• milda matilda

    Vilken hundras ska vi välja?

    Vi går lite i tankarna att skaffa hund. Min man är hundvan, men jag har ingen erfarenhet alls så tänkte därför be om lite tips :) Skriver ner lite önskemål och hoppas att någon utifrån det kan tipsa om lämplig hundras för vår familj!

    - Storlek som en labrador eller något mindre

    - Snäll och lugn, inte nervös och skällig

    - Funkar bra med barn

    - Smart, alltså så man kan lära den saker, gå på olika kurser

    - Gärna sällskaplig, som en kompis att gosa med

    - Helst allergivänlig (inga allergier i familjen, men bland vänner)

    - Bra gener, alltså inte så mycket genetiska sjukdomar etc

    Ja helt enkelt en snäll och enkel familjehund. Är det något särskilt man bör tänka på inför hundköpet? Jag ska givetvis läsa på och lära mig mer innan det är dags!

  • Svar på tråden Vilken hundras ska vi välja?
  • Mullvaden

    Jättebra funderingar! Tyvärr har jag inga tips på raser ni kan kika mer på, utan lite mer allmänna tankar:

    Satsa på en renrasig hund (precis som ni redan verkar vara inne på). Blandraser kan bli underbara, men det är svårare att veta vad man får för kombination av de olika föräldrarna. Har man otur får man de värsta sidorna som dessutom förstärker varandra (en ras med mycket vakt + en ras med något nervösa tendenser kan bli katastrof).

    Se till att uppfödaren är seriös. Dvs att hen röntgat föräldradjuren om det är en ras med HD/ED/patella och liknande som är vanligare hos vissa raser. Och kolla gärna om föräldradjuren gjort MH/BPH (en slags beskrivning kring hur den reagerat i vissa situationer, dvs rädsla, aggressivitet, socialitet, skott).

    Och titta INTE på Caesar Milan. Han är bara elak mot hundar och använder sig av ovetenskapliga metoder för att tvinga hundar till lydnad. Dominans är inget som existerar mellan olika arter (någonsin sett en giraff försöka 'dominera' en elefant?). Det ska handla om samspel, hundar är inte elaka varelser som har en önskan om att 'ta över' hela världen. Testa gränser kan dom göra (vilka barn/ungdomar gör inte det?), men det är inte någon vilja om att 'ta över'. Läs istället från Per Jensen, Kent Svarthberg, Kontaktkontraktet (minns inte författaren nu) och andra kunniga personer som faktiskt är uppdaterade kring hundars beteende grundat i etologi.

  • Ingrediensen

    Vi har en golden retriever och hon stämmer på alla dina punkter utom det med allergivänlighet (fast det är ju inte många raser som är det). Möjligen också sista punkten om gener, vår hund mår jättebra men rasen som sådan har ju avlats länge och har väl risk för hudeksem och dåliga höfter.

  • Jemp

    Håller med ovanstående. Vill flika in också att gå kurs och lära saker kan man göra med i princip alla raser. Dvs välj en sällskapsras utifrån det du skriver.

  • EmberEyes

    Jag skulle rösta på en all-around golden retriever (inte rena jakt- eller utställningslinjer).
    Se bara till att hitta en bra uppfödare som avlar på djur helt fria från HD, då detta är vanligt speciellt i sällskaps-linjerna.
    Jag tycker att goldisar är förträffliga hundar, som ras så är de pigga och glada utan att vara elvispar utan avstängningsknapp, de älskar att jobba/träna/leka och gör vad som helst för en köttbulle eller en kula torrfoder, de är jättenöjda om de får sitta i soffan och mysa och käka popcorn ibland och älskar alla två- och fyr-beningar. Men jag är lite partisk då jag/familjen haft goldisar hela uppväxten, bortsett från mina fyra första år då vi hade en labbe.

    Annars är spaniel-hundar också generellt människo-orienterade, lättränade och sociala.

    Under förutsättning att ni ger hunden (oavsett ras) två-tre kortare turer och en långtur per dag och mental stimulans varje dag (godissök, träna trick, olika hundsporter osv) så tror jag att de flesta raser hade gått bra. Kanske undvika de riktigt hög-energi hundarna som border collie, jaktlabbe osv, och de riktigt envisa som vissa terrier-raser och draghunds-raser.

    Kolla runt bland hundklubbarna i närheten av dig, jag vet att det finns "inför valpen"-kurser och "välja ras"-kurser som kan vara iaf i Skåne vill jag minnas att jag sett sådana.

  • Aniiee

    Trots at den inte passar på flera av dina önskingar säger jag ändå sheltie. Det är överlägset den bästa förstahunden. Lätt att jobba med (shelties dominerar internationellt i mååååååånga hundsporter och lydnadsvariationer), bra storlek (åt det mindre hållet, men det är mycket hund i liten kropp, och dessutom kan de vara bra att ha en hund man kan lyfta), lugn och trygg, toppen med barn (dock lite avvaktande mot främlingar), och lojalare och gosigare ras får man leta efter.

    DU håller inte reda på en Sheltie, Sheltien håller reda på DIG och sin flock. OM man är ute och har en sheltie lös så håller den i regel koppenavstånd ändå. Går man för långt bort så skyndar hon ikapp.

    Friska som jäkla nötkärnor är de också, egentligen bara ögonen som kan ha problem.

    De har en viss tendens till skällighet (de är från början avlade till att valla med rösten), men som alla andra hundar så är det mycket uppfostran som avgör.

    Så, Sheltien får min röst. Som vanligt när folk vill ha en hund för första gången.


    Fight for what you will, but you can't hide, 'cause all men must die.
  • milda matilda

    Vad roligt med så många svar och tack för alla tips, känner mig redan klokare haha!

    Flera har tipsat om Golden retriever, vad är största skillnaden på dessa jämfört med labrador (min man är lite inne på det)?

  • Loigios

    Jag röstar tveklöst på en labrador, så fantastisk ras!

    I mitt tycke är en Golden och en labbe ganska lika till både storleken och sinnet. Fantastiska familjehundar som älskar att vara aktiva men också är lugna och mysiga.

    En fördel med labben vs en Golden är att en Golden kräver mer pälsvård då den har längre och yvigare päls. Men oavsett du väljer en Golden eller labbe så har du en vän för livet! Tog bort min 9 åriga hane för en månad sen och trots att han hade ont och väldigt lite ork så ställde han alltid upp när barnen kom (3 år och 7 månader) och bjöd in till lek eller när den lille kröp fram och pillade på tassarna så att det kittlades så låg han kvar, suckade och sen gav sonen en puss.

  • Aniiee
    milda matilda skrev 2017-09-24 23:20:39 följande:

    Vad roligt med så många svar och tack för alla tips, känner mig redan klokare haha!

    Flera har tipsat om Golden retriever, vad är största skillnaden på dessa jämfört med labrador (min man är lite inne på det)?


    I mitt tycke: Mest pälsen. 

    Jag tycker även att labbar är lugnare och tåligare än golden, men det beror nog på att ungefär 100% av alla labbar jag träffat har varit ledarhundar, så det är ju lite speciellt..... Inte riktigt rättvist att jämföra brukavlade och hårt tränade och arbetande labradorer med sällskapsavlade goldens som ofta får endast lite mer än basal skötsel...
    Fight for what you will, but you can't hide, 'cause all men must die.
  • Anonym (Chow-chow)

    Hej! Jag tipsar om en chowchow, finns både lång och korthårig(min favvo är långhårig) tydligen funkar den bra med allergiker.

    Vi köpte en liten valp från en uppfördare utanför umeå! Det var helt fantastiskt där, alla hundarna hade stort utrymme att röra sig på mm. Föräldrarna var självklart veterinär besiktade innan parning.

    Man hör oftast att chowar är introverta men våran är helt tvärt om, glad och framåt!:)

    Han är just nu 3,5 år.

    Enda nackdelen med rasen är ju priset(hon tog 16.000 för en valp). Men då var alla köpekontrakt, första vaccinet, valpmat och massa annat med.

    Helt klart värt varenda krona!

    Kenneln heter Nellwoods! Rekommenderar starkt!

  • milda matilda

    Tack för fler bra tips!

    Glömde att tillägga att jag gillar ordning och reda så helst inte alltför hårig och fällande hund. Kanske labrador är bra för oss trots allt då :)

Svar på tråden Vilken hundras ska vi välja?