• Anonym (?)

    Någon som investerar i aktier, hur mycket får ni i avkastning per år?

    Hur mycket får ni i avkastning per år, inkl. ev. utdelning? 

  • Svar på tråden Någon som investerar i aktier, hur mycket får ni i avkastning per år?
  • Kjell2
    Anonym (?) skrev 2017-09-23 22:15:18 följande:

    Hur mycket får ni i avkastning per år, inkl. ev. utdelning? 


    Realiserat eller även orealiserat?
  • Anonym (?)
    Kjell2 skrev 2017-09-23 22:19:58 följande:
    Realiserat eller även orealiserat?
    Orealiserat också...
  • Kjell2
    Anonym (?) skrev 2017-09-23 22:24:43 följande:

    Orealiserat också...


    Över åren ungefär som index.
  • Anonym (?)
    Kjell2 skrev 2017-09-23 22:29:57 följande:
    Över åren ungefär som index.
    Ok, svensk index, typ OMX30? Funderar nämligen på om det är bättre att spara i aktier eller i fonder. Köpte några aktier för några månader sen, 11 st. bolag totalt men olika andelar av totala portföljen men en del har gått på minus och några på plus, totalt avkastning är just nu bara 1,10 %. Har inte fått någon utdelning än, vissa av aktierna ger ett par procent i utdelning och vissa ger noll. Så jag undrar om detta var en bra ide eller om jag ska sälja och byta till fonder. 
  • Nalliwer
    Anonym (?) skrev 2017-09-23 22:36:00 följande:
    Ok, svensk index, typ OMX30? Funderar nämligen på om det är bättre att spara i aktier eller i fonder. Köpte några aktier för några månader sen, 11 st. bolag totalt men olika andelar av totala portföljen men en del har gått på minus och några på plus, totalt avkastning är just nu bara 1,10 %. Har inte fått någon utdelning än, vissa av aktierna ger ett par procent i utdelning och vissa ger noll. Så jag undrar om detta var en bra ide eller om jag ska sälja och byta till fonder. 
    Fast, har du bara haft dem i några månader så är det ju ändå inte helt fel att gått 1% plus. Börsen i stort har ju backat ett par procent de senaste månaderna.
  • Anonym (Bengt)

    Jag har haft en aktieportfölj i 30 år. För det mesta har jag återinvesterat (skattade) utdelningar, ibland har jag sparat och investerat en del av min lön. Inte helt lätt att hålla isär detta, så man får ta siffrorna med en nypa salt.

    Min portfölj har gett 11% i snitt nominellt under dessa år.

Svar på tråden Någon som investerar i aktier, hur mycket får ni i avkastning per år?