• Anonym (Hjälp)

    Spiral stöts ut!?

    Visste inte vilken kategori jag skulle lägga detta i men hoppas nån kan hjälpa mig :)

    I december satte jag in en Mirena hormonspiral.

    Jag fick direkt regelbunden mens (25-29 dagar) med en avstickare på 35 dagar i maj.

    Jag har dom senaste två veckorna känt mig gravid, detta brukar jag göra kring ÄL men denna gången började det senare och avtar inte.

    Min mens är idag, enligt "snittcykel" 5 dagar sen, enligt mina beräkningar 7 dagar sen.

    I onsdags fick jag för mig att jag skulle känna efter trådarna till spiralen (har inte gjort det under detta halvåret).

    Jag kände tydligt trådarna och tänkte att då är det lugnt, den är på plats.

    Igår kände jag igen och tyckte att jag kände dom längre ner så va tvungen att känna idag igen och upplevde det nu som att dom va ännu längre ner!

    Jag vet ju att kroppen kan stöta ut spiralen men är det vanligt efter såhär lång tid?

    Jag hade börjat slå bort det här att jag kunde va gravid och tänkte invänta mens till dag 35 och då (om mensen inte kom) ta ett gravtest.

    Men det borde jag kanske göra direkt?

    Detta är första gången jag har spiral o jag är tacksam för (relevanta) svar!

  • Svar på tråden Spiral stöts ut!?
  • Anonym (Hjälp)
    Tofflans skrev 2017-09-25 07:16:28 följande:

    Livmoderhalsen ändrar position under hela menscykeln. Så det låter inte konstigt som du beskriver.


    Okej, det va ju skönt att höra :) Tack för ditt svar!
  • Anonym (Testa för säkerhets skull)

    Tycker du ska göra ett graviditetstest. Har de senaste veckorna läst om flera tjejer som blivit gravida med just den spiralen.

  • Anonym (Hjälp)

    Dag 33 idag och ingen mens.

    Har haft förhöjd temp i minst en vecka o mår så fruktansvärt illa på morgonen..

    I övrigt tyckte jag att symtomen började avta lite.

    Har beställt gravtest som kommer nu i dagarna.

    Tycker att trådarna på spiralen känns ännu längre ut nu (behöver bara sticka in ca 2 cm innan jag känner dom, första gången fick jag in hela fingret innan jag kände dom).

    Så oavsett vad gravtestet visar så måste jag kolla om den sitter rätt hos min bm.

  • mso

    Jag hade en spiral för några år sedan. Efter någon månad eller två så började jag blöda och med någon dags undantag här och där så blödde jag i 2 månader. När jag var till BM för att kolla varför så ramlade spiralen ut.

    Så de kan absolut halka ur position och jag tycker defentivt du skall kolla upp hur din sitter, oavsett resultatet på graviditetstestet.

  • Zinken

    Jag hade ingen mens alls det år jag hade hormonspiralen och jag vet inte hur säkert det är med just hormonspiralen men jag och min lillebror har kommit trots kopparspiral, den ena av oss hade spiralen ramlat ut utan att min mamma märkt det och den andra blev min mamma gravid trots spiralen var kvar i.

    Nu är det ju vanligare att hormonspiralen ger mindre/oregelbundna blödningar och trådarna kan nog kännas lite olika, det rör sig ju där nere ibland. Men annars ring och be dom kolla att den sitter som den ska så slipper du vara orolig.

  • Anonym (Hjälp)

    Tog ett gravtest dag 34, som va negativt. Mensen kom dag 35 och har sedan dess kommit punktligt dag 25. Spiralen sitter där den ska, så detta va "ingen fara" utan bara kroppen som flippa ut lite.

Svar på tråden Spiral stöts ut!?