• Anonym (Wow)

    Barnkalas som ensamstående hur gör man?

    Har precis blivit ensamstående förälder. Till barn i förskoleklass.


    Shit happens, och ibland kanske det är bäst för alla inblandade. Hade alltid en dröm om att mina barn skulle få en minst lika fin uppväxt som jag med kalas, resor och fina relationer. Men vet inte riktigt hur man skall lyckas fixa allt detta som ensamstående, med låglön.


    Hur löser ni andra bara den enkla saken som barnkalas. Ensam med 24 barn är inte en möjlighet. Känner eller har ingen som kan hjälpa på nära ort heller.


    Hur gör ni alla?

  • Svar på tråden Barnkalas som ensamstående hur gör man?
  • Anonym (Nn)

    Vi är två vuxna i familjen och har aldrig bjudit alla. 4-6 kompisar har räckt bra. När de blivit större har det max varit 4 kompisar och kanske övernattning och film.

  • Anonym (....)

    Ska ha kalas med barnets pappa. Vi lånar gympasalen på mitt jobb och har dansstopp, någon liten hinderbana. Bjuder på fika och så får de en liten godispåse eller kanske popcorn (barnet äter inte godis) i fiskdamm.

  • smulpaj01
    Anonym (Wow) skrev 2017-09-21 22:19:35 följande:

    Har precis blivit ensamstående förälder. Till barn i förskoleklass.


    Shit happens, och ibland kanske det är bäst för alla inblandade. Hade alltid en dröm om att mina barn skulle få en minst lika fin uppväxt som jag med kalas, resor och fina relationer. Men vet inte riktigt hur man skall lyckas fixa allt detta som ensamstående, med låglön.


    Hur löser ni andra bara den enkla saken som barnkalas. Ensam med 24 barn är inte en möjlighet. Känner eller har ingen som kan hjälpa på nära ort heller.


    Hur gör ni alla?


    Du bjuder in hälften och ber några föräldrar stanna på kalaset. Så gjorde alltid jag.
    Vi var på McDonalds eller lekland.
  • Less is more

    Då bjuder ditt barn sina bästa kompisar och kanske nån till som hen också trivs bra med. Ett lyckat kalas behöver inte vara större än så.

    Barn i den åldern är bra på att sysselsätta sig själva - men du kan ju förbereda nån lek och nån skattjakt. Dessutom tårta eller glass och kakor. De kan dekorera sina egna muffins.

  • Nattviol

    Kollar om någon/några kompisar vill ha kalas ihop och kör gympahallen. 

    Alt så får barnet bjuda så många som barnet fyller och så gör ni nåt litet i lekväg hemma (snurra flaskan och den som flaskan hamnar på, dens paket får man öppna så alla får se varandra typ). Sedan brukar de leka rätt bra själva. 

  • Anonym (mami)

    Men orkar med så stora kalas? Sonen hade fem kompisar på sitt senaste kalas då han fyllde fem. Vi hade kalaset ute i ett naturområde. Grillade korv och käkade tårta. Han var hur nöjd som helst.

  • Anonym (Tipselips)

    1) Ha kalas tillsammans med något annat barn
    2) Ha mindre kalas för bara de närmaste kompisarna
    3) Ha kalas utomhus, be någon kompis eller några föräldrar till de inbjudna barnen hjälpa till och så är nu ute, tönder en brasa och grillar korv, har lite lekar/tävlingar (tex tävling där barnen delas upp i lag och så får de under tex 30 sekunder titta på ett antal saker som du plockat i skogen och som de efteråt ska minnas och hämta. Det laget som gjort det först vinner. Eller "öppen eller stängd". Ni har en tom tändsticksask som skickas runt och den som skickar runt får välja om den ska vara just öppen eller stängd. När man lämnar över asken frågar man "öppen eller stängd" och den som tar emot får gissa vilket. De som vet svarar om det är rätt eller fel. Det rätta är det munnen på den som lämnar över asken som bestämmer. Är munnen öppen ska man säga öppen och är munnen stängd ska man säga stängd)Eller någon annan rolig lek.
    4) Hyra/låna en gympahall och gör en hinderbana som barnen får röja på. Där borde man klara så pass många barn själv och samtidigt men försök ta hjälp av någon

    Och så är det ju så att även om ni är separerade barnets far och du så kan ni kanske ändå hjälpas åt att hålla kalas

  • Glinda från Oz

    Jag förstår pressen att bjuda alla, där jag bor är pressen stenhård, men du kan kanske tumma lite på det genom att bara bjuda tjejerna/killarna, att bara bjuda ett fåtal från förskolan/skolan och resten andra barn. Behöver du vuxna med kan du fråga föräldrarna till barnen du bjudit.

    Jag vet inte om ytan är ett problem. Bor du i hyresrätt kanske ni har en föreningslokal, annars kanske du kan få låna skolan gympasal.

    Barn vet inte vad det du bjuder på kostar och det viktigaste är inte snacksen ändå. Ha popcorn framme i stora skålar (du kan poppa själv på spisen, en påse kostar 10 kronor och räcker till hela kalaset) Sedan köper du en flaska bob saft (20-25 kronor) och någon stor godispåse på ÖB eller Lidl, det går att få tag i ett halv kilo för 30 kronor. Till dekoration köper du två påsar balonger och serpentiner (50 kronor) Runt en hundralapp för hela kalaset alltså. Är barnen lite mindre kan du förbereda lekar, är de större sätter du på musik.

    Dina barn kan ha en underbar uppväxt med kalas, fina relationer och aktiviteter fast du är ensamstående med låg inkomst. Bor du i en större stad finns massor med gratisaktiviteter på sportlov och dylikt. Och att t.ex hyra en kanot och låna ett tält och stormkök av någon behöver inte kosta så mycket (där har du en spännande resa) man behöver inte åka utomlands.

  • Anonym (H)
    Mandelskorpan skrev 2017-09-22 10:04:38 följande:
    Men varför ska du bjuda så många? Säg till ditt barn att välja 10 så kommer kanske 7-8, perfekt lagom många.
    Håller med
  • Anonym (24)
    Anonym (Wow) skrev 2017-09-21 22:19:35 följande:

    Har precis blivit ensamstående förälder. Till barn i förskoleklass.


    Shit happens, och ibland kanske det är bäst för alla inblandade. Hade alltid en dröm om att mina barn skulle få en minst lika fin uppväxt som jag med kalas, resor och fina relationer. Men vet inte riktigt hur man skall lyckas fixa allt detta som ensamstående, med låglön.


    Hur löser ni andra bara den enkla saken som barnkalas. Ensam med 24 barn är inte en möjlighet. Känner eller har ingen som kan hjälpa på nära ort heller.


    Hur gör ni alla?


    Känner ingen som har kalas för 24 barn oavsett om man är ensamstående eller inte. Jo, enstaka som hyrt typ en gympasal och har kalaset i, men inte annars.

    Kalas med så många barn brukar också bara bli jobbiga och stimmiga och inget barn minns nån av kalaset sen.

    Om ditt barn är 5-6 år tycker jag att det är lagom att bjuda 5-6 barn på kalaset.

    Bjud de barn som ditt barn gärna leker med. På kalaset bjuder du på korv med bröd och glass och kanske nåt annat fika som kex, chokladbollar, bullar. Saft att dricka. Tårta tycker många barn är kul, men inte lika kul att äta enligt min erfarenhet i alla fall.

    Dekorera bordet med serpentiner, roliga servetter, sugrör och sånt.

    Fiskdamm eller skattjakt med godispåse (du kan ta vanliga plastpåsar och lägga i lagom mängd godis).

    Planera några lekar och låt kalaset hålla på max två timmar. Lekar kan vara dansstopp, hela havet stormar, inte nudda golv, limbo.

    Ett sånt här kalas behöver inte bli dyrt och kräver inte jättestor insats från föräldern. Köp kalasgrejerna på nån billig affär. Inbjudningarna kan du skriva ut på vanligt papper, eller tom skicka som SMS om du har numret till föä till dem du ska bjuda.
  • Anonym (Abc)

    Men varför kan du inte fixa barnkalas själv? Min sambo avskyr kalas och det enda han gör är att ta hand om barnen med jag fixar i ordning och sedan åka iväg med det barn som inte har kalaset och göra något annat under tiden. Och den uppgiften kan ju kompisars föräldrar hjälpa till med. Under själva kalaset till så små barn är det alltid en massa föräldrar med som rycker in och hjälper till att tex blanda saft, hälla ketchup på korvar och liknande.

    Vi har alltid bjudit 10-20 barn på kalasen (hela avdelningen, alla tjejer/killar alternativt alla i samma ålder).

  • asdfgh

    2 vuxna på 24 barn låter inte mycket bättre... Vi bjuder inte hela klassen utan bara de närmaste kompisarna. Hellre två kalas, ett för skolkompisar och ett för "övriga" än ett jättestort.

  • Anonym (Blir nog bra)

    Jag har varit ensamstående sedan barnet var 3 år. Kalasen har aldrig varit något problem. Jag har lånat olika lokaler tex öppna förskolans lokal och kyrkans lokal kan man hyra här för 500kr. Sen har jag haft korv med bröd och glass + tårta. Klart att det kostar lite men man får ju spara varje månad så man har pengar till sånt. Sen har jag alltid haft mina föräldrar där som har hjälpt mig att hålla koll på barnen och jag har hittat på olika lekar så att de ska ha kul. Men du kanske inte har någon familj som kan hjälpa till? Har du någon kompis som du kan fråga? Annars får du ha ett mindre kalas hemma med barnens närmaste kompisar, det tycker de också är kul.

  • Anonym (mami)
    Glinda från Oz skrev 2017-09-22 10:38:43 följande:

    Jag förstår pressen att bjuda alla, där jag bor är pressen stenhård, men du kan kanske tumma lite på det genom att bara bjuda tjejerna/killarna, att bara bjuda ett fåtal från förskolan/skolan och resten andra barn. Behöver du vuxna med kan du fråga föräldrarna till barnen du bjudit.

    Jag vet inte om ytan är ett problem. Bor du i hyresrätt kanske ni har en föreningslokal, annars kanske du kan få låna skolan gympasal.

    Barn vet inte vad det du bjuder på kostar och det viktigaste är inte snacksen ändå. Ha popcorn framme i stora skålar (du kan poppa själv på spisen, en påse kostar 10 kronor och räcker till hela kalaset) Sedan köper du en flaska bob saft (20-25 kronor) och någon stor godispåse på ÖB eller Lidl, det går att få tag i ett halv kilo för 30 kronor. Till dekoration köper du två påsar balonger och serpentiner (50 kronor) Runt en hundralapp för hela kalaset alltså. Är barnen lite mindre kan du förbereda lekar, är de större sätter du på musik.

    Dina barn kan ha en underbar uppväxt med kalas, fina relationer och aktiviteter fast du är ensamstående med låg inkomst. Bor du i en större stad finns massor med gratisaktiviteter på sportlov och dylikt. Och att t.ex hyra en kanot och låna ett tält och stormkök av någon behöver inte kosta så mycket (där har du en spännande resa) man behöver inte åka utomlands.


    Min erfarenhet är också att barn tycker att för stora kalas blir för stimmiga. Tror det är mer njutbart för barnen att fira i mindre grupp.

    Min son bjöd killarna (ej småbarnen) på sin förskola till sitt senaste kalas. Det var ett enkelt och naturligt sätt att begränsa kalasets storlek utan att få någon att känna sig utanför.
  • Anonym (Wow)
    Anonym (Blir nog bra) skrev 2017-09-23 08:31:05 följande:

    Jag har varit ensamstående sedan barnet var 3 år. Kalasen har aldrig varit något problem. Jag har lånat olika lokaler tex öppna förskolans lokal och kyrkans lokal kan man hyra här för 500kr. Sen har jag haft korv med bröd och glass + tårta. Klart att det kostar lite men man får ju spara varje månad så man har pengar till sånt. Sen har jag alltid haft mina föräldrar där som har hjälpt mig att hålla koll på barnen och jag har hittat på olika lekar så att de ska ha kul. Men du kanske inte har någon familj som kan hjälpa till? Har du någon kompis som du kan fråga? Annars får du ha ett mindre kalas hemma med barnens närmaste kompisar, det tycker de också är kul.


    Har inga vänner på orten, har ingen familj inom kör håll.


    Men fortfarande många bra tips,

  • Anonym (Blir nog bra)
    Anonym (Wow) skrev 2017-09-23 19:14:21 följande:

    Har inga vänner på orten, har ingen familj inom kör håll.


    Men fortfarande många bra tips,


    Ok vad synd, men då tycker jag att du kan göra som någon annan föreslog tidigare att be någon av barnet kompisars föräldrar att stanna kvar på kalaset så har du lite hjälp att hålla koll på barnen. När barnen är små är det ganska vanligt att någon förälder stannar kvar. Det är kanske från 5 år ca som man börjar kunna lämna dem själva på kalas.
Svar på tråden Barnkalas som ensamstående hur gör man?