• Livetsgång

    Momsbefriad gällande nya lagen - Hur ska jag bokföra?

    Jag har en registrerad enskild firma och namnskyddad och bedriver e-handel inom detaljhandel med brett sortiment. 


    Jag har haft mitt pysslande och skapande som hobby under 1 år tills jag valde att registrera det som enskild firma

    (Har tidigare haft företagande men som avslutades av privata familjeskäl)

    Nu har jag åter startat upp en ny och fräsch firma med annan typ av försäljning och är full gång med att etablera en e-handel vilket givetvis tar sin tid så min försäljning sker just nu till huvuddelen via en miniprisbutk på Tradera som går ut om ett år. 


    Min firma tecknades i Augusti och blev då officiell.
    Jag blev godkänd via telefonmöte med min handläggare på Skatteverket och vi diskuterade lite för och nackdelar som ny startad firma. 

    Då jag inte ska ha någon försäljning utanför Sveriges gränsen (vilket inte är aktuellt i nuläget men möjligt framåt) rekommenderade hon den nya lagen som kom i kraft 2017 att jag kan bedriva momsfri försäljning tills jag nått en omsättning om 30.000kr för mitt företag och därefter blir jag momsregistrerad.


    Men till problemet. Då regeln är så pass ny va hon inte så erfaren till hur man skulle deklarera som momsfri verksamhet. Det enda hon kunde berätta va att jag får ej göra avdrag för moms in och ut men hon visste inte hur jag skulle göra med övriga avdrag när det gäller material jag måste köpa in för att kunna bedriva och andra avdrag.


    Och jag försöker läsa regeln på Skatteverkets sida men det känns otroligt förvirrande när man läser och ger inte direkt något konkret svar hur man ska deklarera m:m 


     


    Så om någon här själv bedriver momsfri verksamhet vore det otroligt tacksamt om liten guide :) 


     


    Avböjer och besvarar dock inte dumma frågor som
    "Varför inte bara registrera moms?"
    "Ring Skatteverket"
    "Sök på google"
    Hade jag hittat svaren där hade jag inte frågat här ;)


     


     

Svar på tråden Momsbefriad gällande nya lagen - Hur ska jag bokföra?