• Anonym (Trött)

    Kulturskillnader eller bara skitstövel?

    Jag blir galen snart. Jag blev tillsammans med världens snyggaste ömmaste man men nu visar det sig att han är en mansplainande, elak och vass människa. Han är från baltikum. Väldigt rak i vad han säger och tycker. Jag är ju van med att man lindar in saker man säger, typ, skulle du kunna tänka dig att hänga tvätten? Om han skulle säga samma mening låter det : fan, häng tvätten. Han är mycket duktig på svenska men det känns som att han antingen har lärt sig av fel människor, bara karlar. Eller så vill han att allt man säger ska låta som elaka jävla order. Jag blir aldrig klok på det. När vi bråkar (dagligen) så ber jag honom att säga vad han vill men på ett snällt sätt så skulle livet rulla å bättre. Men det blir få ändringar.

    Nu orkar jag snart inte längre, känns som jag evigt blir hårt kritiserad i allt jag gör. Har barn sen tidigare och samma gäller uppfostringsfrågor. Jag är väldigt snäll mot barnen men det blir ju att låta tjatigt så klart. Han är van från sin uppväxt att bara få stryk och aldrig någonsin få beröm för någonting.

    Så han tycker jag är vek och jag är så dålig mamma typ. Jag tror inte han förstår att vårat flrhållande hänger på en väldigt skör tråd men nu har vi ett barn tillsammans också och jag vill ändå inte att allt ska gå åt helvete men samtidigt vill jag aldrig finna mig i hans skit och tycka att det är ok att få skit varje dag.

    Hjälp mig

  • Svar på tråden Kulturskillnader eller bara skitstövel?
  • Anonym (Mm)

    Du skriver "hjälp mig" - med vad? Vad vill du ha hjälp med?

  • Anonym (Trött)

    Med vad jag ska göra? Ska jag lägga ner allt eller hur ska jag få det bra?

  • Anonym (....)

    Ni bråkar varje dag, han svär åt dig och tycker du är en vek och dålig mamma.

    Du är rädd att erat förhållande ska gå åt helvete men i mina ögon är det redan dött. Jag hade aldrig accepterat ett förhållande där man bråkar varje dag. Men det kanske är någonting som du vill att dina barn ska växa upp i? Det låter ju väldigt hälsosamt i alla fall. 

    Nu kanske jag låter hård men ibland blir man "hemmablind" och du kanske inte har tagit in än hur allvarligt det verkligen är med alla bråk.... 

  • Meddelande borttaget
  • Almina

    Nä, det där låter inte bra alls. Tycker inte man kan skylla ett sånt otrevligt sätt på kulturskillnader.

    Jag skulle ställt ett ultimatum; parterapi annars skulle jag lämna. Det låter ju inte som att det i nuläget är ett förhållande som är värt att stanna kvar i. Men om han är beredd att jobba med sig själv och ert förhållande skulle jag ge det en chans, med tanke på att ni har barn tillsammans.

  • Anonym (Abc)

    Ja jag tror det kan vara kulturskillnader. Har tre personer från Baltikum i min närhet och de beter sig alla på ungefär det sättet. Två av dem har inga problem med att man beter sig på precis samma sätt tillbaka.

  • Anonym (,.,.,.,.)
    Almina skrev 2017-09-23 23:52:47 följande:

    Nä, det där låter inte bra alls. Tycker inte man kan skylla ett sånt otrevligt sätt på kulturskillnader.

    Jag skulle ställt ett ultimatum; parterapi annars skulle jag lämna. Det låter ju inte som att det i nuläget är ett förhållande som är värt att stanna kvar i. Men om han är beredd att jobba med sig själv och ert förhållande skulle jag ge det en chans, med tanke på att ni har barn tillsammans.


    Håller helt med här, ultimatum. 

    TS om han inte förstår att ert förhållande hänger på en skör tråd, så SÄG det till honom tydligt!! 
  • Anonym (dd)

    Ni har barn tillsammans, därför måste du söka hjälp hos familjerådgivningen. Ge det en chans.
    Om ni skiljer er måste han ju även då förstå att han inte kan behandla barnen så. Då kommer han att vara ensam med barnen...

  • Anonym (realist)

    Om det är kulturellt eller att det bara är en skitstövel spelar väl inte någon roll.
    Det finns inte någon ursäkt att vara en skitstövel, även om många försöker dölja det under "kulturella skillnader" .

    Dumpa aset och gå vidare med ditt liv.

  • Anonym (P)

    Vad är det för fråga? Spelar det någon roll om beteendet beror på kultur eller om han är en skitstövel?

    Ursäkta honom inte. Låt dig inte bli behandlad som skit.

Svar på tråden Kulturskillnader eller bara skitstövel?