• Anonym (?)

    Vad innebär pedagogisk verksamhet på förskolan?

    Jag undrar vad exakt pedagogisk verksamhet på förskolan betyder och vad skillnaden mellan förskolan och dagis är? Med dagis menar jag alltså daghem som vi själva har gått på för 30-35 år sedan. Är det något särskilt som barn lär sig nu som vi inte lärt oss på dagis när vi var små, kan någon förklara?

  • Svar på tråden Vad innebär pedagogisk verksamhet på förskolan?
  • Anonym (F)

    Numera har förskolan en läroplan att följa, precis som skolan, vilket bara har funnits sedan 1998. Skillnaden mot skolans läroplaner är att målen i förskolans läroplan är strävansmål.

  • Anonym (Lisen)

    Idag har förskolorna en läroplan att följa,oavsett var du bor så är det samma mål. Förr var förskolorna statliga,idag bedrivs de kommunalt. Förr var barnpengen större och förskolorna hade mer pengar att röra sig med= mer pengar till barnen,som till material,bättre mat, teatrar och studiebesök, mindre barngrupper,fler vikarier, väldigt mycket mer kurser och vidareutbildningar under DAGTID åt pedagogerna mm. Fast då kostade även en förskoleplats mycket mer än idag. Men barnen hade det VÄLDIGT bra och det blev vettigt folk av dem med och högutbildade. Idag är det större barngrupper,färre vikarier,arbetare utan utbildning då utbildade kostar mer. Pedagogerna arbetar MYCKET mer med pedagogisk dokumentation under dagtid vilket leder till färre pedagoger till barnen= mer stress. Pedagoger idag har otroligt många bollar i luften samtidigt och det ställs otroligt höga krav på dem att hålla hög standard på sin verksamhet och att detta inte skall påverka barnen negativt. Finns säkert mer skillnader på förr och nu,så syvens och sist så får man det man betalar för.

  • Anonym (Tina)

    Men vad har blivit bättre? Att det finns en "läroplan" säger inte så mycket.

  • Anonym (Småle)

    I dagens läroplan är rätt värdegrund och genuspedagogik högst på listan. Alltså på bästa möjliga sätt totalt göra barnen till osäkra individer att dom hatar sig själva och att aktivt inte kunna tänka själva

    På min tid räckte det med, inte slåss, ät inte sand och kasta inga saker på nån

  • Anonym (Oj!)
    Anonym (Småle) skrev 2017-09-23 23:02:38 följande:

    I dagens läroplan är rätt värdegrund och genuspedagogik högst på listan. Alltså på bästa möjliga sätt totalt göra barnen till osäkra individer att dom hatar sig själva och att aktivt inte kunna tänka själva

    På min tid räckte det med, inte slåss, ät inte sand och kasta inga saker på nån


    Oj, dåliga erfarenheter? Mina barn har gått på en fantastisk förskola där pedagogiken låg i att just ta hänsyn till majoritetens önskemål och intressen. Msn arbetade med projekt som barnen tagit fram idéer till. Man arbetade kring barnens i individuella inveckling och intressen, ville man lära sig vissa saker tog dom hänsyn till det. Räkna, läsa, recenserade böcker som varje barn tog fram en varsin, läste och fördjupade sig i konst, skrev låtar, lärde sig digitala verktyg och gjorde egna filmer. En kreativ och processiv verksamhet.

    Att lära sig samarbeta och ta hänsyn till andra och andra viljor ser ju jag som nåt positivt, inte förtryckande. Hela livet går ut på att samarbete och skapa relationer.
  • Anonym (Hoppsan)

    @anonym oj: tog du inte i lite nu? Läsa, räkna och göra egna filmer?

  • Anonym (Småle)

    Kommer aldrig ha personliga erfarenheter då jag inte har barn och kommer aldrig ha.

    Läroplanen till förskolan och skolan är ändå katastrof. Och snälla var lite självkritiska och tänk efter nu att det jag skriver är helt sant, men en del förnekar det av nån anledning.

    Det dom lär ut är politiskt, moral existerar inte ens. Allt är för att vi svenskar är absolut dom godaste människorna i världen för vi hatar ingen.

  • Anonym (Oj!)
    Anonym (Hoppsan) skrev 2017-09-23 23:24:53 följande:

    @anonym oj: tog du inte i lite nu? Läsa, räkna och göra egna filmer?


    Nope! Egna små filmer om att lösa konflikter fick de göra nu när de var 5 år. En av pedagogerna var musiker och skrev texter med barnen och gjorde musik till. De spelade tom in låten och la på ett privat Youtube- klipp. Räkna och läsa gör alla förskolor i viss mån, särskilt med de barnen som vill. De höll på mycket med mängd, volym, mätte, jämförde etc sån typ av matte. Lär sig bokstäver och ljudningsinlärningen, bara för de som var intresserade. De lärde tom barnen att åka skridskor och hade skridskoskola i g/veckan mellan nov- feb. Så väldigt bra förskola!
  • Anonym (Tjosan)
    Anonym (Hoppsan) skrev 2017-09-23 23:24:53 följande:
    @anonym oj: tog du inte i lite nu? Läsa, räkna och göra egna filmer?

    Jag, och flera med mig, lärde oss både att läsa och räkna redan på dagis på tidigt åttiotal, och att göra en film är ju busenkelt med dagens teknik. Personalen hjälper till såklart. Det är ju det de är där för, inte bara för att servera mat, plåstra om blessyrer och torka rumpor.
  • Anonym (---)
    Anonym (Småle) skrev 2017-09-23 23:35:35 följande:

    Kommer aldrig ha personliga erfarenheter då jag inte har barn och kommer aldrig ha.

    Läroplanen till förskolan och skolan är ändå katastrof. Och snälla var lite självkritiska och tänk efter nu att det jag skriver är helt sant, men en del förnekar det av nån anledning.

    Det dom lär ut är politiskt, moral existerar inte ens. Allt är för att vi svenskar är absolut dom godaste människorna i världen för vi hatar ingen.


    Vi som är födda på 70-talet är uppfödda på kommunistisk propaganda (via tv och dagis/skola), så vi blir inte så chockade av att dagens barn blir lärda att visa hänsyn till varandra.
Svar på tråden Vad innebär pedagogisk verksamhet på förskolan?