• Akilla

    Reparera förhållandet eller gå vidare?

    Min fd sambo och jag blev tillsammans då det visade sig att jag var gravid för snart 3 år sedan. Efter 5 månader uppdagades mitt extremt omogna beteende: jag hade hållit liv i ett par konversationer med andra killar (det fanns ingen otrohet, och kontakten bestod inte i den typen av skrift) Min sambo blev såklart förkrossad och flyttade ut. Jag insåg vad jag ställt till med (tog inte dessa konversationer på stort allvar direkt), och ville till varje pris ställa allt tillrätta. Vi lyckades hitta tillbaka och fortsatte förhållandet men tilliten var skadad. Min sambo lät det gå ut över precis allt åren som följde. Han undvek att vara hemma, blev otroligt kontrollerande, kom och gick som det behagade, var nedvärderande mot mig, och gjorde saker rent medvetet för att få mig att må dåligt. Jag mådde redan rätt dåligt efter graviditet, och det tunga lasset att vara ensam dygnet runt månad efter månad med bebisen. Det höll på att ta kål på mig.

    För 6 månader sedan packade jag, tog sonen och stack när han inte var hemma. Det tog över en vecka innan han ens hörde av sig.

    Vi återupptog dock kontakten gradvis, umgicks regelbundet och jag fick även med honom på familjerådgivning.

    Men faktum kvarstod: han litar inte på mig.

    Så idag är vi uttalat avslutade och ska gå vidare. Men jag kan inte undgå att känna att vi gör ett misstag. Och min känsla av skuld är enorm...

    Kan man hitta tillbaka och finna tillit efter ett sådant svek? Jag har verkligen försökt bevisa att jag är en pålitlig partner, men det känns som han bestämt sig för att inte vilja sluta älta det jag gjorde, och verkar inte ens ha sett mina ansträngningar för att visa motsatsen de senaste 2 åren som gått. Han tycker detta är så jobbigt och han saknar mig, men han orkar inte gå runt och tänka på det jag gjorde varje dag menar han.

    Jag personligen börjar tycka att det nästan blir löjligt i sammanhanget, samtidigt som jag verkligen förstår honom.

    Men att låta en enda enskild händelse förstöra ett helt liv ihop? Vi är så himla bra tillsammans i övrigt och det känns verkligen så tråkigt att ge upp allt..."bara för detdär".

    Någon som har råd?

  • Svar på tråden Reparera förhållandet eller gå vidare?
  • gröna L

    Hans barn och sambo var plötsligt borta och det tog honom en vecka att höra av sig? För att du långt tidigare hade haft konversationer med andra? Gå vidare TS. Det är en väldigt osäker och skadligt svartsjuk människa det där. Ta honom inte tillbaka!

  • Anna74a

    Du har ju inte varit otrogen eller haft den sortens konversationer, du har inte begått något fel!

  • Akilla

    Gubben på familjerådgivningen sa ungefär det ni säger... Vilket innebär att ni troligen är lika kloka. Så ni tycker inte att mitt svek motsvarar "straffet" jag fått..?

  • bullen1984

    TS, det är EXAKT sådär dem gör. Tidigt i relationen så hittar de en anledning till att skuldbelägga dig och få kontrollen över dig, för att kunna bete sig hur som helst, 

    Jag hade en liknande relation. Jag blev också gravid tidigt i relationen, men var smart att göra abort. 
    Han hade hittat en konversation med en kille jag dejtade innan jag träffade mitt ex. I konversationen berättade jag för den här "Pär" att jag träffat någon som jag var seriös med. För att få Pär att känna sig bra så skrev jag även. "Du är jättefin, lycka till" 


    Mitt ex såg det där, och jag fick äta upp det i 3 års tid. Han tyckte det var ett otroligt svek att jag skrev sådär till Pär, när jag och exet hade träffats i ca 1 vecka. Och hur jag än försökte förklara så gick det inte. Så fort vi bråkade så sade han "åk till din KUK" När jag ibland fick nog och åkte till mamma så skrev han "DU ÄR HOS KUKEN"
    Oj, jag ångrade så många gånger att jag skrivit sådär. Om jag bara hade kunnat låta bli att skriva att han var fin så hade allt vart bra. Jag hade ju förstört hans tillit. 


     


    Nej, man kan aldrig göra en person svartsjuk och kontrollerande. En människa som inte är svartsjuk och kontrollerande hade inte brytt sig om dina konversationer.
    Min nuvarande sambo skulle inte ens titta på mina konversationer, även om de var mitt framför näsan på honom, och han var ensam med dem. 

    Spring för livet och ta vara på det här tillfället att bli av med honom. 

Svar på tråden Reparera förhållandet eller gå vidare?