• Anonym (?)

    Köper ni begagnade kläder till era bebisar?

    Jag väntar barn och ska så småningom börja handla lite saker, bl.a kläder. Undrar om det är vanligt att köpa begagnade kläder till bebisar? Hur gör ni? 

  • Svar på tråden Köper ni begagnade kläder till era bebisar?
  • Anonym (Wildrat)

    Ja, definitivt. Kläderna slits väldigt lite första året och är oftast i väldigt bra skick när man köper och kostar en bråkdel av nytt.

    Även senare köps gärna begagnat men utbudet är mycket mindre.

  • Anonym (Japp)

    Japp massor. Det ser ju nästan nytt ut för bebisar växer så fort. Sen är det billigare och bättre för miljön.

  • Anonym (Allt)

    Ja, enbart. Enda nya var vantar- som för övrigt var överkurs, de går knappt ta på och sitter illa, sockar är bättre!- och några strumpor. Vår lille har kräkts i perioder, dregglar MÄNGDER och växer fort så det har gått åt mycket kläder. Babykläderna på loppis har sett i princip nya ut. Och kostar en bråkdel. Köpt dreggellappar i massor där också.

  • BuoBä

    Vi har haft nästan bara begagnat. Den första storleken har de bara några veckor och sen byter de varannan, var tredje månad ungefär. Även med få ombyten hinner de inte ha varje plagg särskilt många gånger och fram tills de börjar krypa eller hasa sig fram sliter de inte på kläderna alls. Det känns bara onödigt att köpa nytt när det finns en ENORM begagnatmarknad med kläder i nyskick till vrakpriser.

    Fyndar gör man på blocket, i facebookgrupper, på tradera (men portot gör det mindre prisvärt), på barnmarknader, på vanliga loppisar, på öppna förskolan mm mm.

  • Flyg flyg

    Vi ärvde mycket men har också köpt begagnat. Nu är barnen 3 o 6 och behöver de nya kläder letar vi oftast i stans andrahandsaffärer i första hand.

  • BuoBä

    Kan ju tillägga att jag tycker det är tur att vissa föredrar att köpa nytt, annars skulle det inte finnas så mycket begagnat. Och det kan kräva mer planering och vara lite mer jobb att handla begagnat än att bara knata in på Lindex och plocka åt sig en trave bodies.

  • Alvina

    Jag har köpt en del begagnade kläder på Blocket och så har jag fått en hel del från min syster som hennes barn har haft tidigare.

  • Jemp

    Ja, köper mycket begagnat och upplever det väldigt vanligt. Bra för både miljön, ekonomin och barnet (då mycket kemikalier hunnit tvättas ur).

  • Anonym (Jag)

    Det bästa med graviditeten är att förbereda saker inför bebis.. och då känns det inte lika kul med fula, begagnade kläder.
    Därför köper jag mest nytt, dock kan jag köpa lite begagnat här och där (men i fint/nytt skick), men det mesta ska vara nytt.

Svar på tråden Köper ni begagnade kläder till era bebisar?