• Anonym (Hjälp­!!)
    Äldre 22 Sep 04:39
    5299 visningar
    7 svar
    7
    5299

    Otroligt olika stora bröst

    Hej!

    Jag är en tjej på 14 år, och har alltid haft komplex utöver mina bröst.

    Det har alltid varit så att det vänstra är större än det högra, det har alltid varit så sjukt mycket större än det högra och jag ser det inte attraktivt alls i spegelvänd/tvärtom kamera. Jag vet att detta kan räknas som ett i-landsproblem, men jag har verkligen grov ångest. Jag har alltid haft bristningar på brösten, dom växer väldigt snabbt men självklart i otakt. Och jag förstår, att detta är normalt. Men att det vänstra bröstet ser ut som att det sitter på en 20-åring och att det högra tillhör ett barn är rätt skärrande.

    Jag har C-kupa vilket det vänstra fyller ut men knappast det högra. Bröstvårtorna är också oliks stora och är väldigt utstående, speciellt på det mindre bröstet. Det vänstra bröstet har väldigt tydliga bristningar överallt runtom medan det högra har väldigt små, och jag är glad att det högra faktiskt växer lite åtminstonde... Det e knappast något att ta i högra, fast i vänster.

    Det jag nu undrar, som jag inte vågar fråga officiellt, är om hur den kille som jag tycker om och han likaså mig, hur han skulle reagera. Det är otroligt oattraktivt och jag skulle bli väldigt ledsen om han tog det hårt. Han tycker om mig väldigt mycket och jag har fått det bekräftat, men jag vill kunna känna att jag trivs så som det är och även fast jag kanske inte har symmetriska bröst i dagsläget, eller som jag alltid haft.

    Kommer detta någonsin rätta till sig? Om mina bröst nu växt i otakt i flera år vet jag inte hur det kommer förändras med tiden. Mina kompisar säger att deras bröst är olika stora men det syns absolut inte jämfört med mig.

    Detta möjligtvis kanske framstås som världens minsta problem för er som läser detta, men jag behöver verkligen bekräftelse. Tack.

  • Svar på tråden Otroligt olika stora bröst
  • Äldre 22 Sep 08:05
    #1

    Jag svarade för ett tag sen i en annan tråd att när jag opererades så träffade jag en tjej på uppvaket som precis förstorat sitt ena bröst från A-kupa till C-kupa så att de matchade. Så det gå definitivt att göra något åt det om det är stor skillnad. Prata med dina föräldrar och ta kontakt med vårdcentralen om hur man går vidare med det. Det kanske även rättar till sig med tiden?

    Jag förminskade båda mina bröst när jag var 15 och har ca 80 cm ärr. Jag är 27 nu. Jag har aldrig skämts över dem eller så. Men hur killar reagerar vet man ju inte. Jag talade iallafall alltid om innan att jag hade gjort en förminskning och har ärr och alla har reagerat på samma sätt när de sett dem ungefär: "Jaha! Jag trodde de skulle se mycket värre ut"

    Så mitt tips är att säga som det är: typ "Jag är lite nervös för mina bröst är lite olika stora och jag har några bristningar."

  • Anonym (K)
    Äldre 22 Sep 08:34
    #2

    Hos de allra flesta är brösten olika stora, precis som man ofta har en fot som är lite större än den andra. Jag tror det mest troliga är att ditt mindre bröst kommer växa ikapp det andra då du fortfarande är väldigt ung. Mitt vänstra bröst är större än det högra, inte så att det syns utifrån direkt men det är svårt att hitta bh:ar som passar båda brösten. Jag går efter det stora bröstet och sen kan man dra åt bandet lite mer vid det mindre bröstet så det inte blir så stort mellanrum mellan bröstet och kupan. Har du push up kan du ta kudden från kupan där det stora bröstet är och lägga i kupan där det mindre bröstet är, alltså ha båda kuddarna i samma kupa, då fylls den ut lite mer och bh:n sitter bättre. Om du fortsätter ha stor storleksskillnad mellan brösten om några år, när du är färdigutvecklad, kan du alltid kolla upp möjligheten att operera bara det ena bröstet så de blir jämnstora. Sen förändras ju brösten genom hela livet t ex om man går upp/ner i vikt och när man får barn. Jag hade t ex DD i kupstorlek innan jag fick barn och nu efter har jag B.

    Vad gäller killen skulle jag vara ärlig när ni hamnar i en sån situation där du känner att det känns jobbigt med brösten. Säg att du känner dig lite nervös och obekväm för att dina bröst är olika stora. Om han tycker om dig, som du säger att du fått bekräftat, kommer han säkert inte bry sig om att dina bröst är olika stora utan snarare tycka du är modig som vågar säga det. Det kommer gå bra!

  • Anonym (...)
    Äldre 22 Sep 09:48
    #3

    Jag har också olika stora bröst, syns konstigt nog knappt i en vanlig spegel, men på bild eller i provrummen sneda sidospeglar är skillnaden jättetydlig. Däremot har jag aldrig varit med en kille som påpekat eller verkat tänka på det.

    Skillnaden på mina är minst en kupstorlek och formen skiljer sig också något.

    Som någon annan dessutom påpekade kommer de ändras genom livet. Idag tycker jag det är synd att jag inte njöt mer av mina fina bröst, trots storleksskillnaden, innan de blev hängiga, och fick stora röda bristningar. De små vita som jag innan tyckte var katastrof är idag ett minne blott.

  • Anonym (Wildr­at)
    Äldre 22 Sep 10:11
    #4

    Jag har också olika stora bröst, numer är de två olika kupstorlekar. Jag köper bh som passar till stora bröstet sen lägger jag i ilägg hos det lilla så de ser lika stora ut.

    Visst kan man operera men tänk på att om du gör en bröstförstoring så måste du fortsätta operera brösten flera gånger under livet. Tror en bröstoperation håller 10-15 år, sen måste det göras igen. Det är alltså inget man gör en gång sen är det klart... Ta och jobba med dina tankar istället. Är du bekväm med din kropp så kommer killarna knappt reagera när det gäller bröststorleken.

  • Äldre 22 Sep 22:28
    #5

    Jag hade också olika stora bröst när jag yngre. Det högra är fortfarande lite större.
    de växte ikapp när jag var 17 tror jag.

    Min dotter har också olika stora den stora är C-kupa och det andra är mer som B.
    Hon är 13 så det går nog i släkten.

  • Anonym (1)
    Äldre 22 Sep 23:13
    #6

    Jag har också olika stora. B- och C-kupa. Jag har faktiskt alltid tyckt att det är lite coolt och även pojkvänner :).

  • Äldre 23 Sep 11:07
    #7

    Hur en 14 årig kille reagerar beror mycket på hans mognad. Se till att lära känna honom väl och nämna din osäkerhet innan ni hamnar där det är aktuellt att vara utan kläder. Då får du en uppfattning om hur han reagerar. Det finns idioter som skulle springa till kompisarna och berätta, sen finns det goa killar som förstår hur du känner dig och älskar dig för den du är.

    Du kan också välja att ha på dig BH när ni är intima, det är din fulla rätt och om han är vettig så kommer han respektera det. Om han tjatar eller inte respekterar dig så är han inget att ha ändå.

    Vad gäller åtgärder så går det absolut att operera, är det en stor skillnad så kan du kanske till och med få det betalt av kommunen. Man kan antingen förminska det stora eller lägga inplantat i det mindre. Men jag gissar att alla läkare kommer säga att du ska vänta tills de växt klart. Det är inte omöjligt att det mindre växer ikapp det större eller åtminstone blir nästan lika stort.


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Otroligt olika stora bröst