• Anonym (Siv)

    Snart 14år, ensam natten då jag jobbar?

    Anser ni det ok att dottern på klass 8 är ensam natten hemme då jag har nattskift? Hon säger de e ok, innerst inne tänker jag de e ok, men hon e min yngsta så d väl lite överbeskyddande....tankar?

  • Svar på tråden Snart 14år, ensam natten då jag jobbar?
  • Anonym (mama)

    Nattis är ju bara till 12 så det är väl tänkt att barn ska klara av att sova ensamma hemma från 13. Tror det är helt beroende på hur moget och tryggt barnet är. Känner en som sov ensam hemma redan som 12-åring när hennes mamma jobbade natt. Hon var less på att sova borta och kände sig trygg hemma. Det gick bra.

  • Carambolan

    Ja, om du är nåbar på telefon medan du arbetar.

  • Anonym (1234)

    När jag var 13 var jag hemma en vecka själv. Var inga problem.

    Hon kan väl ringa dig eller nån annan vuxen om det skulle vara något? 

  • Smecker

    Ser inte problemet. När jag var 14 år var jag ensam hemma när familjen åkte på charter i 10 dagar, jag ville inte följa med utan ville vara med kompisarna istället. Det var inga problem.


    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Anonym (a)

    När jag var 13 bodde jag en vecka själv på en campingplats, i tält. När jag var 14 åkte jag på konfirmationsresa till England. Visserligen "organiserat" men nog var man själv ute på stan för det mesta. När jag var 15 cyklade jag och en kompis Gotland runt och tältade i terrängen i 10 dagar. Vi ordnade allt själva med tågbiljetter, båtbiljett, cykelhyra, tjäna ihop pengar innan osv.
    En snart 14-åring klarar en natt själv hemma (om hon inte är extremt mörkrädd).

  • Anonym (testa)

    Jag är också överbeskyddande. Jag hade nog pratat med grannen och frågat om de kan vara stand-by ifall tjejen skulle behöva. Så länge flickan är mogen nog för att veta vilken situation som det är lämpligt att ringa grannen och vilken situation som det är lämpligt att ringa SOS, och jag antar att du kommer kunna vara tillgänglig på telefon hela natten så borde det gå bra.

  • Anonym (Siv)

    Jo hon kan ringa, o jobbar 2 kvarter borta. Blir nog bra. E nog lite hyper...hehe

  • Anonym (Kicki)

    Inga problem - särskilt om hon tycker det själv. Yngsta dottern (nu 14) har en kompis som har haft det upplägget i flera år. Ibland har min dotter fått sova över där då och hålla henne sällskap. Alla kanske inte skulle ha gjort så, emn jag har fullt förtroende för bägge tjejerna, och jag tror att de har vuxit av det. Det har aldrig varit några problem för dem att ta sig i tid till skolan på mornarna heller.

  • Anonym (H)
    Carambolan skrev 2017-09-21 21:04:59 följande:
    Ja, om du är nåbar på telefon medan du arbetar.
    Håller med
Svar på tråden Snart 14år, ensam natten då jag jobbar?