• Anonym (b)

    Hur borde affärer tackla "plastpåse-problemen"?

    Plastpåsar har ju börjar uppmärksammas mer och mer som ett miljöproblem, hur tycker du att affärer borde tackla det?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur borde affärer tackla "plastpåse-problemen"?
  • Carambolan

    Det nya kravet om att ta betalt och informera om miljöpåverkan verkar ju haft jättebra effekt så jag tycker att vi ska fortsätta på samma spår. Nu borde det bli prio att jobba bort plastförpackningar på varor, typ styckförpackad frukt.

  • Anonym (b)
    Carambolan skrev 2017-09-23 07:30:44 följande:
    Det nya kravet om att ta betalt och informera om miljöpåverkan verkar ju haft jättebra effekt så jag tycker att vi ska fortsätta på samma spår. Nu borde det bli prio att jobba bort plastförpackningar på varor, typ styckförpackad frukt.
    Ja, man kan ju hoppas att fler affärer hänger på och börjar ta betalt för påsarna, ett steg i rätt riktning!
  • Mascaraklumpar

    Jag fattar inte varför alla inte erbjuder papperspåsar och bakar in priset i plaggen. Så hade jag gjort om jag hade en butik, i alla fall.

    1. Papper upplevs som lyxigare än plast
    2. Upplevs som mer miljövänligt --> bättre rykte
    3. Bra reklam när folk går omkring på stan. En logga syns bättre på en papperspåse eftersom den inte skrynklas ihop som plast. Folk sparar också snygga papperspåsar och använder dem igen --> mer exponering
    4. "Gratis" påsar ses som mindre snålt

  • Meriall

    Jag tycker att det är ett bra första steg som det är nu. Mataffärer tar betalt för dem (de kan ta lite mer om det behövs) och andra affärer frågar om man vill ha påse istället för att ge på rutin. De kan också ta betalt och fråga innan man betalat. Kanske mindre papperspåsar vore bra också.

    Ofta behöver man ingen påse om man redan har en men det händer att man inte har och då är det bra att de finns.

    Sedan som ett andra steg får man komma på någon bättre lösning men bara detta är stor skillnad mot hur det var.

  • Mandel

    En fundering som dykt upp samband med detta är ju att en vanlig klädbutik eller så har ju ingen form av varuband efter själva kassan så som mataffärer och rusta/öb har.
    Vem ska packa ned varorna i den medhavda kassen och vart ska man göra det för att inte vara i vägen och sinka bakomvarande kö?
    Tidigare så packade kassapersonalen ned klädinköpen i påsen under tiden som jag skötte betalningen med mitt kort. Nu ska jag vänta på att de blippar, betala och sedan packa eller ska jag packa lite under tiden de blippar och sedan betala och sedan packa vidare?
    Vart ska jag ställa min kasse under tiden jag packar?


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Tja)

    Papperspåsar är ju ett lika stort miljöproblem. Det enda rätta är tygkassar. De skulle kunna ta fram riktigt snygga tygkassar som man kan köpa billigt.

  • sextiotalist

    Jag har egna påsar med mig när jag handlar mat. När jag köper kläder så brukar jag betala för påsen (den får sedan användas till annat).
    Jag ser faktiskt inte denna typ av påsar som det största problemet. utan all mindre plats som far runt överallt.
    När man t.ex köper fryst lax, självklart i portionsbitar och massor av plast.


    För väldigt många år sedan så hade den affären jag handlade i förut papperstråg till köttet, men det försvann tyvärr.

    Ett annat problem är ju plasten om omger godispåsar, tunn plats kring chokladaskar, cigarettpaket etc.

  • sextiotalist
    Anonym (Tja) skrev 2017-10-10 15:05:39 följande:

    Papperspåsar är ju ett lika stort miljöproblem. Det enda rätta är tygkassar. De skulle kunna ta fram riktigt snygga tygkassar som man kan köpa billigt.


    Gärna utan reklam på :)
Svar på tråden Hur borde affärer tackla "plastpåse-problemen"?