• Äldre 24 Sep 13:52
    2671 visningar
    8 svar
    8
    2671

    Ord som verkar vara väldigt svåra att använda

    Här på FL dyker ibland ord upp som används åt HELVETE fel. En del av det är förmodligen "överförda anglicismer" dvs ord som betyder en sak på engelska, försvenskas och används utan att skribenten inser att ordet redan finns i svenskan och betyder något helt annat. Även andra totalmissar hittar jag ofta. Litet axplock från senaste 3 dagarna.

    Vederlägga: Använt som synonym till "bevisa/belägga" när det egentligen betyder raka motsatsen.

    Respondera: Använt om att inte få gensvar (han har inte responderat när jag föreslår....). Förståeligt tanke, men respondera/t används inte så i svenskan (än) Förmodligen överförd anglicism.

    Äsch, hade en till, men den for sin väg... Jaja...

    Sen har vi så klart de klassiska risk/chans och på grund av/tack vare.

    Någon annan som har exempel på ord som felanvänds här eller någon annanstans (vi skippar felstavningarna och särskrivningarna den här gången =) )


    Fight for what you will, but you can't hide, 'cause all men must die.
  • Svar på tråden Ord som verkar vara väldigt svåra att använda
  • Äldre 24 Sep 13:58
    #1

    Ordet "förvisso" används väldigt ofta istället för "visserligen".

  • äldreo­chklok­are
    Äldre 24 Sep 14:02
    #2
    +1

    Jag har i många år stört mig på "utgår"  (tex betalning utgår=det ska betalas ut pengar) då det (också) betyder att något försvinner (tex programmet utgår ur dagens tv-tablå). Jag trodde i många år att det bara kunde betyda att något tas bort/försvinner, men det verkar som om jag får vänja mig vid det här. 

  • Äldre 24 Sep 14:41
    #3
    Tilja skrev 2017-09-24 13:58:18 följande:

    Ordet "förvisso" används väldigt ofta istället för "visserligen".


    Det har jag nog också sett någon gång.
    Fight for what you will, but you can't hide, 'cause all men must die.
  • Äldre 24 Sep 14:42
    #4
    äldreochklokare skrev 2017-09-24 14:02:09 följande:

    Jag har i många år stört mig på "utgår"  (tex betalning utgår=det ska betalas ut pengar) då det (också) betyder att något försvinner (tex programmet utgår ur dagens tv-tablå). Jag trodde i många år att det bara kunde betyda att något tas bort/försvinner, men det verkar som om jag får vänja mig vid det här. 


    Ja, det får du nog stå ut med. Utgå/r betyder ju också "börja"/"starta"/"förutsätta" 
    Fight for what you will, but you can't hide, 'cause all men must die.
  • Äldre 24 Sep 14:47
    #5
    +1

    De allra enklaste orden stör mig mest, såsom de/dem eller var/vart...

    Han/hon istället för honom/henne verkar också vanligt och ska tydligen vara dialektalt, men för mig låter det som småbarnsspråk.

  • Äldre 24 Sep 14:52
    #6

    Retar mig på folk, som säger "juris doktor" när de menar veterinär.Cool

  • Äldre 24 Sep 15:01
    #7
    +1

    "Tog självmord". Det heter "begick självmord" eller "tog livet av sig".

  • Äldre 25 Sep 16:26
    #8

    Alla som säger/skriver "desto... desto" eller "ju... ju" retar gallfeber på mig.

Svar på tråden Ord som verkar vara väldigt svåra att använda