• Anonym (pettz)

    problem med acne - tipsa gärna!

    Jag en barn som är 15 år, hon har fått en hel del problem med acne, hon har sagt själv att hon vill att det ska försvinna och då hjälper jag henne gärna. Har ni tips hur man kan få de att minska/försvinna helt? 

  • Svar på tråden problem med acne - tipsa gärna!
  • Zoja

    Ta med henne till apotek och få hjälp att lista ut vad hon har för hudtyp om ni inte redan vet det (torr, fet, normal etc) och köp produkter anpassade för den hudtypen. 

    Det funkar inte att tvätta ansiktet en gång om dagen och eventuellt smörja in?

  • Anonym (Lökare)

    Gå t läkaren ...finns receptbelagd medicin för det

  • Anonym (anna)

    Med tanke på hennes ålder så är det med största sannolikhet hormonell akne. Vanliga hudvårdsprodukter biter inte på det. Och basiron och andra aknekrämer skulle jag heller inte rekommendera för de torkar ut och sliter otroligt mycket på huden. Skulle hellre tipsa om någon form av hudvårdsprodukt med AHA-syror i. Dämpar aknen lika bra som basiron, men utan att torka ut och slita på huden. 

    Annars brukar det finnas en enkel lösning för tjejer att ta till; p-piller. Finns antiandrogena varianter som hjälper superbra mot akne, bl.a yasmin och yasminelle. Har problemet uppstått på insidan så är det enklast att bota det inifrån.

    Mitt sista tips är ett kosttillskott som heter clearly gone. Fungerad utmärkt på mig, men fick dock ta lite högre dos än vad som rekommenderades, så ibland får man prova sig fram. 

  • Anonym (Lökare)

    Receptbelagda Tetralysal gör underverk!

    Man äter en kur i 3 månader, all acne försvinner!

    Skit i å köpa dyra krämer, kost-tillskott osv...bortkastade pengar!

  • Selina02

    Ricinolja, superbra!
    Har provat mycket, t ex tetralysal också, ricinolja slår allt.
    Plus en bra rengöring + ansiktskräm mot känslig hud.
    Kosten är också viktig.

    Avråder starka krämer och tabletter, hon är bara 15 år.

  • LauraPalmer

    Ta med henne till en hudterapeut som kan göra en analys och rekommendera bra produkter. Basiron och sånt torkar bara ut huden, bra produkter med rätt syror motverkar finnar utan att torka ut och slita på huden. 

  • Anonym (anna)
    Selina02 skrev 2017-09-26 13:32:31 följande:

    Ricinolja, superbra!
    Har provat mycket, t ex tetralysal också, ricinolja slår allt.
    Plus en bra rengöring + ansiktskräm mot känslig hud.
    Kosten är också viktig.

    Avråder starka krämer och tabletter, hon är bara 15 år.


    Har läst att många blivit hjälpa av ricinolja. För min del blev det värre. Min akne övergick till böldakne och gav fula ärr.
  • Anonym (...)

    Hade svår, svår acne. Börja med receptfritt. Basiron är rätt okej, det bleker dock både hud och textilier och en fet återfuktare är ett MÅSTE annars förstörs hennes hud.

    Dermalex acne kräm samt rengöring kombinerat med en bra skonsam peeling, gärna enzympeeling utan korn är bra. Så slipper hon riva upp dem som läkt.

    Påminn henne att INTE KLÄMMA. Det är svårt, men området blir inflammerat så istället för bara finnar så får hon det där röda i huden runt omkring finnarna vilket gör att det ser mycket värre ut. Hon kan klämma de finnarna som är mogna med en tops på varsin sida av finnen, men endast dem! Mogna = utanför huden med var/pormask.

    Pantothensyra, b5 vitamin hjälpte faktiskt mig. Men det krävs rätt mycket. Jag vet inte om finnarna i sig försvann men de minskade, huden såg friskare ut, porerna mindre och det gjorde det lättare att låta huden vara.

Svar på tråden problem med acne - tipsa gärna!