• Anonym (Hjälp!)

    Hjälp! Mina skulder tar kål på mig!

    Jag vet inte riktigt till vem jag ska vända mej men jag hoppas någon här kan ge mig lite råd.

    Jag kan börja med att säga att jag fyllt snart 21 år och har aktivitetsersättning+bostadstillägg som inkomst. Och jag bor i en LSS lägenhet eftersom jag har flera diagnoser inom psykiatrin.

    Min aktivitetsersättning ligger på 6000 och bostadstillägget ligger på 4500 alltså blir det totalt 10.500:- i månaden.

    Lägenheten betalar jag 3600:- i månaden.

    El betalar jag cirka 200-300:- i månaden.

    Bredband betalar jag 300:- i månaden.

    Varmvatten ingår i hyran.

    Träningskortet betalar jag 149:- i månaden.

    Detta har jag som dras med hjälp av autogiro. Alltså blir det totalt 4400:- och jag har kvar 6000:- men mat kostar ju också och ibland köper jag mat för 1000:- och ibland för 1500:- så det varierar.

    Men nu till skulderna som tar kål på mig.

    Alltså det är inte skulder som har gått till kronofogden för jag har kämpat som fan och kämpar fortfarande.

    Ni kanske undrar varför jag tagit alla dessa krediter och det har jag gjort för att åkt på resor vilket är det dummaste man kan göra, jag vet. Jag har lärt mig en mycket dyr läxa.

    Jag har lånat hos:

    Everyday Plus på 20.000:-

    Flexlimit på 5000:-

    Bank Norwegian på 15.000:-

    Qliro på 5000:-

    Det två första är de värsta för alltid när jag betalar tillbaka så blir jag av med en femhundring. Vilket jag antar är pga räntan?

    Och varje gång jag betalar vad gör jag då? Jag tar ut pengarna igen. Sen när jag får min inkomst så betalar jag och tar ut pengarna igen och så fortsätter det.

    Och sen om jag inte klarar av att betala tillbaka så tar jag andra små sms lån genom att betala tillbaka de gamla. Så det blir som en ond cirkel. Men såna sms lån har jag inte kvar, tack gode Gud.

    Jag behöver verkligen all hjälp jag kan få. Tackar för alla råd.

  • Svar på tråden Hjälp! Mina skulder tar kål på mig!
  • Anonym (assdf)

    Du skriver att du har kämpat som fan och kämpar fortfarande, men du skriver också att du egentligen inte betalar på skulderna eftersom du tar ut pengarna igen. Om du har 6000 kr att leva på så kan du ta 1000 till mat och 1000 till annat. Då kan du betala 4000 kr i månaden på skulderna och är helt fri om ca 1 år. Därefter fortsätter du naturligtvis att lägga undan i alla fall 2-3000 kr per månad för att bygga upp en buffert.

    Vad går dina 6000 kr till utöver mat? Hur mycket koll har du? Skriv ner ALLT du köper i ett par månader - även tuggummi osv. Varje vgång du skall köpa något tänker du "är det något jag måste ha eller något jag vill ha". Köp bara måsten. Gör också så att du bestämmer hur mycket pengar du får använda, tex 500 per vecka, så tar du ut det i kontanter. Ta bara med dig dem ut, och aldrig kortet.

    Lycka till! Du fixar detta!

  • Anonym (Hjälp!)
    Anonym (assdf) skrev 2017-09-23 21:37:59 följande:

    Du skriver att du har kämpat som fan och kämpar fortfarande, men du skriver också att du egentligen inte betalar på skulderna eftersom du tar ut pengarna igen. Om du har 6000 kr att leva på så kan du ta 1000 till mat och 1000 till annat. Då kan du betala 4000 kr i månaden på skulderna och är helt fri om ca 1 år. Därefter fortsätter du naturligtvis att lägga undan i alla fall 2-3000 kr per månad för att bygga upp en buffert.

    Vad går dina 6000 kr till utöver mat? Hur mycket koll har du? Skriv ner ALLT du köper i ett par månader - även tuggummi osv. Varje vgång du skall köpa något tänker du "är det något jag måste ha eller något jag vill ha". Köp bara måsten. Gör också så att du bestämmer hur mycket pengar du får använda, tex 500 per vecka, så tar du ut det i kontanter. Ta bara med dig dem ut, och aldrig kortet.

    Lycka till! Du fixar detta!


    Dom går till krediten och sen tar jag ut pengarna igen för att betala andra krediter och så vidare
  • Anonym (hj)

    Du har mer pengar än va jag har att klara mig på varje månad o då har jag barn med.
    Vad lägger du pengarna på?
    Tycker du ska skaffa dig en god man...det får man via kommunen....för du verkar inte klara av att handskas med pengar.

  • Kerubmamman

    Hur mycket betalar du på lånen per månad?


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Hjälp!)
    Kerubmamman skrev 2017-09-23 21:50:20 följande:

    Hur mycket betalar du på lånen per månad?


    Everyday plus vill ha minst 4000:- i månaden så jag betalar dessa 4 tusen och sen tar ut dom.

    Flexlimit 750:- i månaden.

    Qliro 350:- i månaden och bank norwegian 500:- i månaden
  • Anonym (Godman?)

    Har du undersökt möjligheten att få en godman?

  • Kerubmamman
    Anonym (Hjälp!) skrev 2017-09-23 21:53:15 följande:
    Everyday plus vill ha minst 4000:- i månaden så jag betalar dessa 4 tusen och sen tar ut dom.

    Flexlimit 750:- i månaden.
    Qliro 350:- i månaden och bank norwegian 500:- i månaden
    Ok, så räkningarna du nu skrivit om blir totalt 10 000 kr. Då har du 500 kr kvar och tar ut 4000 från Everyday. Alltså spenderar du 4500 kr på mat + annat per månad. Vad går pengarna till? 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Lena

    Du borde kunna betala minst 2000kr per månad. Det är 400kr mer än du betalar i dagsläget. Lägg det på ett av de minsta lånen varje månad. När det är klart ta nästa.

  • Anonym (Hjälp!)
    Kerubmamman skrev 2017-09-23 22:21:44 följande:

    Ok, så räkningarna du nu skrivit om blir totalt 10 000 kr. Då har du 500 kr kvar och tar ut 4000 från Everyday. Alltså spenderar du 4500 kr på mat + annat per månad. Vad går pengarna till? 


    Jag brukar sova på hotell med pojkvännen
Svar på tråden Hjälp! Mina skulder tar kål på mig!