• Anonym (Barnf­licka)
    Äldre 23 Sep 19:29
    4629 visningar
    12 svar
    12
    4629

    Medelklass familj med erfarenhet av att ha nanny? Alla nannyföretag som poppat upp

    Hej!

    Är det nån som har erfarenhet av att ha nanny hjälp ibland till sina barn? Finns ju väldigt många sådana företag just nu så måste ju finnas en marknad.

    Vi är en helt vanlig familj med två småbarn, just nu jobbar den ena deltid o den andra är föräldraledig. Men nästa år kommer vi båda jobba och vi jobbar omlott med konstiga tider för att ge barnen så lite tid på förskolan som möjligt. Vi har inga släktingar som kan avlasta så funderar på tex nanny.nu för lite avlastning på helgen till att börja med.

    Finns det nån med erfaren som vill berätta? Hur många timmar har ni, äter nannyn med er? Vad gör ni så länge? Osv

    Tack snälla!

  • Svar på tråden Medelklass familj med erfarenhet av att ha nanny? Alla nannyföretag som poppat upp
  • Anonym (Greta­)
    Äldre 23 Sep 21:46
    #1

    Jag har varit aupair i England och nanny i Sverige.

    I England jobbade jag 25 timmar/vecka och jag bodde hos dem. Jag städade barnens rum en gång i veckan och tog hand om barnens tvätt. Varje vardag väckte jag barnen, såg till att de klädde på sig och sedan åt jag frukost med dem och gick till skolbussen med dem. På eftermiddagen hämtade jag dem från skolbussen, gjorde middag som vi åt tillsammans och hjälpte med läxor.

    I Sverige jobbade jag 40 timmar/vecka och bodde inte med familjen. Jag kom till dem vid 8 på morgonen, då hade de stora barnen redan gått till skolan. Mitt främst ansvar var deras bebis som var 3 månader då jag började. Förutom att ta hand om bebisen städade jag hela huset, lagade middag som de kunde värma då de kom hem, tvättade och strök all deras tvätt (de ville ha allt utom underkläder stryket) gjorde mängder med småsysslor som att sy fast knappar och frosta av frysen. Jag tog hand om de stora barnen (8-15 år gamla) då de kom hem från skolan och på loven. Jag har säkert glömt massor, i princip skötte jag all markservice.

    Det är bara att fråga om du undrar något.

  • Anonym (nyfik­en)
    Äldre 23 Sep 21:57
    #2
    Anonym (Greta) skrev 2017-09-23 21:46:50 följande:

    Jag har varit aupair i England och nanny i Sverige.

    I England jobbade jag 25 timmar/vecka och jag bodde hos dem. Jag städade barnens rum en gång i veckan och tog hand om barnens tvätt. Varje vardag väckte jag barnen, såg till att de klädde på sig och sedan åt jag frukost med dem och gick till skolbussen med dem. På eftermiddagen hämtade jag dem från skolbussen, gjorde middag som vi åt tillsammans och hjälpte med läxor.

    I Sverige jobbade jag 40 timmar/vecka och bodde inte med familjen. Jag kom till dem vid 8 på morgonen, då hade de stora barnen redan gått till skolan. Mitt främst ansvar var deras bebis som var 3 månader då jag började. Förutom att ta hand om bebisen städade jag hela huset, lagade middag som de kunde värma då de kom hem, tvättade och strök all deras tvätt (de ville ha allt utom underkläder stryket) gjorde mängder med småsysslor som att sy fast knappar och frosta av frysen. Jag tog hand om de stora barnen (8-15 år gamla) då de kom hem från skolan och på loven. Jag har säkert glömt massor, i princip skötte jag all markservice.

    Det är bara att fråga om du undrar något.


    Lite nyfiken av vilken anledning de valde bort föräldraledighet nästan helt.
  • Anonym (Barnv­akt! :))
    Äldre 23 Sep 21:58
    #3

    Nanny låter som nån som tar hand om barnen på heltid och uppfostrar dem i brist på närvarande föräldrar...

    Jag anlitade dock en barnvakt via ett företag häromåret att hämta mina pojkar från förskola/förskoleklass två gånger i veckan (vv vecka) under ett halvår ungefär. Det var en extrem tid på jobbet så det var en lösning för att slippa se väggen komma. Det funkade jättebra. Jag hade fixat så det fanns nån enkel mat för henne att ordna till dem, ibland åt hon med dem, ibland hade hon egna planer senare så då lät hon bli. Hon var väldigt pysslig och kreativ vilket var kul (för det är inte jag) och hon hittade på mycket roligt med pojkarna. De var lite avvaktande första gångerna men sen fick de bra kontakt.

    Hon hämtade dem vid halv fyra, jag kom hem halv sju. Så jag tog hand om nattning osv.

    Innan hon hämtade själv första gången följde hon med mig två gånger för att bekamta sig med pojkarna, rutinerna, säga hej till pedagogerna osv.

    Överlag var det positivt. Att jag slutade anlita henne berodde på att jobbet bara fortsatte gå överstyr så sen sa jag upp mig och skaffade mig lite bättre balans i livet.

    Jag fick tre förslag från företaget, alla hade spelat in en video. En gick bort direkt, men två var likvärdiga. Sen kollade jag in deras fb och den ena lade bara ut duck-face-bilder inför att hon skulle ut och festa flera gånger i veckan... Så hon gick också bort.

  • Äldre 23 Sep 22:40
    #4

    Jag förstår inte hur man med det skattetryck vi har kan prioritera jobb framför tid med sina barn.

    Jag tjänar 85000/nån och min fru 45000. Vi har tre barn och heltidsjobb hade vi tills att barn 2 föddes.

    Nu jobbar min fru 65% och troligen kommer vi att försöka ordna så att vi byter av lite då och då.

    Att jobba heltid istället och betala en nanny för den slant som blir över efter 58% marginalskatt är liksom inte aktuellt, ens med våra hyfsade löner.

  • Anonym (Barnv­akt! :))
    Äldre 23 Sep 22:44
    #5
    +1
    Bäbgtevert skrev 2017-09-23 22:40:48 följande:

    Jag förstår inte hur man med det skattetryck vi har kan prioritera jobb framför tid med sina barn.

    Jag tjänar 85000/nån och min fru 45000. Vi har tre barn och heltidsjobb hade vi tills att barn 2 föddes.

    Nu jobbar min fru 65% och troligen kommer vi att försöka ordna så att vi byter av lite då och då.

    Att jobba heltid istället och betala en nanny för den slant som blir över efter 58% marginalskatt är liksom inte aktuellt, ens med våra hyfsade löner.


    Tja, det är ju fint för dig som har en fru som är redo att fastna i kvinnofällan. Varför jobbar inte du 65% om det är ett så enkelt val?
  • Anonym (Greta­)
    Äldre 24 Sep 08:44
    #6
    Anonym (nyfiken) skrev 2017-09-23 21:57:03 följande:

    Lite nyfiken av vilken anledning de valde bort föräldraledighet nästan helt.


    Bebisen var en sladdis, helt ärligt så tror jag inte hon var planerad (min egen spekulation) och de hade troligtvis sett fram emot att hålla på med sina karriärer (de var karriärsmänniskor) men mamman jobbade "bara" 75% då jag var där (heltid innebär att man är borta hemifrån mer än 40 timmar/vecka i och med lunch och restid) Trots att de inte var föräldralediga så älskade de sina barn över allt annat och ägnade mycket tid åt dem då de väl var hemma, men jag hade inte valt likadant.
  • Anonym (Greta­)
    Äldre 24 Sep 08:47
    #7
    Anonym (Barnvakt! :)) skrev 2017-09-23 21:58:53 följande:

    Nanny låter som nån som tar hand om barnen på heltid och uppfostrar dem i brist på närvarande föräldrar...


    Nanny är motsvarigheten till förskola i de länder förskola inte finns. Barnen får vara hemma med en person istället för att dela uppmärksamheten med en massa andra barn, själv tror jag det är bättre för barnen.
  • Äldre 24 Sep 09:13
    #8

    Nanny lönar sigbinte i sossesverige

  • Anonym (Läsor­dentli­gtdinf­itta)
    Äldre 24 Sep 09:14
    #9
    Anonym (Barnvakt! :)) skrev 2017-09-23 22:44:35 följande:

    Tja, det är ju fint för dig som har en fru som är redo att fastna i kvinnofällan. Varför jobbar inte du 65% om det är ett så enkelt val?


    Men han skriver ju att de ska bytas av.

    Kan ju finnas vilken anledning som helst men det känns rationellt att den som tjänar hälften så mycket har närmare att gå ner i tid.
  • Äldre 19 Oct 15:07
    #10

    Vad du leter efter än en Aupair, jag har både vänner och kollegor som användersig av det och det verkar att fungera fint.

  • CityDa­d
    Äldre 19 Oct 15:20
    #11
    Anonym (Barnflicka) skrev 2017-09-23 19:29:59 följande:

    Hej!

    Är det nån som har erfarenhet av att ha nanny hjälp ibland till sina barn? Finns ju väldigt många sådana företag just nu så måste ju finnas en marknad.

    Vi är en helt vanlig familj med två småbarn, just nu jobbar den ena deltid o den andra är föräldraledig. Men nästa år kommer vi båda jobba och vi jobbar omlott med konstiga tider för att ge barnen så lite tid på förskolan som möjligt. Vi har inga släktingar som kan avlasta så funderar på tex nanny.nu för lite avlastning på helgen till att börja med.

    Finns det nån med erfaren som vill berätta? Hur många timmar har ni, äter nannyn med er? Vad gör ni så länge? Osv

    Tack snälla!


    Lite nyfiken till att ni vill ha avlastning på helger just? Jobbar ni helger? Annars är det väl då man har tid och ork att umgås med barnen. Vardagarna däremot... Jag ska börja jobba heltid snart och bävar inför det. Om nån kunde hämta ungarna vid 15.30 och laga mat tills vi kommer hem runt 17.30 så vore det guld värt. 
  • Anonym (Barnf­licka) Trådstartaren
    Äldre 25 Oct 20:34
    #12
    CityDad skrev 2017-10-19 15:20:03 följande:

    Lite nyfiken till att ni vill ha avlastning på helger just? Jobbar ni helger? Annars är det väl då man har tid och ork att umgås med barnen. Vardagarna däremot... Jag ska börja jobba heltid snart och bävar inför det. Om nån kunde hämta ungarna vid 15.30 och laga mat tills vi kommer hem runt 17.30 så vore det guld värt. 


    Ja jag förstår dig, livspusslet är inte lätt alltid :(. Min man jobbar skift, huller om buller, och jag kan anpassa mitt jobb efter det. Tillsammans ser vi till att ge barnen korta dagar på förskolan (9-15.30 och ledig fredagar) vi umgås massor med barnen hela tiden förstårs men just söndag eftermiddagen skulle det vara skönt att få tid till lite allt möjligt ett par timmar. Hushållsarbete, jobb, tid ihop/ensam osv
Svar på tråden Medelklass familj med erfarenhet av att ha nanny? Alla nannyföretag som poppat upp