så mycket mognare än dagens tonåringar.

  • Äldre 21 Sep 15:29
    #9

    Om det var en väldigt ansvarsfull och mogen femtonåring som jag kände väldigt väl sedan en längre tid.

    Finns inte på kartan att jag skulle använda en okänd 15 åring funnen på annons.

  • Anonym (Nejz)
    Äldre 21 Sep 15:31
    #10

    Absolut inte. Kan hända vad som helst. Tänk om 1 åringen sätter i halsen och dör? En 15 åringen ska inte behöva ha det ansvaret.

  • Äldre 21 Sep 15:43
    #11

    Jag var barnvakt till mina kusiner när jag var yngre än så. En 15-åring tycker jag absolut kan vara bv. (Finns alltid undantag, men en normalt funtad en med intresse för barn, ja.)

  • Anonym (Varfö­r)
    Äldre 21 Sep 17:26
    #12
    Anonym (Emma) skrev 2017-09-21 14:11:16 följande:

    Barnvakten behövs alltså på dagtid när barnet inte sover så man behöver ge mat, byta blöja och passa barnet, alltså ingen barnvakt på kvällen när barnet sover och man behöver bara finnas hemma. 


    smulpaj01 skrev 2017-09-21 14:21:56 följande:

    Absolut, åldersmässigt ser jag inga problem så länge hon är en "normalt" utvecklad 15 åring.

    Träffa tjejen!


    EN Normal 15 åring går väl i skolan dagtid??
  • Anonym (Jodå)
    Äldre 21 Sep 19:05
    #13

    Vi har en 15-årig barnvakt till vår lille på 10 månader. Än så länge medans vi är hemma också för det är för att få nåt gjort hemma korta stunder vi behöver barnvakt. Funkat jättebra! Vi känner hennes pappa så det var han som rekommenderade henne.

  • Anonym (X)
    Äldre 21 Sep 19:40
    #14
    Anonym (Emma) skrev 2017-09-21 14:11:16 följande:

    Barnvakten behövs alltså på dagtid när barnet inte sover så man behöver ge mat, byta blöja och passa barnet, alltså ingen barnvakt på kvällen när barnet sover och man behöver bara finnas hemma. 


    Istället för dagmamma eller nån gång ibland?
  • Äldre 21 Sep 21:20
    #15

    Jag skriver som många andra; Det beror på15-åringen.

    När jag var tio år passade jag mitt syskonbarn själv. Först när de var hemma, jag tog allt ansvar, även nattetid och gick upp och gjorde välling.
    Sedan ensam när de var på fest hos grannarna. Då tog jag hand om henne från ca kl17 eftersom det var middag hos grannarna och sedan allt med nattning osv och så kom de hem på natten. Jag tog även morgonen efter om de var trötta.
    När jag var 12 år kom lillasyster. Då passade jag båda på samma vis som ovan.
    Förvisso fanns de på bara någon minuts avstånd, men de behövde aldrig komma hem och jag hade inga som helst problem att ha en bebis på armen och en 2-åring runt benen medan jag gjorde välling eller andra sysslor.

    Jag hade inte låtit min egen ena tioåring passat barn, men den andra hade jag kunnat låta passa en kortare stund så som sagt, det beror helt på vem man är som person. Jag har aldrig velat bli något annat än mamma. Jag har utbildat mig eftersom man inte gör sig några pengar på att vara förälder men mamma var det enda jag faktiskt längtade efter att bli.

  • Anonym (Lia)
    Äldre 21 Sep 21:39
    #16

    Hade nog låtit henne träffa barnet och genom det känt av om jag vågat eller ej. En mogen och ansvarsfull 15-åring klarar nog av att ta hand om ett litet barn några timmar. Var själv barnvakt till en liten i den åldern när jag var 15. Kl 8-16.30 en hel sommar när mamman var på jobb. Hade vana att ta hand om småttingar då mina halvsyskon/kusiner är mycket yngre än mig och jag ofta tagit hand om dem. Vissa dagar kändes det tungt men barnet fick allt han behövde varje dag oavsett hur trött jag kände mig. Så 2-4 timmar borde inte vara omöjligt med rätt person.

  • Anonym (Aldri­g)
    Äldre 22 Sep 21:46
    #17

    Hade aldrig anförtrott mitt barn åt någon så ung. Känns alldeles för riskabelt.

  • Äldre 22 Sep 22:18
    #18

    Ja jag skulle låta en 15-åring passa vår 1-åring om det är en person som jag känner och som jag vet skulle klara av uppgiften. Däremot skulle jag inte lämna något av våra barn med en total främling eller med någon jag inte litar på oavsett ålder.

Svar på tråden Skulle ni låta en 15-åring vara barnvakt åt en 1-åring?