• Anonym (Mammon)

    Skatteplanering under föräldraledigheten

    I samband med en rejäl lönehöjning börjar jag nu fundera över mitt uttag av föräldrapenning och om det på något sätt går att optimera/jämna ut skattebelastningen över de år jag är hemma.

    Vi kan ta ett exempel: Jag är ledig from våren 2017 tom våren 2018.
    Om jag tar ut 4 dagar i veckan jämt över hela min ledighet så kommer jag få ut ca 350 000 kr år 2017 och 550 000 kr år 2018. 2017 hamnar jag alltså en bra bit under gränsen för statlig inkomstskatt och 2018 en bra bit över. Om jag istället justerar uttaget av föräldrapenningen så att jag hamnar strax under gränsen för statlig inkomstskatt för både 2017 och 2018 så borde jag väl kunna spara en hel del pengar? Eller tänker jag fel? Det skulle i så fall innebära ett uttag om 7 dagar i veckan en period 2017 och 0 dagar 2018 (får då leva på sparade pengar tills jag börjar jobba igen).

    Någon som vet hur det fungerar?

  • Svar på tråden Skatteplanering under föräldraledigheten
  • Anonym (Mammon)

    Ett förtydligande: 350 000 kr för 2017 samt 550 000 kr för 2018 motsvarar alltså total intäkt från lön + föräldrapenning

  • Kerubmamman

    Hur gammalt kommer barnet vara när du börjar jobba? Tänker på SGIn.  


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Mammon)
    Kerubmamman skrev 2017-09-23 16:24:48 följande:

    Hur gammalt kommer barnet vara när du börjar jobba? Tänker på SGIn.  


    10 månader - sen är det pappans tur :)
  • Kerubmamman
    Anonym (Mammon) skrev 2017-09-23 16:28:44 följande:
    10 månader - sen är det pappans tur :)
    Då ska det inte vara några problem. Du väljer själv om och när du tar ut föräldrapenning under första året. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (SGI)

    Tänk på att man ska ta ut 5 dagar per vecka i föräldrapenning efter barnet fyller 1 år dvs dagarna räcker till dig och din man för att behålla SGI.

    Ställ fråga till FK via Facebook, kanske kan du få tips av dem.

  • Anonym (X)

    Sök skattejämkning! Trots att föräldrapenningen är lägre än vanlig lön så betalar man samma skatt som om man arbetar.

  • Kerubmamman
    Anonym (X) skrev 2017-09-23 18:14:33 följande:
    Sök skattejämkning! Trots att föräldrapenningen är lägre än vanlig lön så betalar man samma skatt som om man arbetar.
    Nja, det är en annan skattesats på föräldrapenningen, FK har en tendens att dra för lite skatt dessutom.

    Och en jämkning hjälper inte i slutändan eftersom den statliga skatten baseras på hennes totala inkomst under året. Hon behöver lägre inkomst för att slippa den statliga skatten. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (J)

    Det borde fungera att tänka som du. Eftersom du jobbar halva 2018 bör du nog ta ut mycket f-penning 2017.

    Grattis till din lönehöjning :)

  • Anonym (Abc)

    Du tänker helt rätt, försök att få lika mycket inkomst båda åren så sparar du en hel del pengar i skatt.

  • Anonym (Mammon)

    Tack för era svar! Då kör jag vidare på upplägget och får försöka hushålla med pengarna :D

  • Anonym (Ja)

    Att du inte betalar skatt ordentligt som alla vi andra, ditt giriga as.

  • Anonym (Mammon)
    Anonym (Ja) skrev 2017-09-24 12:30:58 följande:

    Att du inte betalar skatt ordentligt som alla vi andra, ditt giriga as.


    Hur tänkte du nu? Jag betalar den skatt jag ska utifrån inkomst, precis som alla andra.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Mammon) skrev 2017-09-24 12:43:49 följande:
    Hur tänkte du nu? Jag betalar den skatt jag ska utifrån inkomst, precis som alla andra.
    Och ändå snackar du om att planera för att kunna betala mindre skatt än vad du borde göra, att du gör en massa för att slippa statlig inkomstskatt. Ett förslag, flytta till valfri land utan skatt så slipper du leva i fattigdom.
  • Anonym (Mammon)
    Anonym (Ja) skrev 2017-09-24 12:46:55 följande:

    Och ändå snackar du om att planera för att kunna betala mindre skatt än vad du borde göra, att du gör en massa för att slippa statlig inkomstskatt. Ett förslag, flytta till valfri land utan skatt så slipper du leva i fattigdom.


    Så du tycker att det är mer rättvist om en person med ojämn inkomst får skatta mer än en person med jämn inkomst även fast de två tjänar exakt lika mycket i slutändan?
  • Anonym (J)
    Anonym (Mammon) skrev 2017-09-24 13:06:47 följande:

    Så du tycker att det är mer rättvist om en person med ojämn inkomst får skatta mer än en person med jämn inkomst även fast de två tjänar exakt lika mycket i slutändan?


    +1. Jag ser fram emot svaret på det. Ska vi satsa en high-five att det inte kommer ett logiskt svar?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Ja) skrev 2017-09-24 12:46:55 följande:
    Och ändå snackar du om att planera för att kunna betala mindre skatt än vad du borde göra, att du gör en massa för att slippa statlig inkomstskatt. Ett förslag, flytta till valfri land utan skatt så slipper du leva i fattigdom.
    Jag är säker på att TS betalar mer skatt än vad du gör, så jag skulle hellre se att du flyttar utomlands i stället. Det är bättre för Sveriges ekonomi. Ni vänstermänniskor förstår inte varifrån pengar kommer. Det är ditt sätt att resonera som drivit framgångsrika personer bort från Sverige. Björn Borg, Ingvar Kamprad etc.
    Sossarna nyktrade till något när de förstod att även Stefan Persson förmodligen skulle flytta, så de specialskrev en lag som gjorde att han inte behövde betala orimligt mycket i skatt.
  • Anonym (---)

    vet ej svar på din fråga men håll koll på skattekontot så du inte får kvarskatt, FK drar väldigt lite skatt.

  • Anonym (Mammon)
    Anonym (---) skrev 2017-09-25 15:40:45 följande:

    vet ej svar på din fråga men håll koll på skattekontot så du inte får kvarskatt, FK drar väldigt lite skatt.


    Ja det stämmer faktiskt. Skatten i vår kommun ligger på 31% och FK drar bara 30 %. Dock kommer jag få en del återbäring i form av ränteavdrag för bolån samt en klumpsumma som jag fick av arbetsgivaren i samband med lönehöjningen och föräldrapenningstillägg som de dragit med fel skattesats så jag utgår att jag kommer gå rejält plus ändå.
Svar på tråden Skatteplanering under föräldraledigheten