• Johan7771

    Villa var i Umeå

    Vi vill flytta till Umeå men vet inte vilka områden som passar oss, det vi vill ha är:
    -villa, ej radhus/kedjehus
    -bra cykelväg till centrum, max ca 8 km därifrån
    -nära fin natur och vatten
    -gärna mycket barn och en bra skola i området.
    -gärna långt från stora bilvägar 

    Budget max ca 6 miljoner, minst en av oss kommer att jobba på sjukhuset så det skadar inte om det är nära dit med.  

  • Svar på tråden Villa var i Umeå
  • Johannes80

    Mariehem. Nära till Nus, nära till Nydalasjön och nära till centrum.

  • Anonym (xx)

    Fågelvägarna på Mariehem kanske. Det är väl mest kedjehus där, men det finns även fristående villor. Berghem är ett annat alternativ, men då får ni sämre hus för mer pengar.

  • Anonym (xx)

    Eller Tavleliden. Kolla Hemnet. Det finns någon/några villor utlagda i respektive område. Med 6 miljoners budget kan ni välja mellan väldigt mycket i Umeå

  • Johan7771

    Tack för tipsen! Mariehem och Berghem ser trevligt ut, vet någon hur stämningen är i Tavleliden som verkar vara ett nyare område? Mina fördomar säger att det ser lite "vräkigt" ut, många dyra bilar etc, men det kanske inte är så utan trevlig avslappnad stämning med mycket barnfamiljer?

  • Erkki

    Alltså för 6 miljoner kan ni bo i princip varsomhelst.

    Områden som ligger MER än 8 km från centrum finns knappt centrum är rätt centrerat.
    Exempel på Områden med mkt barn är Tomtebo/Umedalen och Röbäck

  • Erkki

    Närhet sjukhus titta på Sofiehem mkt trevligt villaområde med rejäla tomter nära NUS och älven. Bra skola. Ca 3-4 km till stan.

  • Anonym (xx)

    Jo Tavleliden är ett nytt område. Det kan förmodligen vara lite besvärligt att få förskoleplats där om ni har mindre barn. Berghem, Sofiehem, Mariehem m fl. Är äldre områden där det är bättre balans. Både på blandningen av människor och tillgång till skol- och förskoleplatser. Jag vet inte hur stämningen är på Tavleliden/Tomtebo, men för ett par år sedan var det i alla fall lite stökigt på högstadiet. Flera barn bytte skola till Carlshöjdsskolan istället. Och så kom jag osökt in på ett annat område som skulle kunna passa er.

  • Johan7771

    Tack för alla svar! Slutligen, finns det några skolor som man ska undvika och några som är riktigt bra? Förutom Carlshöjdsskolan och skolan på Tomtebo som jag redan fått info om.

  • Erkki

    Sjöfruskolans högstadium på tomtebo är numera på Ålidhem pga lokalbrist. Högst betyg i kommunen de senaste åren.

  • Anonym (tt)

    Skulle välja Röbäck med fin natur, mycket barn och lätt att cykla till NUS. Mycket djur i trakterna med 4h-gård, mjölkbonde och motion i Röbäcksskogen eller på slätten.

  • carpediem86

    Berghem hade jag valt med den budgeten. Riktigt fint område, väldigt nära NUS och centrum. Lugnt och fint. Nära till Gammlia området för natur/bärplockning/löpning. Det är ett lite dyrare område eftersom så mycket är bra där, så nästan hela era 6 Mkr lär gå åt däremot.

  • Anonym (xx)

    Jag tycker det verkar som att de flesta skolor i Umeå funkar bra. Man hör inget speciellt om någon förutom det jag hörde om Sjöfruskolan för ett par år sedan, men det kan ju ha berott på strulig klass också. Vi har barn på Mariebergskolan 1-6 och har bara bra att säga om skolan.

  • Anonym (umebo)

    Tror inte att du kommer att kunna välja och vraka, för det är ganska höga priser och inte många objekt ute samtidigt. Dock passar de flesta in på din beskrivning, för de flesta stadsdelar ligger inte längre bort än 8 km från centrum. Sofiehem och Berghem ligger kanske närmast till hands med tanke på NUS. De flesta skolor tror jag är helt okej!

    Dock inte supermycket fin natur nära stan... beror förstås på vad man menar med fin natur, men det västerbottniska landskapet är relativt kargt och inte så storslaget. Det är i alla fall en ganska smal sak att ta bilen för att hitta fina ställen längre från stan. Jag tycker om att besöka Grössjön och Bäcksjön, de ligger relativt nära stan och är ingen match för en vuxen med cykel, men små barn behöver nog fraktas i bil. Skrattande

    Välkomna till Umeå, här är jättetrevligt och lagom stort och bra utbud av det mesta... själva centrum har dock varit ett elände de senaste åren med mycket ombyggnationer och uppgrävda vägar. Kom gärna hit och shoppa och rädda centrumhandeln...! Det finns ett nybyggt köpcentrum med IKEA och allt, som dränerar övrig handel på kunder, så det är bekymrande att centrum är så eländigt, men förhoppningsvis vänder det...!

Svar på tråden Villa var i Umeå