• Anonym (K)

    5-årskalas utan sötsaker?

    Funderar lite på vad vi ska bjuda på när sonen ska ha 5-årskalas. Han själv tycker inte om sötsaker (varken tårta, glass, kakor, bullar eller godis).

    Tror ni att pannkakstårta skulle funka att bjuda på? Annars tänker jag typ korv med bröd och sen glass eller liknande, fast sonen då inte skulle äta det...

    Tänkte att "godispåsen" kan fyllas ut med småleksaker och typ nån tablettask och en klubba (fast sonen inte äter det heller). Antar att barnen förväntar sig godis?

    Några andra förslag på hur man skulle kunna göra?

  • Svar på tråden 5-årskalas utan sötsaker?
  • nevermind

    Varför ha sånt som sonen inte äter?? Känns inte sjysst.

    Korv funkar alldeles utmärkt. Sen kanske en fruktsallad?

  • Anonym (K)
    nevermind skrev 2017-09-23 23:38:28 följande:

    Varför ha sånt som sonen inte äter?? Känns inte sjysst.

    Korv funkar alldeles utmärkt. Sen kanske en fruktsallad?


    Nä, det är just det, att jag vill hitta något sonen äter men som känns lite festligt. Fruktsallad kan ju funka! Tack för förslaget!
  • NELJ

    Varför inte fråga sonen vad han vill bjuda på? Sen kanske du kan fylla ut med nån liten sötsak.

  • Anonym (K)
    NELJ skrev 2017-09-23 23:45:03 följande:

    Varför inte fråga sonen vad han vill bjuda på? Sen kanske du kan fylla ut med nån liten sötsak.


    Han har ingen direkt idé. Han är van att inte äta så mycket på kalas. (Han är i allmänhet ingen storätare, och leker hellre än äter...)
  • NELJ
    Anonym (K) skrev 2017-09-23 23:47:45 följande:

    Han har ingen direkt idé. Han är van att inte äta så mycket på kalas. (Han är i allmänhet ingen storätare, och leker hellre än äter...)


    Aha... Men då tycker jag att dina förslag är jättebra. Jag brukar alltid bjuda på nåt lite matigt, typ korv, snarare än bara fika så barnen inte blir galet sockerstinna. Plockmat på tandpetare kan ju vara kul också. Typ körsbärstomater, köttbullar, ostbitar mm. Mackor uttryckta med pepparkaksformar. Och en stor skål med saft med isbitar i roliga former, frysta jordgubbar...

    Och att ha nån liten leksak, såpbubblor, klistermärken, fejktatueringar och kanske en godisgrej i godispåsen är också en bra idé. Jag tror det blir uppskattat av både föräldrar och barn. :)
  • Anonym (K)
    NELJ skrev 2017-09-23 23:56:54 följande:

    Aha... Men då tycker jag att dina förslag är jättebra. Jag brukar alltid bjuda på nåt lite matigt, typ korv, snarare än bara fika så barnen inte blir galet sockerstinna. Plockmat på tandpetare kan ju vara kul också. Typ körsbärstomater, köttbullar, ostbitar mm. Mackor uttryckta med pepparkaksformar. Och en stor skål med saft med isbitar i roliga former, frysta jordgubbar...

    Och att ha nån liten leksak, såpbubblor, klistermärken, fejktatueringar och kanske en godisgrej i godispåsen är också en bra idé. Jag tror det blir uppskattat av både föräldrar och barn. :)


    Tack för idéer och input!
  • Anonym (??)

    Fast han kommer väl inte vara det enda barnet där?

    Gillar han inte sötsaker så kör med något han gillar, men det utesluter inte att man har tårta/kakor/något annat som är uppskattat bland barn. De ska ju också ha något gott att äta.
    Hade varit en annan sak om han hade någon allergi..

  • Anonym (Blanda?)

    Jag tycker du fått många bra förslag. Har själv ett barn med selektiv ätovilja som inte heller äter sådant du räknar upp. Däremot är tårta ändå viktigt för honom av "tradition" samt ljus att blåsa ut... jag skulle nog fixat lite av varje, lite sött också för att inte göra kompisarna besvikna på kalaset. Vore ju synd om sonen om barnen surar på hans kalas... glass, maränger och chokladsås till fruktsalladen kanske? (Så kan den som inte vill ha fruktsallad hoppa över den istället)

  • Queennr1
    nevermind skrev 2017-09-23 23:38:28 följande:

    Varför ha sånt som sonen inte äter?? Känns inte sjysst.

    Korv funkar alldeles utmärkt. Sen kanske en fruktsallad?


    Man försöker ju i allmänhet få gästerna att trivas också. Femåringar är som bekant inte toppen på att hålla masken när de blir besvikna. Födelsedagsbarnet kommer inte tycka det är så kul med massa femåringar som är besvikna över att det inte finns sötsaker på kalaset som förväntat. Det ena behöver inte utesluta det andra.
  • nevermind
    NELJ skrev 2017-09-23 23:45:03 följande:

    Varför inte fråga sonen vad han vill bjuda på? Sen kanske du kan fylla ut med nån liten sötsak.


    Varför måste det prompt vara sötsaker på kalaset??
Svar på tråden 5-årskalas utan sötsaker?