• Anonym (Ts)
    Äldre 24 Sep 02:53
    3696 visningar
    18 svar
    18
    3696

    Min vän ljuger om hennes ålder och födelsedag

    Jag vet inte om detta är ett problem direkt men en kompis till mig, som är väldigt fejk av sig ljuger om sin ålder. Hon är ungefär 5 månader äldre än mig men påstår Att hon är ett år yngre än mig och fyller år i januari istället för i Maj då hon fyller år på riktigt. Hur jag fick reda på detta, jo jag var hemma hos henne och hjälpte henne med en grej och ser hennes ID där det står hennes personnummer. Jag blev chockad och sa inget till henne. Tycker de skämmigt på något sätt, borde jag fråga varför hon ljuger om hennes ålder eller bara lämna henne? Som sagt hon är bara vän som skriver när hon behöver nåt.

  • Svar på tråden Min vän ljuger om hennes ålder och födelsedag
  • Anonym (Madde­)
    Äldre 24 Sep 03:11
    #1

    Finns väl värre saker att ljuga om än sin ålder. Att ljuga om sin ålder är lite konstigt, men det går ju inte ut över någon annan. Har ni kul och trevligt med varandra i övrigt kan du väl fortsätta vara kompis med henne? Har ni inte så himla kul så sluta umgås. Men just det där med åldern behöver kanske inte vara den avgörande faktorn.

  • Anonym (Kansk­e)
    Äldre 24 Sep 03:12
    #2
    +2

    Så hon säger att hon är 12 när hon egentligen är 13? Spelar egentligen inte så stor roll.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 24 Sep 03:14
    #3
    Anonym (Madde) skrev 2017-09-24 03:11:12 följande:

    Finns väl värre saker att ljuga om än sin ålder. Att ljuga om sin ålder är lite konstigt, men det går ju inte ut över någon annan. Har ni kul och trevligt med varandra i övrigt kan du väl fortsätta vara kompis med henne? Har ni inte så himla kul så sluta umgås. Men just det där med åldern behöver kanske inte vara den avgörande faktorn.


    Är bara förvånad varför ljuga liksom
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 24 Sep 03:15
    #4
    Anonym (Kanske) skrev 2017-09-24 03:12:48 följande:

    Så hon säger att hon är 12 när hon egentligen är 13? Spelar egentligen inte så stor roll.


    Nej men inte så kul att inte känna sig litad på
  • Anonym (Ok)
    Äldre 24 Sep 03:57
    #5

    Hur gammal sa hon att hon är och hur gammal är hon?

  • Anonym (annat land?)
    Äldre 24 Sep 05:56
    #6

    Är hon född i Sverige? I en del länder är det mindre vanligt än här att man har koll på när man är född och det anses inte så kinkigt vilket datum som står i passet.

  • Anonym (Skydd­)
    Äldre 24 Sep 06:50
    #7

    En möjlig förklaring kan vara att hon lever skyddad från någon, tex en våldsam fd partner eller förälder (om hon är ung).

  • Anonym (Fråga henne.­..)
    Äldre 24 Sep 07:10
    #8

    Fejk ID?

  • Anonym (A)
    Äldre 24 Sep 08:25
    #9

    Kolla födelsedatumet på birthday.se, så ser du om hon ljuger eller om ID:t är falskt. Att ljuga om 6 mån på sin ålder känns för mig märkligt, men inget jag skulle avbryta kontakten för. Hur gamla är ni?

    Att hon bara skriver när hon behöver något låter betydligt tråkigare.

  • Anonym (Ratsi­t)
    Äldre 24 Sep 09:03
    #10

    På ratsit kan du kolla hennes folkbokföringsuppgifter. Skulle inte umgås mer med henne. Ljuger man om en sån sak kan man ljuga om allt.

  • Anonym (Flera anledn­ingar)
    Äldre 24 Sep 09:13
    #11

    Kan ju finnas flera anledningar. Om ni är i 18-20-årsåldern kan det vara ett falskleg för att komma in på krogen och få handla på systemet. Om hon har utländskt ursprung så kan det vara en förklaring. I länder där man inte bryr sig så mycket om födelsedatum får man ofta januari som födelsedatum när det ska registreras. Är inte heller ovanligt att man lägger till ett år så barnen får börja tidigare i skolan.

  • Anonym (Jess)
    Äldre 24 Sep 09:47
    #12

    Hade en kompis som sa att hon var född 1992 men var 26 år (om man är född -92 ska man fylla 25 under året). Det visade sig att där hon kom ifrån räknade man barnens första födelsedag, 1 årsdagen, den dag de förlösts. De säger alltså att de föds som ettåringar.

    Om hon kommer från ett annat land kan det ju även vara så att hon påståtts vara yngre för att räknas som barn och ha större chans att få medborgarskap alt att ingen visste/kunde förmedla exakta födelsedagen, eller att de bara sagt en ålder och utifrån det fått födelseuppgifter tilldelat. Är hon född i Sverige verkar det ju Dock lite märkligt.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 24 Sep 11:27
    #13
    Anonym (Ok) skrev 2017-09-24 03:57:54 följande:

    Hur gammal sa hon att hon är och hur gammal är hon?


    Vi är 20
    Anonym (annat land?) skrev 2017-09-24 05:56:47 följande:

    Är hon född i Sverige? I en del länder är det mindre vanligt än här att man har koll på när man är född och det anses inte så kinkigt vilket datum som står i passet.


    Hon är hel svensk och född här.
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 24 Sep 11:28
    #14
    Anonym (A) skrev 2017-09-24 08:25:27 följande:

    Kolla födelsedatumet på birthday.se, så ser du om hon ljuger eller om ID:t är falskt. Att ljuga om 6 mån på sin ålder känns för mig märkligt, men inget jag skulle avbryta kontakten för. Hur gamla är ni?

    Att hon bara skriver när hon behöver något låter betydligt tråkigare.


    Anonym (Ratsit) skrev 2017-09-24 09:03:44 följande:

    På ratsit kan du kolla hennes folkbokföringsuppgifter. Skulle inte umgås mer med henne. Ljuger man om en sån sak kan man ljuga om allt.


    Kollade ratsist och det stog något helt annat av det hon sa
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 24 Sep 11:30
    #15
    Anonym (Jess) skrev 2017-09-24 09:47:49 följande:

    Hade en kompis som sa att hon var född 1992 men var 26 år (om man är född -92 ska man fylla 25 under året). Det visade sig att där hon kom ifrån räknade man barnens första födelsedag, 1 årsdagen, den dag de förlösts. De säger alltså att de föds som ettåringar.

    Om hon kommer från ett annat land kan det ju även vara så att hon påståtts vara yngre för att räknas som barn och ha större chans att få medborgarskap alt att ingen visste/kunde förmedla exakta födelsedagen, eller att de bara sagt en ålder och utifrån det fått födelseuppgifter tilldelat. Är hon född i Sverige verkar det ju Dock lite märkligt.


    Tycker bara det är skumt, kommer ihåg hennes "födelsedag" då hon ville ha en present men ingen fest eller firande och ingen annan gemensam vän sa något om att hon fyller år
  • Anonym (annat land?)
    Äldre 24 Sep 11:40
    #16
    Anonym (Ts) skrev 2017-09-24 11:30:06 följande:
    Tycker bara det är skumt, kommer ihåg hennes "födelsedag" då hon ville ha en present men ingen fest eller firande och ingen annan gemensam vän sa något om att hon fyller år

    Låter ju som att hon fabulerade ihop en födelsedag för att du skulle köpa en present till henne. Märkligt.
  • Anonym (Siri)
    Äldre 24 Sep 13:33
    #17
    Anonym (Ts) skrev 2017-09-24 11:30:06 följande:

    Tycker bara det är skumt, kommer ihåg hennes "födelsedag" då hon ville ha en present men ingen fest eller firande och ingen annan gemensam vän sa något om att hon fyller år


    Det är ju faktiskt lite skumt. Jag har träffat människor runt t ex 30 som låtit påskina att de är "typ 29" för att känna sig ungdomliga. Fånigt, men ändå rätt oskyldigt.

    Men det kan ju inte vara fallet med din väninna eftersom ni är så unga ändå. Kan hon vara så barnslig att hon drog till med att hon fyllde år i januari för att hon ville ha en present?
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 24 Sep 13:59
    #18
    Anonym (Siri) skrev 2017-09-24 13:33:05 följande:

    Det är ju faktiskt lite skumt. Jag har träffat människor runt t ex 30 som låtit påskina att de är "typ 29" för att känna sig ungdomliga. Fånigt, men ändå rätt oskyldigt.

    Men det kan ju inte vara fallet med din väninna eftersom ni är så unga ändå. Kan hon vara så barnslig att hon drog till med att hon fyllde år i januari för att hon ville ha en present?


    Har inga problem med att ge presenter men varför ljuga
Svar på tråden Min vän ljuger om hennes ålder och födelsedag