• Hejhejhemsktmyckethej

    "Hål i hjärtat" Hjälp mig!!

    Jag har skrivit här tidigare men då visste jag inte vad som var fel. Nu har jag äntligen fått en diagnos.

    Jag fick problem med hjärtklappningar under graviditeten, blev utredd med EKG, långtidsekg, ultraljud på hjärtat. Flertal blodprover. Åkte in och ut på akuten pågrund av detta och inte blev det bättre efter förlossningen. Tvärtom så blev det värre. Jag har krigat med vården i 7 månader då jag känt själv att nått är fel. Varenda läkare har velat fått mig att framstå som fullständigt galen, att allt är psykiskt förutom att jag har mycket extraslag. Det har varit frustrerande.

    I måndags fick jag göra ett ultraljud via matstrupen och diagnosen blev "ett litet hål " som läkaren så mellan höger och vänster förmak och sen lämnade han rummet. Så Google fick bli min bästa vän. Jag är livrädd efter att ha läst.

    Jag har fått en tid till hjärtläkaren på måndag, egentligen torsdag men så att nu fick det fan vara nog och fick tillslut en tidigare tid.

    Jag har hemska symtom med extraslag, ont i bröstkorgen, andnöd ibland osv osv. Listan kan göras lång. Många av dessa symtom kan man tydligen ha med ett hål i hjärtat.

    Nu undrar jag såklart om någon vet nått om detta. Vad innebär det att ha hål i hjärtat och vad gör man åt det? För mig känns det som att jag kommer dö innan helgen är slut. Känns lönlöst att åka på akuten hur dåligt jag än mår för där får jag ingen hjälp i vilket fall.

    Mitt förtroende för sjukvården är noll just nu och jag känner mig bara så fruktansvärt förnedrad.

  • Svar på tråden "Hål i hjärtat" Hjälp mig!!
  • Anonym (Va)

    De flesta med små hål i hjärtat lever fullt normala liv, min son bla. Ingen fara.

    Du låter dock dom om du lider av hypokondri utifrån dina tidigare trådar, och den här.

  • Hejhejhemsktmyckethej

    Det flesta med hål i hjärtat lever ett normalt liv, ja.

    Men kan inte kalla detta att leva normalt. Mitt hål har orsakat extraslag/hjärtrytmsrubbningar på hjärtat. Är det också normalt?

    Hypokondriker kan jag inte hålla med om. Då jag visste att det var något fel trots läkarna och till slut hittade dom orsaken. Så nått bär det ju.

  • Anonym (Va)
    Hejhejhemsktmyckethej skrev 2017-09-21 15:07:36 följande:

    Det flesta med hål i hjärtat lever ett normalt liv, ja.

    Men kan inte kalla detta att leva normalt. Mitt hål har orsakat extraslag/hjärtrytmsrubbningar på hjärtat. Är det också normalt?

    Hypokondriker kan jag inte hålla med om. Då jag visste att det var något fel trots läkarna och till slut hittade dom orsaken. Så nått bär det ju.


    Men lilla vän, de flesta har extravaganta, det är inga konstigheter. Du verkar dock hänga upp dig på det och vara extremt fixerad vid det, och detta är inte friskt. DET är knappast målet stort fel eftersom de inte hör något åt det.

    Du får säkert medicin i tablettform att ta när det känns, det har jag.
  • Queennr1
    Anonym (Va) skrev 2017-09-21 15:15:26 följande:

    Men lilla vän, de flesta har extravaganta, det är inga konstigheter. Du verkar dock hänga upp dig på det och vara extremt fixerad vid det, och detta är inte friskt. DET är knappast målet stort fel eftersom de inte hör något åt det.

    Du får säkert medicin i tablettform att ta när det känns, det har jag.


    Och nät du första gången fick veta att din son hade hål i hjärta så ryckte du bara på axlarna och blev inte ett dugg orolig?
  • Anonym (Va)
    Queennr1 skrev 2017-09-21 15:25:11 följande:

    Och nät du första gången fick veta att din son hade hål i hjärta så ryckte du bara på axlarna och blev inte ett dugg orolig?


    Nej, faktiskt inte eftersom jag visste att det inte var ovanligt.
  • Queennr1
    Anonym (Va) skrev 2017-09-21 15:28:34 följande:

    Nej, faktiskt inte eftersom jag visste att det inte var ovanligt.


    Att inte alls bli orolig låte faktiskt konstigare än att reagera som TS.

    Vem som helst som inte vet nåt om vad det innebär skulle såklart bli rädd. Så jag förstår inte varför du försöker få TS att fatta att hon är knäpp?
  • Anonym (Va)
    Queennr1 skrev 2017-09-21 15:31:52 följande:

    Att inte alls bli orolig låte faktiskt konstigare än att reagera som TS.

    Vem som helst som inte vet nåt om vad det innebär skulle såklart bli rädd. Så jag förstår inte varför du försöker få TS att fatta att hon är knäpp?


    Jag har läst hennes tidigare trådar!
  • Hejhejhemsktmyckethej

    Oavsett om det är farligt eller inte så vet jag fortfarande väldigt lite om det.

    Jag vet att man kan leva normalt med hål i hjärtat och att många lever utan symptom. Att mycket beror på hur stort hålet är mm.

    Men jag vet inte hur stort mitt hål är. Och jag lever med mycket och jobbiga symtom.

    Har på långtidsekg 6% extraslag och det är väldigt mycket, läkarens ord och inte mina.

    Att dom inte gör nått stämmer ju inte heller. Jag ska ju till kardiologen på måndag och dom hittade detta för bara några dagar sedan.

Svar på tråden "Hål i hjärtat" Hjälp mig!!