• Anonym (Mamma)

    Kan han verkligen ha barnen vv?

    Vi har massa tjafs om fördelningen av barnens boende. De går i lågstadiet och fsk.

    Pappan är i dagsläget borta 12 timmar per dag (förutom helg då) och tänker inte gå ner i tid. Är det verkligen rimligt att barnen bor vv och har långa dagar på fsk och fritids?

  • Svar på tråden Kan han verkligen ha barnen vv?
  • Anonym (S)

    Vilka timmar är han borta?

    Fritids fusk är inte öppet hur länge som helst.

    Förstår stt du tycker det blir för långa dagar.

  • Anonym (T)

    Här är fsk och fritids öppet 6.30 - 18.00. Det står föräldern fritt att ha dem maxtid om så önskas. Om det är lämpligt är en annan fråga.

  • Anonym (Mamma)

    Han är borta sju till sju ungefär.

  • Anonym (H)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-09-23 07:51:49 följande:

    Han är borta sju till sju ungefär.


    Men fy vad hemskt! Tycker han verkligen själv att det är lämpligt?
  • Kusin Krakel

    Är ni oense om umgänge/boene kan ni få hjälp i familjerätten och om ni ändå inte kommer överens stämma i tingsrätten.

    Steg ett borde ju bara att ha ett rådgivande samtal med familjerätten. Det kanske finns lösningar som ni inte har tänkt på, som att ha något kirtare vecka hos pappan. Eller så har han löst situationen med tex farföräldrar som hämtar tidigare vissa dagar?

    Men med det sagt har jag svårt att se att långa förskoledagar skulle anses som grund för otillräckligt föräldraskap. Men prata med familjerätten och rådgör gärna med en jurist som kanske känner till liknande fall och hur det dömts då.

  • Anonym (Olämpligt)

    Förskolor har en ramtid, dvs maxtid de måste hålla öppet. Den tiden får en förälder ha sitt barn där. lämpligheten ifrågasätts inte. Däremot är ramtiden 12 timmar, alltså samma längd som barnens pappa är borta. Hittar han en förskola som inte öppnar före kl 7 så kan han alltså klara det OM han inte jobbar 12 timmar och alltså måste lägga till tid för resor.

    MEN, jag tvivlar på att rätten kommer att döma till varannan vecka i detta läge om inte pappan kan komma fram till en lösning som bättre passar barnen.
    Tex kan ju du hämta barnen varje dag och ha dem hos dig och så hämtar han när han kommer hem. Detta tycker jag personlign dock inte heller är en vettig lösning, barnen har ju rätten till umgänge just för att umgås med båda sina föräldrar. Det låter som att han isf bara skulle hämta och sen ska de sova direkt. Inget direkt umgänge där.

    Drar du honom till rätten, eller han dig så ha bra och sakliga argument kring barnens bästa. Tex säga att framöver, när de är äldre så kan ni övergå till varannan vecka. (Barn som är från ca 10 tex får/brukar inte gå på fritids, lite olika runt om i landet)
    Så klart ska du i första hand yrka på att du har dem heltid och han har helgumgänge om han nu inte tänker ändra sina tider.
    Om det blir så att du ska hämta dem varje dag så försök få in att han ska betala ett visst underhåll till dig, han slipper ju alla kostnader i stort sett.
    Stl på underhållet beror på om du ska stå för alla klädinköp etc också och om du har hela eller halva barnbidraget.

  • Anonym (Nej)

    Om detta skulle gå till rätten är de skyldiga att döma efter barnens bästa. Kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig att någon tycker vv vore det bästa för barnen i ett sådant läge. Dessutom är vv till för att barnen ska få så mycket tid som möjligt med båda sina föräldrar. Mycket tid med pappan lär de inte heller få i detta läge.

    Finns det ett bättre alternativ hos dig så hade jag sagt nej och låtit honom ta det till rätten i så fall.

  • Anonym (S)

    Kommer han ens hinna se barnen?

    I den åldern går dom väl och lägger sig vid sju? (I alla fall min). Hur ska han hinna laga mat/duscha/umgås med barnen?

    De måste ju få sova också. Antar att de behöver gå upp vid sex, de kan ju inte vara vaken hur sent som helst.

  • Anonym (S)

    Kan du inte fråga om han kan tänka sig varannan helg, men kanske Tors-sön? Och så slutar han tidigt Tors och är ledig fredag?

    Om det går att anpassa hans dagar

Svar på tråden Kan han verkligen ha barnen vv?