• Anonym (Summa­)
    Äldre 22 Sep 10:38
    1327 visningar
    7 svar
    7
    1327

    Räkna ut vilken summa. Köpa ut någon ur bostad

    Hoppas att någon kanske skulle kunna hjälpa mig.
    Beslut om skilsmässa står för dörren och jag funderar på att lösa ut min man från vår bostad.
    Dock skulle jag rent praktiskt vilja veta hur jag räknar ut detta.

    Bostadsrätt köpt 2011.
    Inköpssumma: 800 000 kr
    Lån idag : 675 000 kr
    Värde idag: 1 400 000 kr

    Vilken summa skall min man erhålla? Det är 20 % skatt som också skall räknas bort om jag inte minns fel?

    Stort tack för er hjälp.

  • Svar på tråden Räkna ut vilken summa. Köpa ut någon ur bostad
  • Anonym (Peppa­r)
    Äldre 22 Sep 11:00
    #1

    Hej,
    Det är ju inte bara lägenheten som skall delas.
    I en bodelning (by the book) vid skilsmässa så delar man på alla tillgångar och skulder. Detta om inte något äktenskapsförord föreligger.

    Så tillgångar läggs i en hög, skulder i en annan. I tillgångar så ingår allt utom enskild/privat egendom.

    Sedan drar man av alla skulder från alla tillgångar därefter har du lösenpriset.

    Så om du sitter med studieskulder och din partner med en massa privata pensionsförsäkringar så blir det en helt annan summa än om du endast räknar.

    Tjänstepension räknas inte med i tillgångar men i princip allt annat utom personliga/privata ägodelar.      

  • Anonym (Peppa­r)
    Äldre 22 Sep 11:04
    #2

    Är lägenheten det enda som skall delas är det 290.000 du skall betala om jag räknat rätt och 20% i skatt stämmer.


    tillgång
    1400000
    skuld
    675000
    summa
    725000
    hälften
    362500
    minus skatt
    290000
  • Äldre 22 Sep 13:31
    #3

    Det du skall betala din man är hälften av vad ni haft kvar "i handen" efter en fiktiv försäljning. I ert fall får ni först 1400' vid försäljningen. Sen betalar ni, säg, 60' till mäklaren för försäljningen, ni har då 1340' kvar. Ni skall därefter skatta 22% på vinsten ni gjort, dvs 0.22*(1340'-800')=119'. Här kan ni även dra av kostnaderna för eventuella renoveringar som ni gjort de senaste 5 åren. Om det är mycket omfattande renoveringar såsom tillbyggnader så kan man få gå längre än 5 år tillbaka. Notera att det inte ligger i ditt intresse :) Nu har ni 1340'-119'=1221' kvar om ni inte gjorde några avdrag för renoveringar. Därefter betalar ni av era lån på 675', ni har då 546' kvar. Din man har rätt till hälften av det, dvs 263'.

  • Anonym (Summa­) Trådstartaren
    Äldre 25 Sep 20:21
    #4

    Tack för svar. Betalas skatten den dagen jag säljer bostaden sedan?

  • Anonym (Peppa­r)
    Äldre 25 Sep 20:51
    #5

    Inte i samband med försäljningen, utan det beror på hur du deklarerar och om du köper ny bostad och skjuter upp reavinst osv. Fungerar som vid vilken fastighetsförsäljning som helst.

  • Anonym (Peppa­r)
    Äldre 25 Sep 20:51
    #6

    Inte i samband med försäljningen, utan det beror på hur du deklarerar och om du köper ny bostad och skjuter upp reavinst osv. Fungerar som vid vilken fastighetsförsäljning som helst.

  • Anonym (Peppa­r)
    Äldre 25 Sep 20:51
    #7

    Inte i samband med försäljningen, utan det beror på hur du deklarerar och om du köper ny bostad och skjuter upp reavinst osv. Fungerar som vid vilken fastighetsförsäljning som helst.

Svar på tråden Räkna ut vilken summa. Köpa ut någon ur bostad