• Anonym (Konfunderad)

    Har jag behandlat mitt ex dåligt?

    För lite mer än två veckor sedan (17 dagar sedan) gjorde jag slut med en tjej jag träffade i början av juni. Vi dejtade alltså ungefär i tre månader. Frekvensen var en gång i veckan den första månaden eller så och efter det ca ett par gånger i veckan.

    I mitten av augusti kände jag att jag inte var så intresserad av tjejen längre på ett romantiskt plan (insåg helt enkelt att hon hade många sidor jag inte tycker om/finner attraktiva med tiden) samtidigt som hon blev allt mer kär. Det kombinerat med att jag med mycket stor sannolikhet kommer att flytta till ett annat land pga jobb om cirka ett halvår gjorde att jag gjorde slut (efter ett par veckors funderande). Kändes inte schyst mot någon av oss att fortsätta.

    Ska tillägga att jag inte träffat andra under tiden vi dejtade, lovat en massa saker eller på något sätt betett mig dåligt.

    Var väldigt ledsamt att se henne så otroligt ledsen och höra henne böna och be för att jag ska ändra mig men efter bara ett par dagar saknade jag inte henne och det kändes riktigt bra faktiskt att jag ändå gjorde slut. Hon har hört av sig varannan dag ungefär sedan uppbrottet vilket jag faktiskt uppskattat då hon är en riktigt trevlig tjej och jag vill henne bara det bästa. Min förhoppning var att ge det lite mer tid (några veckor till eller så) och sedan föreslå att vi fortsätter ses ibland som vänner (typ käkar brunch ibland och kanske tränar tillsammans) just då hon är en trevlig tjej och hon ju verkar vilja hålla kontakten med mig. Nämnde aldrig något efter vi gjort slut att jag saknade henne, tänkte på henne, ville vara vänner eller liknande då jag inte ville leka med hennes känslor. Men om hon kontaktar mig ser jag inte varför jag inte kan svara?

    Igår fredag (16 dagar efter uppbrottet) registrerade jag mig på Tinder. Jag tycker det är kul att dejta och är ju öppen med att jag ska flytta efter påsk när jag träffar tjejer.

    För några timmar sedan skickade mitt ex ett superlångt sms där hon berättar vilket oerhört svin jag är som så tidigt efter ett uppbrott redan börjar dejta andra och hur kan jag leka med hennes känslor genom att ge signaler om att jag fortfarande är intresserad/är på väg att ändra mig (genom att svara på hennes kontaktförsök) och samtidigt börja dejta andra. Är hon inte värd mer än så? Sedan diverse snack om hur otroligt tungt uppbrottet varit och att när hon börjat känna sig lite bättre igen så kommer jag och strör salt i såren genom att bli aktiv på Tinder. En timme senare skriver hennes kompis till mig (som jag inte känner eller är vän med på Facebook) via Facebook att jag är ett otroligt svin (antar att det är kompisen som sett mig på Tinder).

    Vet inte vad jag ska tycka. Känner mig såklart nere för att hon är nere och det är aldrig kul att såra någon. Samtidigt tycker jag att hon ska skita i vad jag gör samt att vi trots allt bara sågs i några månader, då är det väl inte konstigt att börja dejta igen efter ett par veckor?

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Har jag behandlat mitt ex dåligt?
  • Anonym (Heyhey)

    Nä, men hon har uppenbarligen inte kommit lika långt i uppbrottet som dig. Svajpa inte höger på hennes vänner bara.

  • Anonym (mmm)

    Ne,j var det slut så har du givetvis all rätt att göra vad du vill. Men är du säker på att hon verkligen förstått det var slut, med tanke på att ni fortsatt haft kontakt? Uppenbarligen hade hon något slags hopp kvar. 

  • Anonym (Konfunderad)
    Anonym (mmm) skrev 2017-09-23 19:40:53 följande:

    Ne,j var det slut så har du givetvis all rätt att göra vad du vill. Men är du säker på att hon verkligen förstått det var slut, med tanke på att ni fortsatt haft kontakt? Uppenbarligen hade hon något slags hopp kvar. 


    Jag var supertydligt när jag gjorde slut. Var inga kanske, inga "vi får se i framtiden", "paus" eller något annat. När jag gick sade hon "Snälla ändra dig" på vilket jag svarade "Det kommer inte att hända, jag har funderat tillräckligt och är säker på mitt beslut".

    Jag har aldrig varit den som initierat kontakt sedan det tog slut. Det är alltid bara jag som svarat på hennes sms och snapchats.
  • Anonym (duff)

    Vanligt psykfall. Radera allt som har med henne att göra så kanske du slipper undan med tiden..

  • jrockyracoon

    För det första. Du har inte gjort något fel alls. Ingen kan begära av dig att du ska behöva vara tillsammans med någon som du inte är intresserad av, eller att du inte ska få träffa andra tjejer när du gjort slut med en person.

    Men jag kan samtidigt känna väldigt mycket för den här tjejen, som tydligen har fått sitt hjärta krossat, och nu reagerar med ilska och förtvivlan. 

    Det kanske inte var så pedagogiskt av dig att fortsätta träffa henne, uppenbarligen gav du henne en falsk förhoppning om att ni kanske kunde bli tillsammans igen...

    Återigen, du har inte gjort något fel - men jag hoppas att du kan vara tydlig med ditt ex, som verkar vara mycket ledsen och upprörd. Berätta gärna för henne att du inte träffat någon än (för det har du väl inte?) men säg samtidigt att du är bestämd med att lämna henne. Säg att du tyckte att hon var trevlig, men att du inte ser en framtid med henne som din flickvän.

    Gör inte misstaget att på något sätt nära hennes hopp, utan du måste vara väldigt konsekvent, så att det verkligen sjunker in.

    Du kan ju (om du vill och har en önskan att hjälpa ditt ex i hennes svåra situation) erbjuda ditt ex att ni ses, så att du kan förklara varför du vill bryta med henne. I ett sådant möte behöver du vara brutalt ärlig, och inte linda in något.

    Sen tycker jag att du ska föreslå att ni inte ses på ett tag enbart av omsorg för ditt ex. Hon mår inte bra av dig, helt enkelt. Hon behöver sörja.

    Hoppas att allt löser sig, lycka till!

  • Anonym (mångfacetterad kvinna)
    jrockyracoon skrev 2017-09-23 19:57:52 följande:

    För det första. Du har inte gjort något fel alls. Ingen kan begära av dig att du ska behöva vara tillsammans med någon som du inte är intresserad av, eller att du inte ska få träffa andra tjejer när du gjort slut med en person.

    Men jag kan samtidigt känna väldigt mycket för den här tjejen, som tydligen har fått sitt hjärta krossat, och nu reagerar med ilska och förtvivlan. 

    Det kanske inte var så pedagogiskt av dig att fortsätta träffa henne, uppenbarligen gav du henne en falsk förhoppning om att ni kanske kunde bli tillsammans igen...

    Återigen, du har inte gjort något fel - men jag hoppas att du kan vara tydlig med ditt ex, som verkar vara mycket ledsen och upprörd. Berätta gärna för henne att du inte träffat någon än (för det har du väl inte?) men säg samtidigt att du är bestämd med att lämna henne. Säg att du tyckte att hon var trevlig, men att du inte ser en framtid med henne som din flickvän.

    Gör inte misstaget att på något sätt nära hennes hopp, utan du måste vara väldigt konsekvent, så att det verkligen sjunker in.

    Du kan ju (om du vill och har en önskan att hjälpa ditt ex i hennes svåra situation) erbjuda ditt ex att ni ses, så att du kan förklara varför du vill bryta med henne. I ett sådant möte behöver du vara brutalt ärlig, och inte linda in något.

    Sen tycker jag att du ska föreslå att ni inte ses på ett tag enbart av omsorg för ditt ex. Hon mår inte bra av dig, helt enkelt. Hon behöver sörja.

    Hoppas att allt löser sig, lycka till!


    Alltså vettigare man än dig har jag aldrig läst maken till på den här sidan. Du har gett mig och andra kvinnor helt fantastiska kommentarer här inne så genomtänkta, empatiska och hjärtliga. Tänk om man kunde klona din själ och person då hade vi kvinnor här inne kunnat säga adjö till mansförakt och singelliv;)

    Namaste till dig! Du ger mig hopp om livet och män<3
  • jrockyracoon
    Anonym (mångfacetterad kvinna) skrev 2017-09-23 20:41:04 följande:
    Alltså vettigare man än dig har jag aldrig läst maken till på den här sidan. Du har gett mig och andra kvinnor helt fantastiska kommentarer här inne så genomtänkta, empatiska och hjärtliga. Tänk om man kunde klona din själ och person då hade vi kvinnor här inne kunnat säga adjö till mansförakt och singelliv;)

    Namaste till dig! Du ger mig hopp om livet och män<3
    Haha! Jag har nog dåliga sidor jag med, så kloning av mig skulle säkert kunna leda till allvarliga problem :)

    Iaf, det du sade nu var det snällaste någon sagt till mig på FL, så jag tar det till mitt hjärta! 
  • Anonym (Matilda)

    Nej du har verkligen inte gjort något fel. Dock vet jag att många tycker som henne... att det är respektlöst och svinigt att träffa andra så snabbt efter en romantiskt relation. Jag håller inte med. Vi alla kommer över personer olika snabbt och det finna inga rätt och fel där. 


    Ta hand om dig och lycka till med jobb och flytt :)

  • Anonym (mmm)
    Anonym (mångfacetterad kvinna) skrev 2017-09-23 20:41:04 följande:
    Alltså vettigare man än dig har jag aldrig läst maken till på den här sidan. Du har gett mig och andra kvinnor helt fantastiska kommentarer här inne så genomtänkta, empatiska och hjärtliga. Tänk om man kunde klona din själ och person då hade vi kvinnor här inne kunnat säga adjö till mansförakt och singelliv;)

    Namaste till dig! Du ger mig hopp om livet och män<3
    Haha här tar vi i :)

    Jag håller med om att det var kloka råd men detta är knappast den enda härinne som skriver samma typ av svar i trådar med detta innehåll.

    Mkt trevligt med människor som bryr sig och svarar genomtänkt men jag undrar lite grann vad du mött för män i livet när du pratar om mansförakt och att du verkar så ovan vid den här typen av kommentarer? I mitt liv är det helt klart fler av den här typen än inte, men jag kanske har haft tur?
Svar på tråden Har jag behandlat mitt ex dåligt?