• Klockantickarpå

    Mode under 90talet

    70 och 80talet känns som så tydliga perioder modemässigt. Jag är född i början sv 80talet och hade alltså min ungdom under 90talet, men jag kan inte alls minnas vad man hade på sig då, döpte sina barn till osv. Kommer däremot ihåg grungen, men det var väl bara i början av 90 talet? Vad hände egentligen de där sista åren innan millenniet med kläder, frisyrer och allt sånt? Vilken musik var populär?

  • Svar på tråden Mode under 90talet
  • crispnuggets

    Jag skulle summera mitt 1995-1999 utan inbördes ordning i följande punkter;

    Aqua

    Britney Spears

    Macarena

    Färgen silver (millennium-inspirerat)

    Färgen orange kring 1996-1997

    Kjol över byxor

    Influenser från Asien gällande kläder (drakar, Kina-tecken osv)

    Robyn-frisyren

    Hår-mascara

    Fucking Åmål och modet som följde (adidasbyxor, collegetröjor, halsband med lädersnöre, slarvigt uppsatt hår)

    Titanic-hysteri

  • Griseknoen35
    crispnuggets skrev 2017-09-24 19:01:38 följande:

    Jag skulle summera mitt 1995-1999 utan inbördes ordning i följande punkter;

    Aqua

    Britney Spears

    Macarena

    Färgen silver (millennium-inspirerat)

    Färgen orange kring 1996-1997

    Kjol över byxor

    Influenser från Asien gällande kläder (drakar, Kina-tecken osv)

    Robyn-frisyren

    Hår-mascara

    Fucking Åmål och modet som följde (adidasbyxor, collegetröjor, halsband med lädersnöre, slarvigt uppsatt hår)

    Titanic-hysteri


    Din lista blir komplett med de glömda Buffalo skorna och savannbyxorna ;)
  • Duckan

    Buffaloskor, tunna ögonbryn och magtröja var hett på 90-talet. Inte min favorit-era att kika tillbaka på.

  • Stårschan

    Levis 501
    Spräckliga blusar och skjortor som såg ut som bussäten.

    Under sent 90-tal kom platåskorna tillbaka, tillsammans med midjekorta jättetjocka dunjackor. Småtjejerna gick omkring på vintern tokvarma på överkroppen, med bar mage, tajta byxor och platåskor.  Mössa var fortfarande helt ute.

  • sextiotalist

    Tightsen (eller som det numera heter leggings) kom, med stora tröjor. Vad jag också minns så var skorna urfula, jag som älskar pumps kunde glömma att hitta dessa skor för vettigt pris. Så för mig är 90-talet de fula skornas tid.

Svar på tråden Mode under 90talet