• Äldre 22 Sep 19:41
    3243 visningar
    16 svar
    16
    3243

    Hjärnskakning eller kräksjuka?

    Min son som är tre år ramlade idag från ganska hög höjd, vuxen brösthöjd, men förskolan sa han slog rumpan. Han har klagat på ont i huvudet nu ikväll. Plötsligt blev han jättetrött o hade jätteont i huvudet sa han o ville bara va i famnen. Sen åt han halva vällingen och började kaskadkräkas. Spydde ner hela sig, mig och sängen. Det borde väl va kräksjukan och inte fallet? Han har varit helt pigg hela dagen, ätit lekt och busat som vanligt. Fallet var runt 10:00-10:30 och kräktes runt 19:15.

  • Svar på tråden Hjärnskakning eller kräksjuka?
  • Äldre 22 Sep 19:49
    #1

    Kom det plötsligt tröttheten alltså? Jag hade minst pratat med 1177. Men nog även åkt till akuten för att kolla upp det så det inte är nåt farligt och inte en magsjuka.

  • Äldre 22 Sep 19:51
    #2
    Ruter skrev 2017-09-22 19:49:13 följande:

    Kom det plötsligt tröttheten alltså? Jag hade minst pratat med 1177. Men nog även åkt till akuten för att kolla upp det så det inte är nåt farligt och inte en magsjuka.


    Alltså tröttheten kom ganska plötsligt, men vsr precis den tiden han brukar lägga sig för att sova.

    Han var haft kräksjuka en gång innan och då var han exakt sån här, men eftersom de berättade att han ramlat så blir man ju skraj.

    Han sover lugnt nu.
  • Äldre 22 Sep 19:58
    #3

    Jag hade iallafall provat 1177 och kanske provat att väcka han om 30-1 timme för att kolla så han är lättväckt så det inte är hjärnskakning som spökar ändå. Feber?

  • Äldre 22 Sep 20:00
    #4
    Ruter skrev 2017-09-22 19:58:06 följande:

    Jag hade iallafall provat 1177 och kanske provat att väcka han om 30-1 timme för att kolla så han är lättväckt så det inte är hjärnskakning som spökar ändå. Feber?


    Ja jag ringer och checkar med dem.

    Han känns sval så ingen feber. Så dumt när man inte var med och såg fallet. Nästan önskar att jag också börjar kräkas här så man kan utesluta något allvarligt :(
  • Delila­h2001
    Äldre 22 Sep 20:13
    #5

    Hade ringt 1177. Särskilt som du inte såg fallet med egna ögon, kanske han slog i huvudet också, men att personalen inte såg det.

  • Äldre 22 Sep 20:26
    #6

    Jag hade nog tagit honom till sjukhuset för säkerhets skull.

    Vet du om det får kräksjuka på förskolan? Annars känns det som en märklig slump...

  • Äldre 22 Sep 20:29
    #7
    Valkyria75 skrev 2017-09-22 20:26:17 följande:

    Jag hade nog tagit honom till sjukhuset för säkerhets skull.

    Vet du om det får kräksjuka på förskolan? Annars känns det som en märklig slump...


    Ingen som sagt något om kräksjukan, nu var fem av 15 barn sjuka. Men är ju ofta så vid inskolning så har inte ens frågat vad de hade.

    Han kräktes precis nu igen. Vaknade, satte sig och kräktes och sen somnade om igen. Ska försöka ringa 1177 nu. Fy fan :( är gravid och ensam hemma också. Lilla plutten.
  • Äldre 22 Sep 20:31
    #8

    Du har inte testat att ge honom något mer att äta? Är det kräksjuka så kommer det ju garanterat upp ganska snart..

  • Äldre 22 Sep 20:43
    #9
    Noleh skrev 2017-09-22 20:31:35 följande:

    Du har inte testat att ge honom något mer att äta? Är det kräksjuka så kommer det ju garanterat upp ganska snart..


    Han kräktes tredje gången nu på en timme, vaknar av TT han behöver kräkas. Gav två små klunkar saft.
  • IRA
    Äldre 22 Sep 21:12
    #10

    Vad säger 1177 ?

  • Äldre 22 Sep 21:16
    #11

    Jag hade inte gissar på kräksjukan. Jag hade åkt in eller åtminstone ringt 1177.

  • Äldre 22 Sep 21:22
    #12

    Men har du inte ringt än??

    Åk in direkt då, det här ska du ju inte chansa på!

  • modsey
    Äldre 22 Sep 21:24
    #13

    Säger tvärtemot. Låter som magsjukan faktiskt. Är barnet lätt att väcka och är piggt för övrigt då låter det inte som en stor skallskada

  • Äldre 22 Sep 21:28
    #14

    Verkar han redig, inte yr och bara kräks och det dessutom går magsjuka så hade jag haft is i magen men hållit under uppsikt hemma.

    Men har han huvudvärk, yr, verkar virrig eller känslig för ljus/ljud eller kräks mer om han behöver fokusera på något då hade jag åkt in direkt.

  • Äldre 22 Sep 21:32
    #15

    1177 sa att man får ju förutsätta han inte slog i huvudet när de sa det och att jag ska behandla det som en vinterkräksjuka. Hon trodde inte det var någon fara eftersom han vsrit som vanligt hela dagen o inte förvirrad, känt igen oss osv.

  • Äldre 22 Sep 22:08
    #16

    Nu fick han feber också så känns som saken är klar. Nu hoppas vi det släpper snabbt!

Svar på tråden Hjärnskakning eller kräksjuka?