• Anonym (Ts)

    Kalas-mat

    7-åringa sonen ska ha kalas och ca 15-20 personer kommer. (Hans klasskompisar). Har ingen idé vad vi ska bjuda på, vilka lekar vi ska ha medmera. Vi bor i ett relativt stort hus och ska ha kalaset hemma. Vad ska vi lägga i godispåsen tex?

    Sonen vet inte själv, därav frågar jag här. Han äter det mesta och den enda allerigin som finns är laktos.

    Behöver tips på

    *mat&fika

    *lekar

    *godis i godispåsen

    Tips uppskattas jättegärna!

  • Svar på tråden Kalas-mat
  • Anonym (Ts)

    Ser att rubriken blev fel, det ska stå kalas-tips!

  • fixaochdona

    Korv med bröd och tårta?

    Godispåse med lite blandgodis och en ballong eller gnuggis?

    Ni kan leka snurra flaskan med paketöppning och sen dansstopp. Ofta leker de och har kul själva. Vi har alltid 2 h och har hitills aldrig haft en uppstyrd lek.

    Lycka till!

  • FrökenKanSjälv

    Min första fråga är om du verkligen behöver bjuda på mat. Om kalaset är 2 timmar så brukar man bara bjuda på fika. Om ni ska bjuda på mat så håll det enkelt, inget kladdigt och inga val. Varm korv är bra, men låt inte barnen välja mellan olika slags korvar eller hamburgare istället. Om kalaset är i oktober kan ni köra halloween-tema med spaghetti som är kokad med grön karamellfärg och kokt korv avklippt på mitten (ser ut som avklippta fingrar).

    Till fikat rekommenderar jag glass eller kladdkaka istället för tårta. Det är många barn som inte gillar grädde.

    Fiskdamm brukar vara populärt, annars kan man ha en enkel skattjakt. Lägg inte för mycket godis i påsarna. Och låt ditt eget barn stoppa ner godiset i påsarna, det tar jättelång tid att fördela godiset rättvist så det är en bra arbetsuppgift att delegera till någon annan.

    Lekar är bra om ni har tänkt ut några stycken i förväg, där borde barnet kunna ge lite exempel på vad de brukar leka. Men se till att barnen får röra sig under leken, annars springer de runt helt okontrollerat och "river huset". Pust, jag är tacksam att mina barn har passerat kalasåldern.

  • violis

    Enkel fika: glass, jätten kex,olika glasssåser,strössel,saft eller dricka Lekar: förutom de redan nämda...bakvänd hela havet stormar ( varje gång musiken tystnar tar man bort en stol men inget barn- på hur få stolar kan barnen klämma ner sig på?= ingen åker ut) En annan lek som brukar vara uppskattad är en " färglek" : alla sitter i en ring på stolar,lägg märke till vilken stol som är " din" lekledaren står i mitten med tex en kortlek i handen dra ett kort intagen och ge varje barn en " färg"( ruter,spade...) när alla fått sin färg börjar själva leken. Målet är att ta sig runt ringen och tillbaka till sin egen plats igen. Lekledaren drar understa kortet i leken och visar upp vad det är tex " spader" alla barn som då fått " spader" flyttar ett steg åt vänster sitter det någon på den stolen sätter man sig i knät på den personen. Lekledaren drar ett nytt kort och man fortsätter att flytta sig åt vänster MEN det är bara den som sitter Överst som får flytta sig - kommer " din " färg upp men du har en kompis i knät får du sitta kvar där du är...det kan bli mååånga som sitter i " knät" på varandra och måånga skratt då I godispåsarna kan man förutom lite godis tex tablettask ,klubba..innehålla en liten leksak- rolig penna,sudd,såpbubblor etc 7-åringar kan ju oftast läsa lite så en rolig form av skattjakt är att lägga ut ledtrådar på olika ställen....dvs barnen får en lapp där det stå: leta där uteleksakerna gömmer sig ( om man har en leksakslåda ute) när barnen öppnar leksakslådan finns där en ny lapp som leder till nästa ställe osv tills de tillslut kommer till den plats där godispåsarna är gömda ( även om manninte har allergier bland barnen kan det vara bra att namna påsarna ändå) detta har varit mycket uppskattat av mina barn och ganska långt upp i åldrarna- svårighetsgraden anpassas ju efter barnen 😀

Svar på tråden Kalas-mat