• YKY
    Äldre 25 Sep 12:10
    3453 visningar
    14 svar
    14
    3453

    Utredning på Göteborgs kvinnoklinik

    Hej!

    Jag och min sambo har precis haft vårt första möte på Göteborgs kvinnoklinik. Vi har försökt sedan juni 2016 (16 cykler). Vi skickade in en egenremiss till Sahlgrenska innan sommaren, men när jag ringde i augusti sa de att de hade lång kö för utredning och vår beräknade tid för ett första möte var november. Då ringde jag Göteborgs kvinnoklinik och fick en tid inom en månad.

    Är det någon mer som har genomfört/håller få att genomföra sin utredning där? Vilka tester fick ni göra, och är der något specieölt vi ska tänka på?

  • Svar på tråden Utredning på Göteborgs kvinnoklinik
  • Anonym (Ska börja)
    Äldre 25 Sep 12:41
    #1

    Hej. Jag tänkte också söka utredning här i dagarna. Tråkigt med så lång väntetid. Hur funkar det om du går till kvinnokliniken istället? Får du stå för alla kostnader själv då?

  • YKY
    Äldre 25 Sep 12:52
    #2
    Anonym (Ska börja) skrev 2017-09-25 12:41:06 följande:

    Hej. Jag tänkte också söka utredning här i dagarna. Tråkigt med så lång väntetid. Hur funkar det om du går till kvinnokliniken istället? Får du stå för alla kostnader själv då?


    Vi betalar patientavgift som vanligt båda två bara, högkostnadsskydd gäller o.s.v. Däremot så görs spermaprov på Sahlgrenska, men man kan betala och göra det på kliniken också. Då går det snabbare.
  • Anonym (Ska börja)
    Äldre 25 Sep 14:51
    #3
    YKY skrev 2017-09-25 12:52:15 följande:

    Vi betalar patientavgift som vanligt båda två bara, högkostnadsskydd gäller o.s.v. Däremot så görs spermaprov på Sahlgrenska, men man kan betala och göra det på kliniken också. Då går det snabbare.


    Så kostnadsmässigt gör det inte så stor skillnad? Måste man skicka nån remiss eller räcker det att ringa? :) sen om man behöver ivf eller liknande, hur ligger kostnaderna mellan dom då? (Förlåt att jag kapar tråden med frågor till dig istället)
  • YKY
    Äldre 26 Sep 07:45
    #4

    För mig räckte det att ringa. Ska man genomföra IVF så är det på deras systerklinik och det är helt privat. Det kostar som vilken provat klinik som helst, så vill man ha det kostnadsfritt behöver man få en remiss skickad till Sahlgrenska och vänta in kön.

  • Anonym (Ska börja)
    Äldre 26 Sep 09:47
    #5
    YKY skrev 2017-09-26 07:45:42 följande:

    För mig räckte det att ringa. Ska man genomföra IVF så är det på deras systerklinik och det är helt privat. Det kostar som vilken provat klinik som helst, så vill man ha det kostnadsfritt behöver man få en remiss skickad till Sahlgrenska och vänta in kön.


    Tack så mycket för infon :) lycka till!
  • Äldre 26 Sep 12:48
    #6
    YKY skrev 2017-09-25 12:10:06 följande:

    Hej!

    Jag och min sambo har precis haft vårt första möte på Göteborgs kvinnoklinik. Vi har försökt sedan juni 2016 (16 cykler). Vi skickade in en egenremiss till Sahlgrenska innan sommaren, men när jag ringde i augusti sa de att de hade lång kö för utredning och vår beräknade tid för ett första möte var november. Då ringde jag Göteborgs kvinnoklinik och fick en tid inom en månad.

    Är det någon mer som har genomfört/håller få att genomföra sin utredning där? Vilka tester fick ni göra, och är der något specieölt vi ska tänka på?


    Hej!

    Vi kanske kan följas åt?

    Jag var där som ensamstående för ca 1,5 år sen, de tog prover, spolade och släppte mig eftersom de ej kunde erbjuda mig någon vidare hjälp. Har testat både pergotime och letrozol.

    Skall dock dit med gubben som jag träffade strax efter det, jag försökte på egenhand bli gravid i närmare 2,5 år sedan träffade jag min nuvarande och vi har haft oskyddat sen början av förhållandet, då vi kände att jag som har pco har svårt att bli gravid. Vi vill inte gå miste om de månaderna vi har, inget har hänt på snart 1 år.

    Håller tummarna för oss.
  • Äldre 26 Sep 12:50
    #7
    soontobe2 skrev 2017-09-26 12:48:59 följande:

    Hej!

    Vi kanske kan följas åt?

    Jag var där som ensamstående för ca 1,5 år sen, de tog prover, spolade och släppte mig eftersom de ej kunde erbjuda mig någon vidare hjälp. Har testat både pergotime och letrozol.

    Skall dock dit med gubben som jag träffade strax efter det, jag försökte på egenhand bli gravid i närmare 2,5 år sedan träffade jag min nuvarande och vi har haft oskyddat sen början av förhållandet, då vi kände att jag som har pco har svårt att bli gravid. Vi vill inte gå miste om de månaderna vi har, inget har hänt på snart 1 år.

    Håller tummarna för oss.


    Edit: ska dit 11 oktober!
  • YKY
    Äldre 27 Sep 16:30
    #8
    soontobe2 skrev 2017-09-26 12:48:59 följande:

    Hej!

    Vi kanske kan följas åt?

    Jag var där som ensamstående för ca 1,5 år sen, de tog prover, spolade och släppte mig eftersom de ej kunde erbjuda mig någon vidare hjälp. Har testat både pergotime och letrozol.

    Skall dock dit med gubben som jag träffade strax efter det, jag försökte på egenhand bli gravid i närmare 2,5 år sedan träffade jag min nuvarande och vi har haft oskyddat sen början av förhållandet, då vi kände att jag som har pco har svårt att bli gravid. Vi vill inte gå miste om de månaderna vi har, inget har hänt på snart 1 år.

    Håller tummarna för oss.


    Hej!

    Försökte du mha kompisar eller donerad sperma privat tidigare?

    Hur var de förra gången du var där för att få hjälp? Blev du bra bemött?
  • Äldre 27 Sep 16:38
    #9

    Hej!

    Jag gjorde min utredning i Skåne men nu har vi flyttat till Göteborg och har stått i kö för ivf på Sahlgrenska sen 30/5.

    Förhoppningsvis blir vi kallade för ivf december månad!

    Någon mer som står i kö till Sahlgrenska?

  • YKY
    Äldre 27 Sep 16:45
    #10
    zuces skrev 2017-09-27 16:38:24 följande:

    Hej!

    Jag gjorde min utredning i Skåne men nu har vi flyttat till Göteborg och har stått i kö för ivf på Sahlgrenska sen 30/5.

    Förhoppningsvis blir vi kallade för ivf december månad!

    Någon mer som står i kö till Sahlgrenska?


    Hej!

    Vi är precis i början av vår utredning, men vi (i alla fall jag) förväntar oss att nästa steg blir IVF. Ett halvårs kö känns inte så illa, om det är så läget är just nu!

    Vi skickade däremot egenremiss för utredning till Sahlgrenska i maj, men de hade kö och trodde inte de kunde ta emot oss förrän i november. Då ringde vi Göteborgs kvinnoklinik.

    Så nu får vi se! Jag ska boka in tid för spolning vid nästa mens som jag förväntar mig typ imorgon.
  • Äldre 27 Sep 16:53
    #11
    YKY skrev 2017-09-27 16:30:07 följande:

    Hej!

    Försökte du mha kompisar eller donerad sperma privat tidigare?

    Hur var de förra gången du var där för att få hjälp? Blev du bra bemött?


    Det var med privat donerad sperma.

    Jag tycker absolut att jag blev bra bemött trots att jag var helt öppen med att jag ville ha barn på egen hand, det kan ju vara lite tabu.

    Jag kommer att få träffa samma gynekolog som när jag var där sist vilket jag tycker är jätte positivt!
  • YKY
    Äldre 29 Sep 17:01
    #12
    soontobe2 skrev 2017-09-27 16:53:22 följande:

    Det var med privat donerad sperma.

    Jag tycker absolut att jag blev bra bemött trots att jag var helt öppen med att jag ville ha barn på egen hand, det kan ju vara lite tabu.

    Jag kommer att få träffa samma gynekolog som när jag var där sist vilket jag tycker är jätte positivt!


    Vad skönt att höra! Vem är det du träffar? Jag fick precis mens, så jag ska ringa på måndag för att boka in spolning. Lite orolig att det ska göra ont, hur var det för dig?
  • Äldre 30 Sep 11:38
    #13
    YKY skrev 2017-09-29 17:01:50 följande:

    Vad skönt att höra! Vem är det du träffar? Jag fick precis mens, så jag ska ringa på måndag för att boka in spolning. Lite orolig att det ska göra ont, hur var det för dig?


    Ulf träffar jag men är smått orolig för han ska tydligen vara borta ett tag och vill inte behöva vänta tills han kommer tillbaka, är väl lite ivrig Haha!

    Jag har spolat 3 gånger första gången tog jag ipren, andra inte och sist en Ipren 1 timme innan igen o iprenen hjälper faktiskt. Men själva spolningen gjorde ej ont, efter vart de som mensvärk :)
  • YKY
    Äldre 2 Oct 15:27
    #14
    soontobe2 skrev 2017-09-30 11:38:02 följande:

    Ulf träffar jag men är smått orolig för han ska tydligen vara borta ett tag och vill inte behöva vänta tills han kommer tillbaka, är väl lite ivrig Haha!

    Jag har spolat 3 gånger första gången tog jag ipren, andra inte och sist en Ipren 1 timme innan igen o iprenen hjälper faktiskt. Men själva spolningen gjorde ej ont, efter vart de som mensvärk :)


    Jag ska antagligen träffa honom också den här gången, men får se. Nu har jag en tid bokad i alla fall! :)

    Tre gånger? Hur kommer det sig att du gjort det flera gånger?

    Hur gammal är du förresten? :)
Svar på tråden Utredning på Göteborgs kvinnoklinik