• Äldre 24 Sep 08:48
    7824 visningar
    14 svar
    14
    7824

    Vad kan era femåringar?

    Hej!

    Sitter med vårdbidragsansökan. Har en femårig kille med bla autism. 

    Har tyvärr inga preferenser på vad som är normalt för en femåring och på nätet hittar jag bara mer övergripande. Förstår såklart att det varierar väldigt mycket men skulle ändå vilja veta vad normalspannet är. Detta är det specifika jag undrar över där det känns som min son avviker. Hur är era femåringar?
    Min son är fem år ganska exakt och inget av detta fungerar hos oss, skulle vilja veta vad som är inom normalvariationen och inte.

    Undrar förstås över barn som då inte har funktionsvarianter av utan Neurotypiska barn.

    1. Går dom på toaletten själva? behöver dom stöttning/hjälp tillsyn av något slag?
    2. Leker självständigt? ritar, pusslar osv? Kan dom se på film själv?
    3. Tar på sig kläder själva eller behöver påputtning, stöd muntligt eller hjälp med knappar, knyta osv?
    4. Äter själva? delar maten? häller upp? äter dom även om dom sitter själva?
    5. Kan dom vara korta stunder själva, om du går tex på toaletten?
    6. Kan dom leka med andra barn korta eller längre stunder om dom har kompisar hemma eller åka på besök tex?
    7. Kan dom själva sätta ord på saker som hänt, känslor etc? kan du föra en dialog?
    8. Hur funkar det med hårtvätt, nagelklippning, tandborstning?
    9. Kan du ta med barnet i affär osv?
    10. Sover dom på nätterna?
    11. Funkar det att göra saker tillsammans som att baka, städa, handla osv?
    12. Kan dom hantera känslor någorlunda? (dvs inte ta sönder saker osv vid ilska eller sorg)
    13. Hur är det med impulser? kan du lämna något framme, tex ett paket som ska tillbaka på posten och säga "öppna inte det" och lita på att barnet inte gör det?

  • Svar på tråden Vad kan era femåringar?
  • Caramb­olan
    Äldre 24 Sep 09:15
    #1

    Mina barn har varit väldigt olika men jag svarar nu utifrån min yngsta som blir fem om två månader.

    1. Går dom på toaletten själva? behöver dom stöttning/hjälp tillsyn av något slag? - Går och kissar själv men behöver fortfarande påminnas ibland. Väntar ibland så länge att det händer en olycka om han har för roligt, men det är väldigt sällan numera. Torkar sig inte själv när han bajsat ännu.

    2. Leker självständigt? ritar, pusslar osv? Kan dom se på film själv? - Ja, men bara om man är i samma rum och pysslar med annat. Vill helst att man är med och leker men kan absolut göra det själv om ingen annan vill.

    3. Tar på sig kläder själva eller behöver påputtning, stöd muntligt eller hjälp med knappar, knyta osv? - Han KAN klä på sig själv (gör det alltid själv på förskolan) men hemma tramsar han ofta så länge att jag tröttnar och hjälper till Behöver absolut muntlig påputtning. Knyta kan han inte men knappar klarar han om det är stora knappar eller tryckknappar.

    4. Äter själva? delar maten? häller upp? äter dom även om dom sitter själva? - Delar inte maten själv men äter själv i övrigt. Kan hälla upp mjölk, bre smör, servera mat (med visst spill).

    5. Kan dom vara korta stunder själva, om du går tex på toaletten? - Ja, absolut. Blir lätt ängslig om jag inte är inom synhåll men hemma går det bra.

    6. Kan dom leka med andra barn korta eller längre stunder om dom har kompisar hemma eller åka på besök tex? - Ja, han kan leka med andra längre stunder men kommer relativt ofta tillbaka till mig en snabbis för att kolla läget.

    7. Kan dom själva sätta ord på saker som hänt, känslor etc? kan du föra en dialog? - Ja, vi kan ha långa dialoger. Däremot kan det fortfarande vara svårt för honom att till exempel återberätta vad han gjort under dagen, man måste ställa lite ledande frågor för att det ska lossna.

    8. Hur funkar det med hårtvätt, nagelklippning, tandborstning? - Det får han hjälp med. Borsta tänderna gör han själv, men jag gör alltid sista borstet efteråt.

    9. Kan du ta med barnet i affär osv? - Ja, inga problem alls.

    10. Sover dom på nätterna? - Han vaknar ofta mitt i natten och kommer in till oss.

    11. Funkar det att göra saker tillsammans som att baka, städa, handla osv? - Ja, jättebra. Han älskar att göra saker tillsammans vad det än är. Gillar att få "uppdrag" och hjälpa till.

    12. Kan dom hantera känslor någorlunda? (dvs inte ta sönder saker osv vid ilska eller sorg) - Någorlunda. Ibland kan han bli "stissig" och hoppa omkring och flamsa och ha svårt att varva ner, särskilt om någon är arg på honom så att han inte vet vad han ska göra. Då kan han behöva hjälp att komma vidare ur situationen.

    13. Hur är det med impulser? kan du lämna något framme, tex ett paket som ska tillbaka på posten och säga "öppna inte det" och lita på att barnet inte gör det? - Ja, den enda sådan situation som jag kommer på som är svår är typ att man aldrig kan säga till honom att bara ta en kaka/macka/etc. för då tjatar han ofta om fler och det går inte att lämna paket framme.

  • Äldre 24 Sep 10:29
    #2

    Min 5-åring kan:

    - gå på toa själv, även på natten. Behöver dock hjälp att torka efter bajs.

    - leker självständigt, kör med småbilar, ritar, pärkar mm

    - klär sig själv, knäpper knappar, knyter knutar dock inte rosetter

    - kan dela maten själv men vill gärna ha hjälp ändå. Tveksam om han äter om han sitter själv, har inte testet det

    - inga problem att vara själv när jag duschar, lagar mat eller hänger tvätt

    - leker med andra barn utan problem, har en kompis här ibland och ibland är de hos kompisen (utan oss föräldrar). Jag låter de leka själv hos oss, kollar bara till dem ibland. Min 5-åring har även ett syskon som är 2 år yngre. De leker oftast bra ihop.

    - dialog funkar fint.

    - gillar inte hårtvätt men det går ändå utan problem (bara lite protester), nagelklippning o tandborstning helt ok med hjälp.

    - kan tas med i affär (gick dock inte när vid 3-4 års ålder)

    - vaknar ofta en gång på natten, kommer in till oss och somnar om snabbt

    - älskar att baka och laga mat - går bra, följer mina instruktioner / receptet

    - blir inte superarg längre, kastar ibland kuddar men inga hårda saker. Får vi besök han han bli väldigt uppspelt och svår att lugna ner

    - det funkar om 5-åringen vet varför paketet inte får öppnas. 5-åringen letar dock efter godis i köksskåpen och äter upp lite när han hittar (eller gömmer det under soffan)

  • Äldre 24 Sep 16:37
    #3

    Dotter 4,75 år

    1. Går dom på toaletten själva? behöver dom stöttning/hjälp tillsyn av något slag? Hjälp med bajstorkning, helt självständig med kiss och aldrig olyckor dagtid.

    2. Leker självständigt? ritar, pusslar osv? Kan dom se på film själv? Skulle kunna sysselsätta sig en hel dag om jag gav lite tips på aktivitet.

    3. Tar på sig kläder själva eller behöver påputtning, stöd muntligt eller hjälp med knappar, knyta osv? Klär på sig ett själv och knäpper

    4. Äter själva? delar maten? häller upp? äter dom även om dom sitter själva? Vill ha hjälp att dela spaghetti, men annars självständig

    5. Kan dom vara korta stunder själva, om du går tex på toaletten? Går ut och leker själv på innergården med andra barn

    6. Kan dom leka med andra barn korta eller längre stunder om dom har kompisar hemma eller åka på besök tex? Leker tills hon blir avbruten med kompisar

    7. Kan dom själva sätta ord på saker som hänt, känslor etc? kan du föra en dialog? Absolut, vi pratar om många olika saker; berättelser från föris, vad som händer när man dör, hur blir en bebis till, bästa tv-programmet etc

    8. Hur funkar det med hårtvätt, nagelklippning, tandborstning? Hon gillar inte att skölja håret, men böjer sig för att det behövs. Inte något problem med tänder och naglar.

    9. Kan du ta med barnet i affär osv? Ja.

    10. Sover dom på nätterna? Hela nätter sedan 21 mån ålder, någon gång emellanåt kommer hon till oss

    11. Funkar det att göra saker tillsammans som att baka, städa, handla osv? Ja

    12. Kan dom hantera känslor någorlunda? (dvs inte ta sönder saker osv vid ilska eller sorg) Ja

    13. Hur är det med impulser? kan du lämna något framme, tex ett paket som ska tillbaka på posten och säga "öppna inte det" och lita på att barnet inte gör det? Ja. Hon avstod oboy på föris för att hon vet att jag inte tycker att det är bra, så nästan för hård mot sig själv.

  • Äldre 24 Sep 17:11
    #4

    Tack för svar.

    Inte lätt att veta hur man ska tänka kring vad som är normalt och ej. 
    Våran son reder ej toaletten själv. Eller, han gör det men är man inte det kissar han ibland jämte toaletten (med flit) eller står upp och prickar ej och kissar på hela ringen. Han torkar sig ej eller tvättar sig utan drar bara upp byxorna. 

    Han leker ej självständig alls. Kanske 15 minuter i veckan. Han är mest lugn om han ser på film men gör ej detta själv. Kräver en vuxen 24/7.

    Han klär ej på sig själv. Oftast tar vi på honom. Han ligger ner som en bebis om det är en bra dag kan han ta på sig efter mycket tjat men oftast tar den en timme att få honom att börja.  Han knäpper ej knappar. Han har även svårt för alla kläder som är obekväma. 

    Han äter inte själv om man inte sitter jämte. Behöver påstöttning för glömmer annars äta. Han har Paddan vid bordet för att öht sitta still. Gör inget själv. Delar ej, tar ej.. får dela upp grytor osv för han äter ej blandat.

    Kan ej vara själv alls. Får tokpanik. Står utanför och gallskriker och gråter (panikångest) så jag kan inte duscha eller bajsa när jag är själv med honom. Ska jag hämta posten ska han följa med osv. Kan inte gå ut i trädgården om han är inne.

    Han leker ej med andra barn på fritiden. Kommer dom hem hit sitter han vid plattan och vägrar prata, eller gömmer sig bakom soffan. När vi provat åka till kompisar gömmer han sig i mitt knä och efter några timmar vill han åka hem.

    Han pratar mycket (hyperaktivt!) men förstår ofta inte innerbörden av språket. Använder ord helt fel och baklänges "Kläddpå" är påklädd. "kvälldagen" är kvällen. "Ljuda" betyder höja. Han vet inte skillnad på vad syskon betyder eller kusiner och han blandar ihop platser med högtider. Han vill just nu åka till "hallooween". Han förstår inte när jag förklarar att det inte är en plats. Han tar inte in verbal information så bra alls.

    Att duscha är ett h*e. Han skriker så man tror vi mördar honom. Vi är två vuxna vid tandborstning. Likaså naglar. Han vägrar plåster, får fullständig panik.

    Ta med i affären funkar numera en kort sväng om han vet vad vi ska handla och det är lite folk och lite saker. Blir det för lång tid så rymmer han. 

    Han vaknar ofta på nätterna. Är ibland vaken några timmar mitt i natten och kan inte somna om. Ligger på magen och gungar från sida till sida och låter "MMMMM" hela natten igenom. 

    Han tröttnar på alla aktiviteter innan dom ens är påbörjade. Han vill att bullarna ska vara färdiga nu, osv. Plockar vi svamp tröttnar han och kastar ut allt i korgen efter ett tag. Han förstör saker när han tröttnar.

    Han kan inte hantera känslor utan förstör saker ilska. Tar av sig naken och har utbrott i timmar. När han är ledsen skriker han "jag vill inte!!!" och gömmer sig. (om han slår sig tex)

    Han kan inte hantera impulser alls. Häromdagen slet han upp kompisens paket som råkade ligga framme, han spikade två spikar i bordet förra veckan för det råkade ligga en hammare och spik framme.. han häller ut schampoflaskor osv om han får tillfälle...

  • Äldre 24 Sep 20:32
    #5

    Vad tungt ni har det. Jag hoppas verkligen att ni kan få ordentligt med stöd och avlastning. När du beskriver hur svårt det är med vissa saker så verkar det som att min 1,5-åring är lättare.

  • Äldre 24 Sep 21:32
    #6
    frokenpippi1 skrev 2017-09-24 08:48:17 följande:

    Hej!

    Undrar förstås över barn som då inte har funktionsvarianter av utan Neurotypiska barn.

    1. Går dom på toaletten själva? behöver dom stöttning/hjälp tillsyn av något slag?

    Hjälp att torka sig.

    2. Leker självständigt? ritar, pusslar osv? Kan dom se på film själv?

    Ja, men vill ofta ha vuxeninteraktion.

    3. Tar på sig kläder själva eller behöver påputtning, stöd muntligt eller hjälp med knappar, knyta osv?

    Stöd och hjälp.

    4. Äter själva? delar maten? häller upp? äter dom även om dom sitter själva?

    Äter själv, hjälp att dela. Hjälp att hälla upp.

    5. Kan dom vara korta stunder själva, om du går tex på toaletten?

    Ja.

    6. Kan dom leka med andra barn korta eller längre stunder om dom har kompisar hemma eller åka på besök tex?

    Ja.

    7. Kan dom själva sätta ord på saker som hänt, känslor etc? kan du föra en dialog?

    Ja.

    8. Hur funkar det med hårtvätt, nagelklippning, tandborstning?

    Behöver hjälp men det går numera.

    9. Kan du ta med barnet i affär osv?

    Ja. Mätt piggt barn som får bestämma en del själv och besöket måste vara kort.

    10. Sover dom på nätterna?

    Ja.

    11. Funkar det att göra saker tillsammans som att baka, städa, handla osv?

    Någorlunda.

    12. Kan dom hantera känslor någorlunda? (dvs inte ta sönder saker osv vid ilska eller sorg)

    Oftast.

    13. Hur är det med impulser? kan du lämna något framme, tex ett paket som ska tillbaka på posten och säga "öppna inte det" och lita på att barnet inte gör det?

    Nej.


  • Äldre 24 Sep 22:10
    #7
    frokenpippi1 skrev 2017-09-24 17:11:45 följande:

    Tack för svar.

    Inte lätt att veta hur man ska tänka kring vad som är normalt och ej. 

    Våran son reder ej toaletten själv. Eller, han gör det men är man inte det kissar han ibland jämte toaletten (med flit) eller står upp och prickar ej och kissar på hela ringen. Han torkar sig ej eller tvättar sig utan drar bara upp byxorna. 

    Han leker ej självständig alls. Kanske 15 minuter i veckan. Han är mest lugn om han ser på film men gör ej detta själv. Kräver en vuxen 24/7.

    Han klär ej på sig själv. Oftast tar vi på honom. Han ligger ner som en bebis om det är en bra dag kan han ta på sig efter mycket tjat men oftast tar den en timme att få honom att börja.  Han knäpper ej knappar. Han har även svårt för alla kläder som är obekväma. 

    Han äter inte själv om man inte sitter jämte. Behöver påstöttning för glömmer annars äta. Han har Paddan vid bordet för att öht sitta still. Gör inget själv. Delar ej, tar ej.. får dela upp grytor osv för han äter ej blandat.

    Kan ej vara själv alls. Får tokpanik. Står utanför och gallskriker och gråter (panikångest) så jag kan inte duscha eller bajsa när jag är själv med honom. Ska jag hämta posten ska han följa med osv. Kan inte gå ut i trädgården om han är inne.

    Han leker ej med andra barn på fritiden. Kommer dom hem hit sitter han vid plattan och vägrar prata, eller gömmer sig bakom soffan. När vi provat åka till kompisar gömmer han sig i mitt knä och efter några timmar vill han åka hem.

    Han pratar mycket (hyperaktivt!) men förstår ofta inte innerbörden av språket. Använder ord helt fel och baklänges "Kläddpå" är påklädd. "kvälldagen" är kvällen. "Ljuda" betyder höja. Han vet inte skillnad på vad syskon betyder eller kusiner och han blandar ihop platser med högtider. Han vill just nu åka till "hallooween". Han förstår inte när jag förklarar att det inte är en plats. Han tar inte in verbal information så bra alls.

    Att duscha är ett h*e. Han skriker så man tror vi mördar honom. Vi är två vuxna vid tandborstning. Likaså naglar. Han vägrar plåster, får fullständig panik.

    Ta med i affären funkar numera en kort sväng om han vet vad vi ska handla och det är lite folk och lite saker. Blir det för lång tid så rymmer han. 

    Han vaknar ofta på nätterna. Är ibland vaken några timmar mitt i natten och kan inte somna om. Ligger på magen och gungar från sida till sida och låter "MMMMM" hela natten igenom. 

    Han tröttnar på alla aktiviteter innan dom ens är påbörjade. Han vill att bullarna ska vara färdiga nu, osv. Plockar vi svamp tröttnar han och kastar ut allt i korgen efter ett tag. Han förstör saker när han tröttnar.

    Han kan inte hantera känslor utan förstör saker ilska. Tar av sig naken och har utbrott i timmar. När han är ledsen skriker han "jag vill inte!!!" och gömmer sig. (om han slår sig tex)

    Han kan inte hantera impulser alls. Häromdagen slet han upp kompisens paket som råkade ligga framme, han spikade två spikar i bordet förra veckan för det råkade ligga en hammare och spik framme.. han häller ut schampoflaskor osv om han får tillfälle...


    Har ingen 5-åring men vill ändå skicka dig en kram+ <3
  • Äldre 27 Sep 19:40
    #8

    Det är ju så väldigt olika. Både från barn till barn, och mellan föräldrar vad man anser är att klara av. Accepterar man en liten bajsrand i trosan ibland och tycker det är normalt att barnet ligger som en sjöstjärna och vrålar på Ica en gång i månaden. 
    Jag har en dotter på fem och ett halvt som är väldigt kompetent (hon har två storasystrar som är raka motsatsen) 

    1. Hon går själv, vi har aldrig påmint henne. Hon torkar sig om hon kissar men om hon bajsar så får hon inte, vill vi torka henne annars får hon rester kvar och blir röd. 
    2. Nja, vill ha sällskap med pyssel. Men leker egna låtsaslekar länge själv.
    3. Väljer och klär sig själv sedan hon var tre. Vägrar att ta emot hjälp, vilket gjort proceduren enerverande långdragen. 
    4. Skär inte, får inte hälla upp. Äter dåligt om hon lämnas själv vid bordet. På dagis är det helt annorlunda, där har de inte kladdfobi
    5. Inga problem om hon vet var jag är, kan tom gå och handla 4-5 min. Hon har själv listat ut att hon kan ringa mig på FaceTime från sin iPad.
    6. Senaste månaderna har kompisleken med grannbarnen i huset exploderat, ofta ser jag inte min dotter på tre timmar på eftermiddagarna. Hon kommer in och kissar, eller hämtar leksaker. Vi håller koll genom fönstren ner på innergården och ringer grannarna. Ibland har jag tre femåringar på middag ibland ingen. 
    7. Hon är en besserwisser och en slipad demagog. Oftast får hon som hon vill...
    8. Hon kan nog tvätta håret själv om jag är med och instruerar. Du menar ifall hon håller händer o fötter still när vi klipper? Sådär, isf hon tycker det är läskigt och tråkigt. Tandborstningen går bra, här hemma borsta vi tänderna på barnen upp till 10 års åldern. 
    9. Utan problem, men jag undviker det. Handlar oftast sen eftermiddag och då är hon dagistrött. 
    10. Ja, i dubbelsängen för att jag och hennes pappa vill det.
    11. Om jag har väldigt mycket tålamod funkar det toppen.
    12. Jo, men vi curlar ju järnet och gör allt för att hon inte ska bli arg.
    13. Alltid, till 100 procent. 

    Men barn är ju så olika, vår 5-åring kan inte skriva sitt namn och inte räkna. Hon är helt ointresserad. Hennes äldsta syster (som har adhd) kunde läsa när hon var fem men krävde konstant tillsyn för att inte skada sig själv eller omvärlden, hon klättrade och klängde och hade ingen som helst omdömesförmåga, mkt impulsiv och kunde ställa till med vad som helst.

  • Äldre 27 Sep 19:53
    #9

    Stort lycka till med ansökan. Hoppas ni får vårdbidrag utan krångel, så som det borde vara med ett autistiskt barn som en självklarhet! 

  • Äldre 27 Sep 21:51
    #10

    Min gör alla dessa saker själv och utan stöttning. 

  • Äldre 27 Sep 21:54
    #11
    Det kommer bli bra skrev 2017-09-27 21:51:30 följande:

    Min gör alla dessa saker själv och utan stöttning. 


    Ville också skriva att jag hoppas ni får vårdbidrag och bra stöd för att hjälpa ert barn att klara av mer saker själv för hela familjens skull.
  • Äldre 27 Sep 22:00
    #12

    1. Går dom på toaletten själva? behöver dom stöttning/hjälp tillsyn av något slag?

    För kiss har de klarar besöket själva. 2 av 4 har ibland behövt påminnas för att undvika olyckor.

    2. Leker självständigt? ritar, pusslar osv? Kan dom se på film själv?

    Film ja på alla, det andra har varierat om de haft ro sitta själva. 2 alltid, en ibland och en sällan.

    3. Tar på sig kläder själva eller behöver påputtning, stöd muntligt eller hjälp med knappar, knyta osv?

    2 har varit helt självständiga med allt utom knyta skor. De andra två har krävt en hel del lirkande och tjatande.

    4. Äter själva? delar maten? häller upp? äter dom även om dom sitter själva?

    Ja på allt utom delat allt själva.

    5. Kan dom vara korta stunder själva, om du går tex på toaletten?

    Ja på alla.

    6. Kan dom leka med andra barn korta eller längre stunder om dom har kompisar hemma eller åka på besök tex?

    Ja på alla.

    7. Kan dom själva sätta ord på saker som hänt, känslor etc? kan du föra en dialog?

    3 ja, en nja. Han kan ff 9 år gammal inte riktigt förklara sig alltid.

    8. Hur funkar det med hårtvätt, nagelklippning, tandborstning?

    Ja på allt och alla utom ena tjejen som varit sjukt tjorvig med hårtvätt (sådär så det låtit som jag slaktat en gris i duschen)

    9. Kan du ta med barnet i affär osv?

    Ja på alla.

    10. Sover dom på nätterna?

    2 extremt bra, 2 nattvandrare som kommer över, snurrat i sängen och för all del varit mysiga att brottas (förlåt sova) med.

    11. Funkar det att göra saker tillsammans som att baka, städa, handla osv?

    Ja på alla (fast det har ju gått väldigt mycket fortare att göra det ensam)

    12. Kan dom hantera känslor någorlunda? (dvs inte ta sönder saker osv vid ilska eller sorg)

    3 ja en nej.

    13. Hur är det med impulser? kan du lämna något framme, tex ett paket som ska tillbaka på posten och säga "öppna inte det" och lita på att barnet inte gör det?

    Ja på alla.

  • Äldre 27 Sep 22:08
    #13
    frokenpippi1 skrev 2017-09-24 08:48:17 följande:

    Jag svarar enkelt men

    Min femåring:

    1. Går dom på toaletten själva? behöver dom stöttning/hjälp tillsyn av något slag? - Jaa, utan hjälp eller någon gång hjälp med torkningen av nr 2.

    2. Leker självständigt? ritar, pusslar osv? Kan dom se på film själv? - Jaa, tycker mycket om allt detta.

    3. Tar på sig kläder själva eller behöver påputtning, stöd muntligt eller hjälp med knappar, knyta osv? - Jaa det fixar hon själv.

    4. Äter själva? delar maten? häller upp? äter dom även om dom sitter själva? - Fixar hon också, ibland lite pushning men det är då oftast bara för att hon drömmer sig bort mitt i maten.

    5. Kan dom vara korta stunder själva, om du går tex på toaletten? - Jaa.

    6. Kan dom leka med andra barn korta eller längre stunder om dom har kompisar hemma eller åka på besök tex? Jaa.

    7. Kan dom själva sätta ord på saker som hänt, känslor etc? kan du föra en dialog? Jaa, det var min flicka tidigt med, hon räknar, läser, pratar om allt osv...

    8. Hur funkar det med hårtvätt, nagelklippning, tandborstning? - Hon tvättar tänderna själv, jag klipper och tvättar håret

    9. Kan du ta med barnet i affär osv? - Jaa

    10. Sover dom på nätterna? - Jaa

    11. Funkar det att göra saker tillsammans som att baka, städa, handla osv? -Jaa, hon är mycket intresserad utav sånt

    12. Kan dom hantera känslor någorlunda? (dvs inte ta sönder saker osv vid ilska eller sorg) - Jaa

    13. Hur är det med impulser? kan du lämna något framme, tex ett paket som ska tillbaka på posten och säga "öppna inte det" och lita på att barnet inte gör det? - Jaa.


  • Äldre 27 Sep 22:13
    #14
    Svarar på vad äldsta kunde vid den tiden och vad yngsta på 4 kan nu.

    1. Går dom på toaletten själva? behöver dom stöttning/hjälp tillsyn av något slag?
    Äldsta behövde påminnas, yngsta håller koll själv. Olyckor ibland för bägge men sällan. Kan torka sig själv vid kiss men tar gärna hjälp och behöver hjälp vid bajs.

    2. Leker självständigt? ritar, pusslar osv? Kan dom se på film själv?
    Ja för bägge barnen.

    3. Tar på sig kläder själva eller behöver påputtning, stöd muntligt eller hjälp med knappar, knyta osv?
    Klär på sig själva om de är motiverade. Knappar funkade för äldsta, 4åringen är inte där än. Vi har inga kläder som behöver knytas.

    4. Äter själva? delar maten? häller upp? äter dom även om dom sitter själva?
    Äldsta kunde dela maten, tror även yngsta kan på förskolan. Bägge klarar resten även om ingen av dem gillar att äta helt själv.

    5. Kan dom vara korta stunder själva, om du går tex på toaletten?
    Kan, ja, men man får ofta besök

    6. Kan dom leka med andra barn korta eller längre stunder om dom har kompisar hemma eller åka på besök tex?
    Ja för bägge

    7. Kan dom själva sätta ord på saker som hänt, känslor etc? kan du föra en dialog?
    Mja... Föra en dialog kan jag med bägge. Sätta ord på händelser och känslor är svårare och det beror lite på vad man har för förväntningar. Det är en STOR skillnad på vad äldsta kunde vid 5 år och nu vid 6,5 år.

    8. Hur funkar det med hårtvätt, nagelklippning, tandborstning?
    Mja, det handlar lite om motivation. Ibland går det bra och ibland protesteras det. Hårtvätt är ingen favorit.

    9. Kan du ta med barnet i affär osv?
    Ja, bägge

    10. Sover dom på nätterna?
    Mja, mardrömmar händer

    11. Funkar det att göra saker tillsammans som att baka, städa, handla osv?
    Barnen tröttnar fort men yngsta på 4 har mer tålamod än äldsta på 6,5 någonsin haft så det skulle jag säga handlar mer om personlighet

    12. Kan dom hantera känslor någorlunda? (dvs inte ta sönder saker osv vid ilska eller sorg)
    Ja

    13. Hur är det med impulser? kan du lämna något framme, tex ett paket som ska tillbaka på posten och säga "öppna inte det" och lita på att barnet inte gör det?
    Ja
Svar på tråden Vad kan era femåringar?