• Superdog98

    Min 8-åriga syster har otroligt dåligt minne

    Hej alla!

    Vet inte riktigt om jag har placerat tråden lätt, omplacera gärna om det går!

    Min syster har vid flera tillfällen glömt saker man inte oftast glömmer upprepande gånger. När man frågar henne om hon har ätit middag, har hon sagt "jag vet inte" och suttit och tänkt på det länge. En annan gång är när man ber henne att göra något som hon senare glömmer bort, och då menar jag inte att hon glömmer bort att utföra det hon blivit tillsagt, hon glömmer bort att hon har hört oss säga det till henne. Detta är endast några exempel, har hänt mycket mer. 

    Fast idag tog priset, vilket gjorde mig så förvirrad att jag togs hit. Jag förberedde henne inför skolan på morgonen. Jag frågar henne vad hennes första lektion är, och då säger hon idrott. Så jag kollar hennes schema, där står det att hon inte har idrott och berättar det för henne. Då mumlar hon om att de har blivit ändringar på grund av utvecklingssamtal etc. Efter några minuter kommer vi överens om att hon inte ska ha idrott. När jag väl tar henne till skolan (10 minuter senare), börjar jag fråga henne vart hon har fått höra att hon har idrott. Då kollar hon på mig förvirrad och säger att hon inte förstår vad jag säger. Jag förklarar allt för henne som diskuterades på morgonen och jag inser att hon kommer verkligen inte ihåg någonting. Jag såg på henne att hon blev själv blev lite rädd, och det skar i mig. 

    Nu undrar jag om ni känner igen detta? Sökte runt lite innan utan att hitta mycket.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Min 8-åriga syster har otroligt dåligt minne
  • sextiotalist

    Låter som en normalt förvirrad 8-åring och en storasyster som får ta ett alltför stort ansvar över sin lillasyster.
    Ja, när man hade barn i den åldern, så gällde det ha stenkoll, för det kunde  man inte räkna med att ens barn hade.

  • Scoops

    Låter som de flesta 8-åringar jag träffat.

    En kollega till mig träffade mig och min systerdotter (7 år) på stan och i samtalet så frågade min kollega flickan om hon hade eget rum. Hon svarade "-Nej", stensäkert! Jag vet att hon har eget rum men sa inget. Sen när kollegan svarade om hon delade rum med mamma och pappa så började hon prata om sin säng och sina leksaker och efteråt frågade jag henne varför hon svarade så och då hade hon glömt att hon har eget rum sa hon :-P Det händer ofta. Det har hänt att hon glömt sin pappas "riktiga" namn, alltså förnamn. För hon säger alltid bara Pappa...

  • v i r r a

    Tror inte du behöver vara orolig. Jag har en 5åring och en 8åring. Båda kan glömma det man pratade om 5 minuter innan. När det gäller 8åringen tror jag mest det handlar om att han svarar med någon slags "autopilot". Han tänker inte på vad, eller ens ATT, han säger utan det bara kommer. Förvånansvärt ofta är det sammanhängande samtal men han kommer inte ihåg ett skvatt sen

    Det rör sig mycket i huvudet på en 8åring.

Svar på tråden Min 8-åriga syster har otroligt dåligt minne