• aliisa

    Föda hemma 2017/2018

    Hej! Jag är tidigt gravid och har så smått börjat planera hemförlossning. Vill himla gärna ha pepp, boktips och info från andra som fött eller planerar att föda hemma. (Är inte intresserad av varningar och negativa kommentarer, det kan vi ta i någon annan tråd, har läst om alla skräckscenarion redan...)

    <3

  • Svar på tråden Föda hemma 2017/2018
  • powermum

    Hi!
    I had a home birth in 2016 in Dublin with my first baby, it was an amazingly powerful and positive experience and I wouldn't do it any other way! I am now planning a home birth in Stockholm mid next year.
    I think that with a home birth it's very important to be armed with knowledge of what is going on in your body, practice relaxation techniques, breathing and trust your midwife. Sometimes birth can take a different path than you wish and you might need to transfer to the hospital for the health of you or baby. 
    My labour and birth was around 7,5 hours, had some entonox at the end of the first stage but the second stage was completely drug free. I used visualisation and breathing techniques and didn't do any conscious pushing, when you relax your body does everything for you. My baby was born in water and I caught him myself and brought him to my chest, within an hour we were in our own bed breastfeeding. I lost only around a 100 ml of blood, none of us had any injuries, no stitches or interventions. It was the best day of my life.
    I can recommend reading on hypnobirthing www.amazon.com/Hypnobirthing-Way-Easy-Peaceful-Birth/dp/0957616201 or using the GentleBirth app for the preparations on breathing, visualisation, minimising pain etc. www.gentlebirth.com/. Ina May Gaskin is the expert in natural deliveries and I can recommend her Guide to Childbirth as well as Spiritual Midwifery for lovely birth stories and a solid dose of practical information on the science of labour.
    Hope this helps!

  • amadeu44

    Det låter härligt med hemförlossning. Jag skulle definitivt göra det om jag blev gravid igen. Mitt tips är att ni bäddar sängen och sedan lägger skyddsmaterialet över så att det snabbt kan tas bort och ni kan krypa till kojs tillsammans efter en härlig hemmadusch! Om du föder i sängen vill säga, det kan ju bli lite varsomhelst

    Sedan kan det ju vara smart att ha goda och nyttiga snacks på en bricka i kylen så ni kan mumsa lite efteråt. Och en stor kanna vatten!

    Hur ska ni göra med navelsträngen och vit K spruta?
    Min första fick men det ångrar jag. Min andra fick orala droppar. Får jag en tredje skulle jag inte ge alls utan äta kvitaminrika gröna grönsaker innan för att ge genom amningen.

  • ninjamamman
    amadeu44 skrev 2018-01-03 20:23:20 följande:

    Det låter härligt med hemförlossning. Jag skulle definitivt göra det om jag blev gravid igen. Mitt tips är att ni bäddar sängen och sedan lägger skyddsmaterialet över så att det snabbt kan tas bort och ni kan krypa till kojs tillsammans efter en härlig hemmadusch! Om du föder i sängen vill säga, det kan ju bli lite varsomhelst

    Sedan kan det ju vara smart att ha goda och nyttiga snacks på en bricka i kylen så ni kan mumsa lite efteråt. Och en stor kanna vatten!

    Hur ska ni göra med navelsträngen och vit K spruta?

    Min första fick men det ångrar jag. Min andra fick orala droppar. Får jag en tredje skulle jag inte ge alls utan äta kvitaminrika gröna grönsaker innan för att ge genom amningen.


    Du vet varför man ger k-vitamin va? Och varför det är viktigt att det ges direkt vid födseln? Inte en chans att du kan överföra det genom bröstmjölk som tar betydligt längre tid på sig att rinna till.
  • powermum
    amadeu44 skrev 2018-01-03 20:23:20 följande:

    How to do with the umbilical cord and white K syringe?
    My first got but I regret it. My second got oral drops. If I get a third, I would not give it at all but eat white-green vegetables before giving birth.


    We had delayed cord clamping and waited until the cord stopped pulsating, then my partner cut it. I did some reading on the vit. K and we decided to go with the injection, I don't think it passes through breast milk in a high enough quantity, unlike vit. D. That was baby's only injection in the first two months.
  • Love conscious Family

    Hej fina du hoppas det går bra med hemma födseln, vi har fött hemma och spelet in det på video, vi födde hemma fast hemma på Bali. här nedan har du info och adress där du kan se videon <3  

    VÅR HEMMA FÖDSEL PÅ BALI (FÖRLOSSNINGS VIDEO) 


    Videon kan du se här:


     


    Detta kan nog vara den känsligaste och vackraste videon vi någonsin lagt upp! Nämligen vår hemma födsel video från Bali. Den underbara dagen då vi födde vår lilla dotter Aurora. Detta är en otroligt underbar och fantastisk upplevelse.


     


    När vi fick reda på att vi väntade ett litet mirakel, 2 månader in i graviditeten började vi planera hemma födseln. Denna hemmafödsel skulle ske på Bali, vi hade redan bestämt innan att om vi blir gravida någon gång i våra liv så skall födsen vara på Bali då vi älskar denna underbara ö i Indonesien. 


     


    Från första gången vi var här bestämde vi oss för att om vi skulle ha barn någon dag skulle vi föda i Bali. 


     


    Denna födelse ägde rumI vår villa hyr vi här i Bali och vi hade en pool förberedd för vattenfödsel. Att ha hemfödsel är också mycket förberedelser, speciellt när vi flög hela vägen från Sverige för att föda.


     


    Vi började planera födelsen direkt när vi fick reda på att vi väntade oss ett mirakel 2 månader i graviditeten, vad vi skulle ta med oss, planera och kontakta barnmorskor, landa på Bali och börja leta efter en säkert, rent och fint hus med en bra energi. 


     


    Vi hittade ett bra hus och började förbereda oss inför födseln, fylla på goda snacks, goda frukter vatten och kokosnötter som vi kunde dricka och äta under och efter födseln. Att fylla hemmet med kärlek och blommor är helt klart för födelsen.


     


    Vid vår sida hade vi 3 barnmorskor de var helt fantastiska och hjälpte oss med födseln men gav oss fortfarande utrymme att ?BARA VARA? som ett par och för det mesta själva att uppleva denna fantastiska upplevelse som det faktiskt ska vara i en födsel. Med den här videon vill vi dela med oss till dig en vacker,


    fantastisk och lugn hemfödelse.


     


    Var vänlig och se på den här videon med respekt eftrersom vi låter dig komma in i den djupaste och vackraste upplevelsen vi haft i livet. Bli en familj, skapa en ny vacker själ till denna planet och nu delar vi detta fantastiska ögonblick med dig.


     


    För oss är hemfödelse det mest naturliga sättet att föda, hemma med dina kära och inte på ett sjukhus med så många konstiga maskiner runt en. Där hade du svårt att koppla av med din partner och massor av människor springer runt, byter skift etc.


     


    Vi ville ha en naturlig födelse utan smärtstillande medel eftersom vi vet hur kraftfull kvinnokroppen är, kroppen vet hur man ska föda på ett naturligt sätt som kvinnan har gjort det sedan urminnes tider. Vi ville vara fysiskt, spirituellt och emotionellt i varje ögonblick. Omfamna kraften inom, fokusera på kärlek, tacksamhet och det underbara mirakel detta är.


     


    Med detta sagt dömer vi inte någon för hur de vill föda. Föredrar du att vara på ett sjukhus, klinik eller någon annanstans har vi total respekt för det då vi alla äta olika och vill ha vår födelse på olika sätt. Om du känner dig säkrare att föda på ett sjukhus, bör du födda där, men med den här videon vill vi visa dig ett alternativ till den "traditionella" födelsen.


     


    Vänligen dela den här vackra videon av den mest underbara upplevelsen vi haft i vårt liv för att inspirera fler människor!


     


    Med kärlek


    Tobias, Melanie och Aurora


     
Svar på tråden Föda hemma 2017/2018