• TildeSanakasaki

    KUB med högt beta-hCG men risk på 1:2973

    Hej på er!

    Jag hoppas att nån kan hjälpa mig att reda ut mina tankar kring resultatet på mitt KUB-test. 

    Jag gjorde mitt kub-test i förra veckan då jag var i v. 13 + 1. Alla mätningar var jättefina sa barnmorskan med en nackuppklarning på 1,6 mm och ett tydligt näsben. Eftersom jag tagit mitt blodprov för tidigt fick vi ta ett igen och vi fick det slutgiltiga resultatet hemskickat idag. Resultatet ser ut såhär:

    Fritt beta-hCG 2,515 MoM (77,30 IU/I) 
    PAPP-A 1,066 MoM 

    Trisomi 21 1: 2973 Trisomi 18: 54224 Trisomi 13: 169589
    Barnmorskan menade på att detta var jättebra siffror, men efter att ha läst om beta-hCG:et, förstår jag att siffror över 2,500 MoM är en indikation på trisomi 21. Eftersom jag bara är 22 år antar jag att det är mitt höga beta-hCG som sänkt mitt riskvärde. 

    Nu blev det väldigt långt... Min fråga är ifall det finns det någon annan som också haft högt beta-hCG, men som ändå fått ett relativt bra riskvärde? 

    /Tilde


    KUB KUB-test hCG beta-hCG
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-09-22 20:22
    Min fråga är väl egentligen också om detta är något jag bör vara orolig över...
  • Svar på tråden KUB med högt beta-hCG men risk på 1:2973
  • Anonym (Anonym)
    TildeSanakasaki skrev 2017-09-22 20:20:08 följande:

    Hej på er!

    Jag hoppas att nån kan hjälpa mig att reda ut mina tankar kring resultatet på mitt KUB-test. 

    Jag gjorde mitt kub-test i förra veckan då jag var i v. 13 + 1. Alla mätningar var jättefina sa barnmorskan med en nackuppklarning på 1,6 mm och ett tydligt näsben. Eftersom jag tagit mitt blodprov för tidigt fick vi ta ett igen och vi fick det slutgiltiga resultatet hemskickat idag. Resultatet ser ut såhär:

    Fritt beta-hCG 2,515 MoM (77,30 IU/I) 

    PAPP-A 1,066 MoM 

    Trisomi 21 1: 2973 Trisomi 18: 54224 Trisomi 13: 169589

    Barnmorskan menade på att detta var jättebra siffror, men efter att ha läst om beta-hCG:et, förstår jag att siffror över 2,500 MoM är en indikation på trisomi 21. Eftersom jag bara är 22 år antar jag att det är mitt höga beta-hCG som sänkt mitt riskvärde. 

    Nu blev det väldigt långt... Min fråga är ifall det finns det någon annan som också haft högt beta-hCG, men som ändå fått ett relativt bra riskvärde? 

    /Tilde

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-09-22 20:22

    Min fråga är väl egentligen också om detta är något jag bör vara orolig över...


    Jag förstår inte riktigt varför du ska vara orolig. Ditt riskbärde är ju jättejättebra! Mitt foster hade bredare nackspalt än ditt och jag hade högre HCG. Och ungefär samma PAPP-A jag är 10 år äldre. Fick ändå besked att vi hade låg risk för de tre trisomierna. Men hur låg fick vi aldrig veta och jag bryr mig inte om en exakt siffra. Antingen får man låg eller hög tänker jag. Jag har inte alls reflekterat över att de skulle vara ett dåligt besked jag fick efter att barnmorskan så att vi har låg risk. Sannolikheten att ditt fostet har trisomi 21 är 0.03 procent (om jag räknat rätt). Jag ser ingen anledning till oro. I och för sig sa min barnmorska att man inte kan räkna procent när man har låg risk (bättre än 1/300). Men ändå. Procenten kan man använda om man har hög risk. Men om du är väldigt orolig så tycker jag du ska ringa din barnmorska på måndag. För det blir tungt att jämt oroa sig.
  • Snuttis2

    Jättebra siffror !!

    Sluta oroa dig utifrån kub verkar ju allt vara bra , sen finns inga garantier i livet!

Svar på tråden KUB med högt beta-hCG men risk på 1:2973