• MeAndBaby

    Hund bajsar 6-7 gg/dag

    Tik 10 år bajsar extremt ofta tycker jag. Så ofta som 6-7 ggr på en dag, och de första 2-3 gångerna kan vara på fastande mage innan frukost. Hon äter Brit Senior Medium morgon och kväll. Har ätit detta foder i ca 2 månader, kan inte minnas att hon bajsat såhär ofta när hon åt Carrier Senior.

    Hon är inte lös i magen och det är inga jättehögar (morgonen ngt större).

    Läge att byta foder igen kanske...

  • Svar på tråden Hund bajsar 6-7 gg/dag
  • Dexter dot com

    "Normalt" är att dom bajsar 1-2 g/dygn om dom tillgodogör sig fodret bra.Det verkar som fodret passerar rätt igenom din hund vilket naturligtvis inte är bra och på 2 månader borde magen ha vant sig vid ett nytt foder. BritCare är ju ett bättre foder som många "maghundar" fungerar bra på så det vore kanske värt att testa.

  • Alessia

    Ja,det är för många gånger och indikerar möjligen att fodret inte är så lättsmält för din hund och att det innehåller för mycket kolhydratrika ämnen som majs och ris.som ger "slaggprodukter" Jag kollade upp det och tycker också att kaloriinnehållet är mycket högt. Det är nog dags att byta till bättre foder. Jag har haft många hundar och har två nu och har alltså prövat en hel del foder under årens lopp - även seniorfoder. Ett bra foder gör mycket för en äldre hunds välbefinnande.  Det absolut bästa jag har prövat är det som min åttaåriga hanhund får sedan nästan ett år tillbaka: Acana Senior.Flattar kan ha känsliga magar, men detta foder funkar. Inte det billigaste valet, men det är mättande och det krävs inga stora portioner. Det är spannmålsfritt och flatcoaten mår ypperligt på detta foder. Jag köper från zooplus.se där en säck 11,4 kg  kostar 599:- Gratis frakt.

Svar på tråden Hund bajsar 6-7 gg/dag