• Äldre 23 Sep 14:18
    7463 visningar
    14 svar
    14
    7463

    5-åring svårt med övergångar. Funktionsnedsättning?

    Min son på 5 år har varit en aktiv kille i hela sitt liv.  Som liten hade han vätska bakom öronen och hörde dåligt, och talade därför ganska sent, så det var många utbrott och mycket frustration. Men det ordnade sig när han fick inopererat rör och nu ett par år senare så har han ett bra språk och de värsta utbrotten har avtagit. Under en period hade han därför också en extra resurs på förskolan, som kunde vara med och förebygga utbrotten och hade ett extra öga på honom och förstod hans kommunikation lite bättre än de andra. Denna resurs har vi inte längre och hon har dessutom slutat på förskolan så hon finns inte ens kvar i huset. 

    Men jag är fortfarande orolig för honom - han har det tufft på förskolan, framförallt övergångar mellan olika aktiviteter. Han klarar helt enkelt inte att avsluta en aktivitet och börja med en annan (ex. gå in från gården, gå ut från gården, byta rum/aktivitet) och man måste förbereda honom mycket och lirka/leka lite för att få honom med sig. Han är också envis som synden så har han bestämt sig så är det så helt enkelt. Några av pedagogerna lyckas bra med detta, andra lyckas sämre. Han har svårt för de stora grupperna, blir väldigt uppspelt och stirrig, det fungerar betydligt bättre i mindre grupp. 

    Jag är så ledsen över att min son spenderar så stor del av sin dag i konflikt. Pedagogerna säger att "de jobbar med det" men jag undrar vad det innebär riktigt. Vi ser inte de här problemen hemma alls, men här är det ju bara vi och storasyster. Vi undviker aktiviteter som lekland och stora folksamlingar, dels för hans skull men även för att både jag och pappan avskyr sånt.. 

    Kan min son ha en funktionsnedsättning vi måste utreda? Hur vet man vad man ska titta efter? Jag tycker egentligen inte att han är hyperaktiv eller har svårt med uppmärksamheten hemma - han älskar exempelvis när vi sitter ner tillsammans och läser en bok - men de verkar ha en annan åsikt i förskolan även om de inte uttalat det tydligt. Kanske är jag blind för detta?

    Har någon bra tips på hur vi ska underlätta för sonen i övergångarna på förskolan och kanske framförallt senare i skolan? Det är ju bara ett år kvar till förskoleklass och jag oroar mig jättemycket för hur han ska klara det. 

  • Svar på tråden 5-åring svårt med övergångar. Funktionsnedsättning?
  • Äldre 23 Sep 15:20
    #1

    Sätt er ned och diskutera ordentligt med personalen i lugn och ro. De kanske borde ta in en specialpedagog som observerar och kan ge tips personalen på hur man kan hjälpa honom. Och i förlängningen också ev rekommendera en utredning. 

    Ofta brukar man säga att en funktionsnedsättning visar sig i flera olika miljöer (men kanske på olika sätt). Men har man en lugn hemmamiljö utan stress, press och tider att hålla så märks det ju inte så mycket. Ni gör redan anpassningar för honom eftersom ni undviker stressiga miljöer. 

    Hur funkar det med övergångar hemma? 

    Och ja, det är väldigt lätt att bli hemmablind.  


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Äldre 23 Sep 17:19
    #2

    Tack för svar! 

    Jag får nog göra det, be om ett riktigt möte. Ska snart till BVC också på 5 års kontroll och tänkte ta upp några frågor där också. Svårt dock, den här BVC sköterskan har aldrig träffat sonen förut så hon kommer antagligen inte kunna säga nåt direkt. Vill inte heller introducera tankar kring att något är fel helt i onödan.

    Jag läste någonstans att man inte gör utredningar på förskolan utan det får alltid vänta till de kommer upp i skolan, för att olika beteenden kan bero på "vanlig" omognad hos barnen. Trist i så fall, ju tidigare man kan få hjälp desto bättre såklart.

  • Äldre 23 Sep 17:28
    #3
    tessimessa skrev 2017-09-23 17:19:09 följande:
    Tack för svar! 

    Jag får nog göra det, be om ett riktigt möte. Ska snart till BVC också på 5 års kontroll och tänkte ta upp några frågor där också. Svårt dock, den här BVC sköterskan har aldrig träffat sonen förut så hon kommer antagligen inte kunna säga nåt direkt. Vill inte heller introducera tankar kring att något är fel helt i onödan.

    Jag läste någonstans att man inte gör utredningar på förskolan utan det får alltid vänta till de kommer upp i skolan, för att olika beteenden kan bero på "vanlig" omognad hos barnen. Trist i så fall, ju tidigare man kan få hjälp desto bättre såklart.
    När utredningar görs varierar beroende på landsting osv. En del utreds så klart tidigt när det finns tydliga problem. en del inför förskoleklass och vissa ställen inför 1:an. 
    På vissa ställen är det väldigt lång kötid, så det är bra att börja fundera kring det här redan nu. 

    Gick han hos logoped när han låg efter med språket? 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Lina)
    Äldre 23 Sep 17:30
    #4

    Min dotter hade med extrema problem med övergångar.

    Efter ett fantastiskt jobb med pedagogerna och en specialpedagog så lyckades vi få bukt på det.

    Hon är bara en tänkare. Hon behövde veta när hon skulle sluta och påbörja något annat.

    Använder sig förskolan av bilder vad som händer under dagen?

    Hos oss har dom exakt vad som händer efter vilket med är bra med förberedelsen. På så sett vet barnet redan när denna går in igenom dörren vad som ska hända under dagen.

    Som sagt be förskolan om en specialpedagog att jobba med pedagogerna. Vår jobbade med pedagogerna och inte med barnet. Utan hpn observerade mest och gav tips till hennes ordinarie personal.

  • Äldre 23 Sep 17:33
    #5

    Ja, han gick hos logoped men är "friskförklarad" nu. Vi har också jobbat en del med språket hemma genom olika övningar. När vi var där sista gången så fick han göra språkförståelse-test och då låg han lika bra eller till och med lite bättre än vad som förväntades av hans ålder. Jag märker ju också att han pratar lika bra som sina kompisar nu. 

  • Äldre 23 Sep 17:39
    #6
    Anonym (Lina) skrev 2017-09-23 17:30:35 följande:

    Min dotter hade med extrema problem med övergångar.

    Efter ett fantastiskt jobb med pedagogerna och en specialpedagog så lyckades vi få bukt på det.

    Hon är bara en tänkare. Hon behövde veta när hon skulle sluta och påbörja något annat.

    Använder sig förskolan av bilder vad som händer under dagen?

    Hos oss har dom exakt vad som händer efter vilket med är bra med förberedelsen. På så sett vet barnet redan när denna går in igenom dörren vad som ska hända under dagen.

    Som sagt be förskolan om en specialpedagog att jobba med pedagogerna. Vår jobbade med pedagogerna och inte med barnet. Utan hpn observerade mest och gav tips till hennes ordinarie personal.


    När han hade en resurs jobbade de med det så att hela gruppen var med. Bilder och inför varje nytt moment återgick de till tavlan och bilderna och pratade om dem. Fungerade jättebra då! Men sen har som sagt resursen inte behövts och dessutom har de haft en del personalomsättning så jag tror inte att de gör det längre. 

    Som sagt, det är så svårt för jag vet ju att han kan. Han har inte samma problem här hemma. Det handlar om hur man "tar honom". Visst, alla pedagoger kan inte vara lika, men tycker att det är så synd bara att det behöver bli så här när jag tror att det hade kunnat förebyggas. Jag ska be om ett möte med sonens utpekade pedagog, som håller i utvecklingssamtal och så. Den jag pratade med nu sist har jag inte samma förtroende för tyvärr. Det känns som att hon tycker att sonen är envis helt enkelt.. och det är han ju, men hans problematik beror inte bara på att han är envis utan kan verkligen förebyggas.
  • Anonym (Lina)
    Äldre 23 Sep 19:28
    #7
    tessimessa skrev 2017-09-23 17:39:15 följande:

    När han hade en resurs jobbade de med det så att hela gruppen var med. Bilder och inför varje nytt moment återgick de till tavlan och bilderna och pratade om dem. Fungerade jättebra då! Men sen har som sagt resursen inte behövts och dessutom har de haft en del personalomsättning så jag tror inte att de gör det längre. 

    Som sagt, det är så svårt för jag vet ju att han kan. Han har inte samma problem här hemma. Det handlar om hur man "tar honom". Visst, alla pedagoger kan inte vara lika, men tycker att det är så synd bara att det behöver bli så här när jag tror att det hade kunnat förebyggas. Jag ska be om ett möte med sonens utpekade pedagog, som håller i utvecklingssamtal och så. Den jag pratade med nu sist har jag inte samma förtroende för tyvärr. Det känns som att hon tycker att sonen är envis helt enkelt.. och det är han ju, men hans problematik beror inte bara på att han är envis utan kan verkligen förebyggas.


    Om dom har haft ny personal hade jag bett om resursen igen för att förklara läget och jobba med pedagogerna igen.

    Om du inte har förtroende för hana nuvarande utpekade pedagog så byt. Alla kan inte gilla alla. Det är okej det gäller ditt barn då ska du känna dig trygg med att lämna han hos någon du litat på.

    Be om att införa gamla rutiner. Jag vet att din son inte är envis det är bara hans sätt att tänka. Tro mig jag vet min dotter är exakt likadan ?

    Stå på dig får du inte gehör av avdelningen så gå till rektorn.

    Hoppas det löser sig för er.
  • Äldre 23 Sep 21:08
    #8
    Anonym (Lina) skrev 2017-09-23 17:30:35 följande:

    Min dotter hade med extrema problem med övergångar.

    Efter ett fantastiskt jobb med pedagogerna och en specialpedagog så lyckades vi få bukt på det.

    Hon är bara en tänkare. Hon behövde veta när hon skulle sluta och påbörja något annat.

    Använder sig förskolan av bilder vad som händer under dagen?

    Hos oss har dom exakt vad som händer efter vilket med är bra med förberedelsen. På så sett vet barnet redan när denna går in igenom dörren vad som ska hända under dagen.

    Som sagt be förskolan om en specialpedagog att jobba med pedagogerna. Vår jobbade med pedagogerna och inte med barnet. Utan hpn observerade mest och gav tips till hennes ordinarie personal.


    Förlåt en privat fråga - men hade din dotter andra svårigheter eller bara svårt med övergångar?
    På vilket sätt jobbade de med det på förskolan? Hade gärna fått lite tips och råd för här på förskolan känns det mest som att de jobbar lite med att förbereda honom och hoppas att tiden ska hjälpa med resten. Så finns det några konkreta saker att göra tar jag gärna emot tips.
  • Anonym (Lina)
    Äldre 24 Sep 07:58
    #9
    tessimessa skrev 2017-09-23 21:08:15 följande:

    Förlåt en privat fråga - men hade din dotter andra svårigheter eller bara svårt med övergångar?

    På vilket sätt jobbade de med det på förskolan? Hade gärna fått lite tips och råd för här på förskolan känns det mest som att de jobbar lite med att förbereda honom och hoppas att tiden ska hjälpa med resten. Så finns det några konkreta saker att göra tar jag gärna emot tips.


    Beror ju på vad man menar.

    Hon hade svårt med talet. Sen hade hon svårt att leka med andra. De första åren var hon mest själv. Sen hade hon extrema problem med utbrott. Och då blev hon så arg att hon inte kunde sluta slåss. Detta gällde dock hemma och på förskolan. Talet släppte av sig själv. Innan brydde hon sig bara inte. Nu det enda vi gör är att upprepar ord som hon säger fel.

    Det med att hon är själv är självalt. Hon finner mer nytta av att lägga pussel än att umgås med någon i hennes ålder.

    Utbrotten är helt borta sen vi insåg det med förberedelse och framför allt berömma bra beteende och inte förminska känslorna runt det. Att bara säga det är okej att du är arg/ledsen men vi pratar om det när du är lugn igen. Sen då istället för att bråka om att hon inte tar på sog skorna. Så bara säger man vad bra att du tog på dig skorna. Istället för att "varför kan du inte bata ta på dig skorna när jag ber om det"

    Som sagt berömma det beteendet som blev bra är extremt viktigt med.

    Hoppas det är lite svar
  • Äldre 25 Sep 21:12
    #10
    Anonym (Lina) skrev 2017-09-24 07:58:56 följande:
    Beror ju på vad man menar.

    Hon hade svårt med talet. Sen hade hon svårt att leka med andra. De första åren var hon mest själv. Sen hade hon extrema problem med utbrott. Och då blev hon så arg att hon inte kunde sluta slåss. Detta gällde dock hemma och på förskolan. Talet släppte av sig själv. Innan brydde hon sig bara inte. Nu det enda vi gör är att upprepar ord som hon säger fel.

    Det med att hon är själv är självalt. Hon finner mer nytta av att lägga pussel än att umgås med någon i hennes ålder.

    Utbrotten är helt borta sen vi insåg det med förberedelse och framför allt berömma bra beteende och inte förminska känslorna runt det. Att bara säga det är okej att du är arg/ledsen men vi pratar om det när du är lugn igen. Sen då istället för att bråka om att hon inte tar på sog skorna. Så bara säger man vad bra att du tog på dig skorna. Istället för att "varför kan du inte bata ta på dig skorna när jag ber om det"

    Som sagt berömma det beteendet som blev bra är extremt viktigt med.

    Hoppas det är lite svar
    Tack för ditt svar!
  • Anonym (Västg­öte)
    Äldre 13 Oct 23:09
    #11

    Min son hade också svårt för övergångar och hade låg social kompetens sa de på förskolan. När han gick på lågstadiet hade han svårt att koncentrera sig och allt gick långsamt, Nu går han i åttan och lärarna är jättenöjda med honom, han har mycket fina betyg och vill gå på Naturvetenskapligt gymnasium. Han har kompisar och fungerar bra på alla sätt. Begåvade barn gillar ofta inte övergångar, de vill kunna fokusera på det som de gör. Många begåvade pojkar mognar lite senare. Det viktiga är att ni föräldrar tror på honom och ger kärlek och stöd. Misstänker ni ändå en funktionsnedsättning så gör en utredning. Ni föräldrar har säkert en känsla kring detta. Hur var ni och era nära släktingar som barn? Jag hade en bror som var jättesen,, han är en supersmart läkare idag, jag har tänkt hela tiden att min son är begåvad och omogen då jag kände igen min bror i honom, vågade dock aldrig säga detta till någon pedagog.....

  • Anonym (Tulpa­n)
    Sat 28 Mar 2020 14:30
    #12

    Hej! Tänkte höra hur det gått med ditt barn, trådstartaren? Har hen fått diagnos eller inte?

  • Sat 28 Mar 2020 21:20
    #13

    Hej, 

    Min son är nu 7,5 och går i ettan. Han har tydliga koncentrationssvårigheter, svårt att styra impulser och är allmänt ganska omogen socialt. Vi har väl under hela förskole-klassen haft diskussioner med lärare, han har fått träffa skolpsykologen osv. 
    I höstas, dvs höstterminen i ettan, gjordes en utredning av skolpsykologen på skolan, vi föräldrar fick också fylla i och svara på frågor - och det resultatet var inte så kul. Han har flera områden med svårigheter. 

    Nu står vi i kö för utredning hos ett privat alternativ till BUP (Modigo). Gissar efter allt jag läst under dessa år sen den här tråden startades att han kommer att få diagnosen ADHD ouppmärksam form/ADD. Det är också det skolpsykologen tror, men vill ha bekräftat. 

    Vi kämpar alltså med hans skolgång där det i perioder inte går särskilt bra. Men så i perioder går det helt okej, så det är inte nattsvart. Men visst behöver han hjälp och stöd, helt klart. Han ligger tydligt efter sina klasskompisar kunskapsmässigt och socialt.
    Fritidsaktivititeter går han inte på, det klarar han inte av. 

    Så vi har antagligen en lång resa framför oss med en del jobb. Samtidigt har vi vant oss vid den tanken och hoppas bara på att han får hjälp så snart som möjligt. Vi är glada över att se att han är en genomsnäll kille med stor personlighet och tonvis med charm. Nu hoppas vi få hjälp så att han kan koncentrera sig i skolan och visa upp allt han faktiskt kan, men som inte kommer fram idag.

  • Anonym (Tulpa­n)
    Sun 29 Mar 2020 10:19
    #14
    Tack för ditt svar här och i tråden <3 Betyder mycket att få höra andras stories.
    Känner igen det där med att erbjuda en favoritaktivitet när man kommer in, det kör vi också med. Det är egentligen bara den övergången som är svår för honom, han gråter och säger hej då till 100 som en liten papegoja.
    Vi har väl ända sen han var 1 haft en fot i att han har någon diagnos och en i att han inte har det. I perioder har det varit mycket oro och andra nästan inte alls, eftersom allting går så pass mycket framåt. 
    Det största som varit är ju språket, han sa sitt första ord vid 2,5 typ. Nu har han ett stort ordförråd och kommunikationen funkar bra, men han använder inte språket helt "normalt" känns det som. Säger inte "ja", babblar fraser och ord han kan helt tagna ur sitt sammanhang. Men med blicken på oss, som för att visa att han kan eller för att få uppmärksamhet. 
    Han är ointresserad av det sociala med andra barn, dock väldigt social och kommunikativ med vuxna.
    Aldrig haft utbrott. Glad och nöjd för det mesta. Dock väldigt enformig, vill göra samma sak. Ute, då är det bollar och gungor som gäller just nu. Kanske lite sandkakor. Finns det en boll, då är det boll som ska spelas! Trots att man försöker locka till annat. Så det finns ett visst mått av fixering.
Svar på tråden 5-åring svårt med övergångar. Funktionsnedsättning?