• Tom Araya

    Färga kläder - tips och råd

    En tråd för tips och råd om metoder, produkter mm när man färgar kläder.

  • Svar på tråden Färga kläder - tips och råd
  • Tom Araya

    En fråga jag har till er som har god erfarenhet av att själv färga kläder hemma:
    Fungerar det att färga bara halva plagget med vanlig textilfärg för att färga kläder, eller ska det vara någon särskild färg för det ändamålet?
    Exempelvis om jag har ett vitt plagg och vill ha nederdelen röd och då hänger plagget så att bara den delen är i färgbadet.

    Jag undrar också vad ni har för erfarenheter av att färga jeans genom att använda vita jeans och färga exempelvis rött, svart, grått e.t.c. eller att avfärga exempelvis ett par blå jeans och sedan färga i annan färg?

  • BuoBä

    Om du doppar ett plagg kommer färgen krypa uppåt så det blir ingen skarp kant. Dessutom är det svårt att hålla plagget så rakt. Så vill du färga ett halvt plagg får du läsa in dig på batikvax. Eller kolla upp om det finns färg som går att måla på.

  • Tom Araya
    BuoBä skrev 2017-09-25 09:38:06 följande:

    Om du doppar ett plagg kommer färgen krypa uppåt så det blir ingen skarp kant. Dessutom är det svårt att hålla plagget så rakt. Så vill du färga ett halvt plagg får du läsa in dig på batikvax. Eller kolla upp om det finns färg som går att måla på.


    Tack för tipset.

    Skarp kant är inte viktigt, det viktiga är att den ofärgade delen behåller sin ursprungliga färg även under färgningens slutprocess och avslutande tvätt.
  • Tom Araya
    BuoBä skrev 2017-09-25 09:38:06 följande:

    Om du doppar ett plagg kommer färgen krypa uppåt så det blir ingen skarp kant. Dessutom är det svårt att hålla plagget så rakt. Så vill du färga ett halvt plagg får du läsa in dig på batikvax. Eller kolla upp om det finns färg som går att måla på.


    Tom Araya skrev 2017-09-25 16:14:21 följande:
    Tack för tipset.

    Skarp kant är inte viktigt, det viktiga är att den ofärgade delen behåller sin ursprungliga färg även under färgningens slutprocess och avslutande tvätt.
    Ett exempel på färgning jag vill prova är att göra svarta eller röda fläckar på ett vitt eller grått plagg.

Svar på tråden Färga kläder - tips och råd