• absalon

    Månggifte i Sverige?

    Ett färskt fall i Nacka Kommun aktualiserar frågan om månggifte i vårt land. Hur gör man med godkända flyktingar, som har flera fruar och barn med samtliga? Sannerligen inget lättlöst problem.
    Kanske månggiftet ska legaliseras även för svenska män - och givetvis även kvinnor. Den som börjat tröttna på frugan eller maken kanske kan pigga upp förhållandet och återfå en bra familjefunktion genom möjligheten att skaffa sig ytterligare en hustru/make. Barnlösa äktenskap kanske kan förbättras genom att en ensamstående pappa eller mamma gifts in i familjen och tar barnen med sig.
    Hustruplågare får det säkert välförtjänt svårare om de ställs mot fyra fruar istället för som nu endast en.Cool

  • Svar på tråden Månggifte i Sverige?
  • Anna60

    Eftersom väldigt få kvinnor vill att maken skall ta en till hustru anser jag att det är helt fel. Detta gäller även i länder där man FÅR ha månggifte. Varför stötta patriarkala samhällen?

  • Nandez
    Anna60 skrev 2017-09-21 14:30:26 följande:
    Eftersom väldigt få kvinnor vill att maken skall ta en till hustru anser jag att det är helt fel. Detta gäller även i länder där man FÅR ha månggifte. Varför stötta patriarkala samhällen?
    Detta skriver jag under på.
  • AndreaBD

    Jag förstår dock inte riktigt vad så många tjafsar om. Det är klart att vi inte ska ha månggifte i Sverige. Iofs skulle det inte störa mig direkt om några alternativa "polys" får för sig att bilda storfamilj. JAG skulle inte ge mig in i en sån relation, oavsett om man är gift eller inte.

    Det är ju också det som är en poäng. Förut var det en stor grej att gifta sig. Nuförtiden spelar det ingen roll om du är gift eller inte. Så alla lever som de vill. Ingen blir förtryckt eller tvungen till något här. Och vad som händer i andra länder, kan vi ända inte styra.

    Om det kommer flyktingar hit som har flera fruar, så berör det ju egentligen ingen annan människa heller. De där tre fruarna i Nacka har fått var sin lägenhet och mannen fick ingen egen. Så nånstans har fruarna det säkert bättre än i hemlandet, och om de vill ta sig ur den konstellationen, så har de möjligheter här.
    Det påverkar i alla fall inte oss! 

  • Anna60
    AndreaBD skrev 2017-09-21 14:39:07 följande:
    Jag förstår dock inte riktigt vad så många tjafsar om. Det är klart att vi inte ska ha månggifte i Sverige. Iofs skulle det inte störa mig direkt om några alternativa "polys" får för sig att bilda storfamilj. JAG skulle inte ge mig in i en sån relation, oavsett om man är gift eller inte.

    Det är ju också det som är en poäng. Förut var det en stor grej att gifta sig. Nuförtiden spelar det ingen roll om du är gift eller inte. Så alla lever som de vill. Ingen blir förtryckt eller tvungen till något här. Och vad som händer i andra länder, kan vi ända inte styra.

    Om det kommer flyktingar hit som har flera fruar, så berör det ju egentligen ingen annan människa heller. De där tre fruarna i Nacka har fått var sin lägenhet och mannen fick ingen egen. Så nånstans har fruarna det säkert bättre än i hemlandet, och om de vill ta sig ur den konstellationen, så har de möjligheter här.
    Det påverkar i alla fall inte oss! 
    Tyvärr får de enbart skilja sig om de kan bevisa att de blir misshandlade. Mannen kan förskjuta henne hur enkelt som helst. Men inte kvinnan. Detta skall även ske i en islamisk domstol. Men enbart herrar som dömer.
  • Rövare
    AndreaBD skrev 2017-09-21 14:39:07 följande:

    De där tre fruarna i Nacka har fått var sin lägenhet och mannen fick ingen egen. Så nånstans har fruarna det säkert bättre än i hemlandet, och om de vill ta sig ur den konstellationen, så har de möjligheter här.


    Mångkulturen är inskriven i grundlagen och här har vi ett riktigt bra exempel på vad vi skall stödja.

    För bara lite över 14 mill och 1,2 mill i bidrag per år så har vi fått en mycket mångkulturell familj eller rent av tre.

    OK ! Vi kanske kunde använt pengarna till 150.000 personer i UNHCR:s läger förderas uppehälle ett år, men tänk vad denna familjen kan bidra med i Sverige.
  • Gabriella 009

    Finns det någon kvinna som vill ha tre/3 äkta men" att sköta om" tänk tvätt och mat,Oskyldig då ska dom vara bra rika och generösa  ha ha

  • AndreaBD
    Anna60 skrev 2017-09-21 14:43:26 följande:
    Tyvärr får de enbart skilja sig om de kan bevisa att de blir misshandlade. Mannen kan förskjuta henne hur enkelt som helst. Men inte kvinnan. Detta skall även ske i en islamisk domstol. Men enbart herrar som dömer.
    Vart då? I Sverige får de skilja sig oavsett. Och i andra länder varierar det väldigt mycket. T.ex. i Iran som har islamsk rätt får en kvinna INTE skilsmässa om man blivit misshandlat.
  • Rövare
    AndreaBD skrev 2017-09-21 15:03:46 följande:
    Vart då? I Sverige får de skilja sig oavsett. Och i andra länder varierar det väldigt mycket. T.ex. i Iran som har islamsk rätt får en kvinna INTE skilsmässa om man blivit misshandlat.
    Naturligtvis får dom skilja sig hur dom vill i Sverige.

    Att dom sedan ramlar ut från en balkong är bara en naturlig kulturupplevelse
  • justanotherman

    I länder som Iran kämpar kvinnorättsaktivister mot bland annat polygami med fara för sitt eget liv. De har lyckats bra, polygami är ganska ovanligt i landet idag. Inte ens bland förmögna män som har råd att ha flera fruar är det särskilt vanligt.

    www.amnesty.org/en/latest/news/2011/11/iranian-women-fight-controversial-polygamy-bill/

    I Sverige vill partier som exempelvis Feministiskt initiativ istället legalisera polygami.

    Sverige är på många sätt ett sjukt land.

  • Anna60
    AndreaBD skrev 2017-09-21 15:03:46 följande:
    Vart då? I Sverige får de skilja sig oavsett. Och i andra länder varierar det väldigt mycket. T.ex. i Iran som har islamsk rätt får en kvinna INTE skilsmässa om man blivit misshandlat.
    På dessa kriterier kan du ev få skilja dig i Iran:

    Mannen överger familjelivet i sex månader i följd eller totalt nio månader under ett års tid. Mannen är drog- eller alkoholberoende på ett sådant sätt att det påverkar parets liv. Mannen sätts i fångenskap eller i fängelse i fem år. Mannen misshandlar kvinnan. Mannen lider av obotliga psykiska störningar.
    Och ev följder:

    Iransk-svenska kvinnor som är skilda enligt svensk lag, men inte enligt muslimsk, kan få problem om de reser till Iran. Om inte den tidigare maken lämnar sitt godkännande riskerar kvinnan att inte få resa tillbaka till Sverige och kan heller inte förnya sitt pass.

Svar på tråden Månggifte i Sverige?