• Dystopi

    Kan/kunde ni amma inför svärföräldrarna?

    Kanske nojjar jag för mycket i onödan, men det är 1 vecka kvar av graviditeten och tanken på att kanske strax amma inför mina svärföräldrar gör mig illa till mods... Känns så privat...

    Hur gjorde ni? Var det någon på hans sida som ifrågasatte om ni ville gå till ett avskilt rum när det blev dags? Eller vande man sig tillslut? Till detta hör att jag träffar dem endast ca 4 ggr/år, kanske blir några ggr till nu när deras första barnbarn kommer..

    Tacksam för alla tips & råd! 

  • Svar på tråden Kan/kunde ni amma inför svärföräldrarna?
  • Meriall

    Tror ingen har något emot att du går ifrån. Säg bara att barnet äter bättre i avskildhet där det inte blir distraherat om du inte vill säga att det beror på dina känslor.

    Min syster gick alltid ifrån och ammade även om det bara var jag och vår mamma där. Inget som vi ifrågasatte, kändes väldigt vanligt att man väljer att göra så.

  • Anonym (Klara)

    Inget konstigt tycker jag, ibland så ammade jag framför svärisarna och ibland gick jag ifrån. Ingen som ifrågasatte eller tyckte det var märkligt!

    Jag använde det även som en ursäkt för att komma ifrån allt ståhej en stund ibland :P

  • Zaxika

    Oj, jag har inte ens tänkt på det. Har sett framför mig att jag går ifrån och att ev. pappan kan vara med ibland.

    Tror inte folk förväntar sig att man ska slänga fram brösten hur som helst.

  • AnkiC

    I början kan det vara lite omständigt att få till amningsstunderna och barnet behöver kanske lugn och ro. Då är det bara att gå undan till ett annat rum. Det är helt naturligt. Sen blir man van och då känns det inte konstigt alls att amma varsomhelst offentligt. Det är ju inte mycket av bröstet som syns ändå.

  • GAndrea

    Jag gick iväg i början för det krånglande en del med tröjor, knäppen på bh:arena, amningsnapp pga såriga bröstvårtorna och mjölken sprutade. Kändes inte så fräscht, var frustrerande och det var skönare att amma i lugn och ro. Efter en månad blev allt mycket smidigare. Jag visste vad jag gjorde och bebis visste vad hon gjorde. Svärmor tyckte jag var löjlig som gick undan för henne. Men jag sa att jag blev stressad över att någon tittade på och det godtog hon.

  • Snuttis2

    Tänkte som du innan barnet kom!!!

    Men efter förlossningen och BB tiden med främmande människor hängande runt varje vrå av kroppen, mage, underliv, bröst osv försvann de totalt !!

    Du kommer bli härdad : )

    Skulle nog inte amma öppet var som helst men med vänner o familj så ammar jag nu utan en tanke!

    Sen behöver man ju inte fläka upp sig hur som helst du kan ju fortfarande vara lite diskret med bröstet!!

  • basio

    Jag ammade helst inte med folk omkring mig, jag blev stressad av att ha dem hängande omkring och då kom ingen mjölk. Så jag sa helt enkelt att jag behövde amma ifred för att bebisen skulle få ha lugn och ro och jag också. Det var aldrig några problem, alla accepterade det utan att tycka det var fel.

    Så om du känner så, säg bara att du behöver få amma ifred.

  • Anonym (Också)

    Är också gravid och kan inte sluta tänka på detta! Jag har bestämt mig för att amma ensam i lugn och ro. Det känns så privat och jag vill inte heller "blotta" mig. Vad andra väljer att göra har jag inte med att göra men jag hoppas att folk har förståelse när jag väl börjar amma.

  • Guapa

    Jag kan absolut amma med svärisarna närvarande men som någon annan skrev - jag går gärna in i ett annat rum och får en paus från allt ståhej. Det blir lätt rätt intensivt när vi umgås med släkten. Då kan jag sitta ifred och surfa på mobilen istället ;)

  • Dystopi

    Tack så mycket för värdefulla erfarenheter och kloka råd!! Jag känner mig tryggare nu än innan!

  • Anonym (Ja)

    Jag har inte heller träffat svärisarna så ofta, och har på toppen av det haft en ganska komplicerad relation till dem, då de var väldigt emot vårt förhållande under en lång tid.

    Men hade aldrig några problem med att amma framför dem. Det kändes liksom inte som att det var min kropp längre när jag var gravid eller när jag ammade. Det var en tillfällig kropp jag hade för bebisens skull. Var ju inte direkt som att någon stirrade på brösten direkt heller, utan de tittade väl lite diskret åt sidan när jag sa att jag skulle amma, och så fort man är igång täcker ju barnet det bara bröstet. Hade ibland en tunn sjal över, men mest för att det kändes mysigt och för att bröstet inte skulle vara utsatt för drag även om ett fönster va öppet någonstans.

    Men ingen kommer att tycka att du är konstig om du går undan. Bara säg att bebisen har svårt att fokusera på maten om det är andra runtomkring.

  • syntharen

    Alla bebisar är ju så klart olika men om jag hade gått undan varje gång jag skulle amma min yngsta son så hade jag aldrig fått umgås med andra människor. Dom första 2 månaderna låg han nästan konstant vid bröstet. Så det kan ju bli rätt trist om man känner att man vill gå undan varje gång bebisen vill äta. Det är nåt man får vara beredd på, att bebisen kanske inte bara äter 10-20 min var tredje timme liksom, utan kanske upp mot 40-60 min och sedan kanske sover 1 timme och sedan är det dags att amma igen. Sedan blir man rätt snabbt van med att ta fram bröstet, om än diskret, var man än är. Bussen, köpcentret, lekplatsen, parken osv. Om bebisen är hungrig så är det ibland svårt att hitta en avskilld plats att amma på, om man inte stannar hemma dom första 6 månaderna förståss...

  • Jemp

    Ammade nästan överallt. Tror väldigt få skulle ta illa upp om du vill gå undan dock.

  • Dystopi
    syntharen skrev 2017-09-22 12:23:07 följande:

    Alla bebisar är ju så klart olika men om jag hade gått undan varje gång jag skulle amma min yngsta son så hade jag aldrig fått umgås med andra människor. Dom första 2 månaderna låg han nästan konstant vid bröstet. Så det kan ju bli rätt trist om man känner att man vill gå undan varje gång bebisen vill äta. Det är nåt man får vara beredd på, att bebisen kanske inte bara äter 10-20 min var tredje timme liksom, utan kanske upp mot 40-60 min och sedan kanske sover 1 timme och sedan är det dags att amma igen. Sedan blir man rätt snabbt van med att ta fram bröstet, om än diskret, var man än är. Bussen, köpcentret, lekplatsen, parken osv. Om bebisen är hungrig så är det ibland svårt att hitta en avskilld plats att amma på, om man inte stannar hemma dom första 6 månaderna förståss...


    Glömde att citera. Känner att jag skulle kunna amma offentligt på caféer, bibliotek etc då jag är så anonym på de platserna, men när det kommer till svärföräldrarna och min mans bröder känns det inte lika bra i magen.. Som sagt är det inte så många ggr per år vi kommer ses och när vi väl gör det stannar ofta vi/dem över natten så vi kommer nog ha tid på oss ändå att umgås och det kommer går nog bra att gå undan de gånger jag behöver för detta. 
  • Anonym (Tvärtom)

    Mina verkade tvärtom ta illa upp av att jag ammade framför dem ^^ hah.

    Efter första besöket hos dem då jag ammat i deras soffa där vi satt och pratade fick jag en sjal av svärmor.

  • Neroq

    Ingen sa nåt alls om att jag gick ifrån och ammade.

    Men, men första bebis blev vrålhungrig på en sekund ungefär så jag ammade var och när som helst och det gick inte alltid att gå undan.

    Har ammat på Ica, på kafé, i parken, på vårdcentralen, hos tandläkaren och inför alla möjliga människor som råkade vara i närheten. Det störde mig mindre än min panikskrikande bebis.

    Men ingen hade nåt att invända vare sig jag gick undan eller ammade på där jag var.

  • Emma118

    Jag kände samma som dig och löste problemet genom att införskaffa några amningstoppar som gör att man kan amma barnet utan att någon ser ens bröst - H&M har jättefina, de ligger under kategorin Mammakläder - Amning på hemsidan.

    Annars funkar ett linne du lätt kan dra ner under en större topp (när du dra upp toppen täcker det bröstet och linnet täcker allt nedanför)

    Det har hjälpt mig känna mig bekväm att amma överallt i stort sett. Känner man sig inte bekväm så kommer ingen mjölk har jag märkt, otroligt vad psyket påverkar amningen!

    Lycka till!

Svar på tråden Kan/kunde ni amma inför svärföräldrarna?