• Harghee

    Hjälp! Väldigt otydlig info ! ? Eller sanning?

    "En liten andel av de som gör en kub-test hamnar i den gruppen som bedöms ha en hög risk för att fostret ska ha ds. I den här lilla gruppen på ca 5% finns 90% av fostren med ds"

    Såhär säger de alltså på en film om fosterdiagnostik på 1177s hemsida.

    Vi var och gjorde kub-testet häromdagen och fick ett resultat 1:100 och nackspalten till 3.1mm. Vi är båda under 33 år.

    Kan ni berätta vad ni förstår av texten ovan? Om det är så som de säger så har 90% av alla de som får hög risk ds och endast 10% som inte har eller?

    //väldigt oroliga blivande föräldrar :(

  • Svar på tråden Hjälp! Väldigt otydlig info ! ? Eller sanning?
  • möjligt

    Nej nej nej ! Det kan vara trixigt med sannolikhet men det är inte vad de säger. De har en gräns där de säger att man fått "hög sannolikhet" för DS på KUBtestet.

    I denna gruppen fångar de 90% av fostren med DS, dvs. 10% av graviditeterna där fostret faktiskt har DS kommer ändå att få resultatet låg/normal risk för DS.

    Er bebis har enligt siffran ni fått uträknat en risk på 1:100 DVD 1% att den har DS

  • Harghee

    Isf är det en jättesvårtolkad förklaring av dem där...

    NIPT testet är gjort igår och vi har några jobbiga dagar framför oss innan vi får resultatet av testet..ber hela tiden, mår jättedåligt

  • Krusbärskompott

    Det de menar är att kub "hittar" 90% av alla foster med downs som hög risk. Men 10% hamnar i låg risk men visar sig sedan ändå ha downs. Jag valde att bekosta nipt privat av den anledningen.

    Om er risk var 1:100 på kub är det 99% chans att er bebis är frisk. Dvs med största sannolikhet är den det.

    Förstår att det är en vidrig väntan.

    Stor kram till er!

  • Jemp

    Nej. I princip säger texten att kub hittar 90% av de som har DS. Hur många som "felaktigt" får hög risk (eller alltså, som visar sig vara friska) står det inget om.

  • Charlieellerså

    Jag tolkar det du skriver som att av de barn som föds med ds är 90% av alla de som föds med ds. Alltså ; 10% av de barn som föds med ds har inte upptäckts i riskgruppen ( 5%). Har man alltså fått 1:100 så är det ca 1% risk att barnet har ds

    Jag förstår att ni är oroliga men jag tolkar det inte alls som du tänkte. Lycka till.

  • Harghee

    Tack för svaren alla fina

    Nu är vi lite lugnare men väntan på NIPT resultatet är fruktansvärd :(

  • Knappklara

    Vet inte om jag förstår din fråga rätt eller om dom andra tolkar den fel? Men fick ni 1:100 på kuben som resultat alltså och vad sa din barnmorska om resultatet? Det betyder att 1 graviditet av 100 har risk för ds. Skulle säga den risken är ganska hög då. Jag är själv 32 och allt under 1:200 ville man forska vidare på. Vi fick 1:20.000, så slapp gå vidare då man inte kan få högre. Vad olika informationer man får...

  • Jemp
    Knappklara skrev 2017-09-25 10:39:53 följande:

    Vet inte om jag förstår din fråga rätt eller om dom andra tolkar den fel? Men fick ni 1:100 på kuben som resultat alltså och vad sa din barnmorska om resultatet? Det betyder att 1 graviditet av 100 har risk för ds. Skulle säga den risken är ganska hög då. Jag är själv 32 och allt under 1:200 ville man forska vidare på. Vi fick 1:20.000, så slapp gå vidare då man inte kan få högre. Vad olika informationer man får...


    Det är ju vidare resultat de väntar på.
  • Harghee

    Vi fick NIPT-resultatet idag och det står att fosterprovet är normalt. Vi ät överlyckliga just nu

  • Charlieellerså
    Harghee skrev 2017-09-29 18:10:46 följande:

    Vi fick NIPT-resultatet idag och det står att fosterprovet är normalt. Vi ät överlyckliga just nu


    Men så underbart.
  • Nandez
    Harghee skrev 2017-09-29 18:10:46 följande:
    Vi fick NIPT-resultatet idag och det står att fosterprovet är normalt. Vi ät överlyckliga just nu
    Härligt.
  • Jemp
    Harghee skrev 2017-09-29 18:10:46 följande:

    Vi fick NIPT-resultatet idag och det står att fosterprovet är normalt. Vi ät överlyckliga just nu


    Så skönt!
Svar på tråden Hjälp! Väldigt otydlig info ! ? Eller sanning?