• Äldre 24 Sep 16:45
    10730 visningar
    27 svar
    +1
    27
    10730

    Ensam vårdnad, hur förklara för dottern...

    Frågar hon själv efter mamma är A och O när det gäller hur och när du ska förklara.

    Rent generellt så tycker jag man ska vara åldersadekvat och skonsam men samtidigt ärlig.

    Exempelvis "mamma mår inte bra och klarar inte av att vara mamma just nu även om hon säkert tänker jättemycket på dig och gör så gott hon kan"

    Eftersom mamma är hälften av barnet är det superviktigt att inte tala illa om mamma utan istället fylla på med de minnen som var bra. Allt från hur glad hon var över att bli gravid, eller när barnet föddes, till den fina julklappen mamma gett henne en gång. Allt som är negativt med den andra föräldern är sånt som barnet själv kommer att komma underfund med under åren och det är inget man behöver "hjälpa till med "

  • Äldre 24 Sep 19:51
    #6
    Nyttid skrev 2017-09-24 17:16:05 följande:

    Tack för så snabba svar.

    Hon har haft ett schema om övervakat umgänge som hon tyvärr bara har utnyttjat ca 10% och av dom 10% så har mamman dessvärre bara varit nykter 2% av dessa 10% , så tyvärr har det varit minimalt med umgänge under dessa två åren.

    Det händer ibland att hon nämner mamma men det är inte jätte ofta , tex händer det att hon tar upp leksaks mobilen och låssas ringa mamma.

    När hon gör detta , hur ska jag reagera eller ska man bara låta det vara ? Eller ska jag ringa upp mamman så hon verkligen får prata med henne?

    Nej jag kommer aldrig tala illa om mamman för dottern , skulle aldrig falla mig in.

    När jag säger tex Pappa Älskar dig så brukar jag säga att Mamma älskar dig med. Men visst det säger jag vara ibland inte alltid.

    I och med detta och historiken av dom få umgängestillfällerna så känns det som att mamman inte direkt bryr sig om dottern , hon visar ingen saknad av sin dotter heller , varför ber inte mamman om att få ringa å prata med dottern ?

    Jo innerst inne vet jag nog varför , mamman prioriterar annat framför dottern , vilket för mig är obegripligt....

    Ja nu har jag ensam vårdnad men det känns ändå inte bra , jag vill att min dotter ska ha en fungerande mamma men tyvärr tror jag inte det kommer inträffa....

    Tingsrättens dom löd blandannat om att umgänge ogillas då dom resonerar att det gör mer skada än nytta ....

    Vad händer om jag själv anordnar möten och agerar 3 part ?

    Fick tips om att jag inte ska ordna något umgänge och minimalt med kontakt via mobil på minst ett halv år / år...

    Detta drabbar dessvärre dottern men tipsaren säger att konsekvensen för mammans beteende / missbruk måste man va hård med så att mamman förstår och förhoppningsvis tar tag i sina problem.....

    Tycker det är skit svårt detta


    Om du bedömer att mamman är adekvat och att umgängestillfället där du är med blir positivt så ska du göra det. Bättre med lite umgänge ön inget.

    Resonemanget att man kan straffa bort mammans missbruk genom att strypa umgänget är helt felaktigt. Missbruk kan aldrig straffas bort, det handlar om helt andra mekanismer, och det som man gör är att beröva BARNET sin möjlighet att träffa mamma. Många bli aldrig fria från sitt missbruk, ska barnet då aldrig få träffa sin mor? Huvudsaken är att hon är nykter och fungerande de timmar hon träffar barnet och det klarar de flesta missbrukare av. Vad hon gjorde dagen innan och vad hon gör efter umgänget är helt irrelevant.
  • Äldre 24 Sep 22:23
    #11
    Nyttid skrev 2017-09-24 21:52:15 följande:

    Soc ställer inte upp på umgänge längre , då dom har tillsatt mycket resurser och tid på umgängena som varit schemalagda innan...

    Det har nämligen varit många tillfällen där mamman inte dykt upp.

    Avbokar samma dag osv osv , och dessutom kommit onykter osv , dragit med sig folk som inte skall vara där , då dessa umgängestillfällen är till för mamma och dotter ... så soc ställer ej upp längre...

    Sen ang att jag tex skall agera 3 part , hur skall jag försäkra mig att hon är nykter innan ett umgängestillfälle ?

    Ett ex i somras på min semester agerade jag 3 part , då träffades vi på en neutral plats.

    Jag såg direkt att mamman inte va nykter , men jag kan ju knappast bara dra där ifrån med dottern , dottern skulle ju bli jätte ledsen...

    Hur ska man göra nu , jag vill att mamman och dottern ska få träffas men jag vill att mamman ska vara nykter , hur ska man få till det ?

    Mamman är jätte bra mamma när hon är nykter.

    Hur förklarar man för en 3 åring att det inte är hennes fel ?

    Ex - Mamma mår inte så bra , men hon träffar dig den dagen hon mår bättre.

    Men det är inte ditt fel att mamma mår som hon gör...

    Eller hur formulerar man sig :/


    Se till att du träffar upp mamman ensam först för att se till att hon verkar adekvat. Om hon är ok så går ni till barnet som finns i närheten kanske med farmor eller nån.
    R
  • Äldre 25 Sep 21:40
    #18
    Magnus81 skrev 2017-09-25 20:41:33 följande:

    Det är bara att vara ärlig och försöka berätta för din dotter hur läget är. Man ska inte linda in det till något fint. Mamman har gjort ett val och det verkar som om jag läser rätt att hon har valt flaskan före familjen.

    Gör man det valet så har man försatt sin chans till familj.

    Jag växte upp med en alkoholiserad far och trots att vi försökte hjälpa han med behandling gick han alltid tillbaka till flaskan.


    Du tänker allså att det är en toppenide att säga till en 3 åring "mamma har valt flaskan före dig".

    Vilken idioti. Ingen VILL ha ett missbruk och det är ingen osanning att säga till barnet att mamma har en sjukdom som gör att hon inte klarar av att vara mamma.

    Om man "lindar in" saker så är det ju för BARNETS skull inte för förälderns skull. Att belasta barn med information de inte är stora nog att kunna förstå och resonera omkring är även det en omsorgsbrist.
  • Äldre 25 Sep 21:55
    #20
    Magnus81 skrev 2017-09-25 21:49:03 följande:

    Alkoholism är ingen sjukdom. Man väljer själv hur mycket och om man ska dricka alls.

    Man ska vara ärlig mot barnen och säga som det är.

    Barn är bättre att hantera sanningen än vuxna.

    Visst man kan säga att hon har en "sjukdom" .

    Men hon har ändå valt flaskan först och från det kan man aldrig förfina


    Jag förstår att du tagit känslomässig skada av att växa upp med missbruk. Barn gör det. Men nu är du vuxen och behöver hantera det på ett adekvat sätt. Det har du lika stort ansvar för som en missbrukare har ansvar för att ta emot hjälp för sitt missbruk. Att utifrån egna känslomässiga sår sitta och föreslå något så grymt och skadligt som att man ska säga till en TREÅRING (!!) att "din mamma har valt flaskan före dig" är sanslöst ansvarslöst och om någon skulle vara dum nog att följa ditt huvudlösa råd, så har vi om några år ännu en känslomässigt skadad vuxen som kan föra det sociala onda arvet vidare. Skärp dig och ta hand om dina egna problem istället.
  • Äldre 26 Sep 11:14
    #22
    Magnus81 skrev 2017-09-26 08:03:24 följande:

    Jag har inga problem.

    Vad skulle det vara för priblem

    Jag är alltid ärlig mot mina 8 barn. T ex farmor och farfar kommer sällan hit och har en massa undanflykter och jag säger som det är till barnen att dom inte vill komma hit. Dom åker hellre till dom andra kusinerna och hälsar på för dom bor inom 5 mil från dom.

    Barn tar ingen skada för att man är ärlig utan dom tar lärdom av det.

    Jag tror ex dricker inte för jag vet hur det är och mina barn ska slippa det


    Googla åldersadekvat information.
Svar på tråden Ensam vårdnad, hur förklara för dottern...