• Jowai

    Faktura för offentliga handlingar

    I våras skickade jag ett mail ang att få ut offentliga handlingar. Jag efterfrågade dom att skickas per e-mail då de offentliga handlingarna i sig var e-mail, alltså digitala. 

    Fick svar att de inte kunde skicka dom digitalt. Då slutade jag svara eftersom jag inte kunde få dom på det sätter jag ville. 

    För några dagar sedan fick jag nu en faktura samt ett paket med dessa papper hemskickade till mig. Jag har i mitt första mail inte skrivit mitt namn eller min adress. En del av mitt personliga mail består av mitt efternamn så jag misstänker att de har hittat det på så sätt (handlingarna är från min arbetsgivare) 

    Min fråga är nu om de kan göra så här? Fakturan är på flera tusen av något jag inte efterfrågat på det sättet. 

  • Svar på tråden Faktura för offentliga handlingar
  • Anna60

    Du har inte begärt pappersfakturor. De har gjort fel. Det känns som om någon var lite överambitiös där. Ring dom och säg som det är. Du ska inte betala detta.

  • Anonym (Myndighetsanställd)

    De har rätt att ta ut en avgift per kopia, men inte utan att informera dig i förväg. De har dessutom som jag ser det begått ett stort fel när de letat reda på ditt namn och adress. Du har rätt att vara anonym och de har ingen rätt att efterforska vem du är. Kontakta dem direkt och bestrid fakturan. Du kan nog t.o.m hävda att du aldrig begärt ut handlingarna eftersom de inte har något underlag på att det är du som ligger bakom e-postadressen.

  • Jowai

    Kollade mailet från han som tog på sig uppgiften. 

    "Det står att om du inte har svarat på mitt mail kommer jag skicka papperskopior."

    Ett alternativ hade väl varit om jag läste dom på plats digitalt, jag förstår inte hur han kan skicka dom. Dessutom så här sent. 

    Vem ska man prata mer om den här frågan? Ni som svarat, är ni jurister eller är det kvalificerade gissningar?

  • Anna60
    Jowai skrev 2017-09-25 13:52:05 följande:
    Kollade mailet från han som tog på sig uppgiften. 

    "Det står att om du inte har svarat på mitt mail kommer jag skicka papperskopior."

    Ett alternativ hade väl varit om jag läste dom på plats digitalt, jag förstår inte hur han kan skicka dom. Dessutom så här sent. 

    Vem ska man prata mer om den här frågan? Ni som svarat, är ni jurister eller är det kvalificerade gissningar?
    Står det att han kommer skicka papperskopior om du inte svarar på mailet är det svårt att bestrida. Men eftersom du inte gett ditt namn och adress så känns det som om du har rätten på din sida.

    Kvalificerad gissning och sunt förnuft. Nu har inte juridik med sunt förnuft att göra. Men jag tycker ändå du skall strida för att inte betala fakturan. Men du kan inte negligera den, du måste ringa dom, ev skicka skriftligt (och behålla en kopia).
  • Anonym (Myndighetsanställd)
    Jowai skrev 2017-09-25 13:52:05 följande:

    Kollade mailet från han som tog på sig uppgiften. 

    "Det står att om du inte har svarat på mitt mail kommer jag skicka papperskopior."

    Ett alternativ hade väl varit om jag läste dom på plats digitalt, jag förstår inte hur han kan skicka dom. Dessutom så här sent. 

    Vem ska man prata mer om den här frågan? Ni som svarat, är ni jurister eller är det kvalificerade gissningar?


    Då blev det ju genast lite krångligare... då har du genom att inte svara sagt ja till papperskopior. Frågan kvarstår dock hur de ska visa att det är du som begärt dem när de inte har ditt namn och adress? På min myndighet är det också så att vi måste informera om kostnaden, men kanske inte är så hos alla. Jag skulle föreslå att du kontaktar en jurist hos din arbetsgivare och frågar vad som gäller.
  • Jowai

    Men han kan väl inte tvinga att skicka dom. De ska väl skickas om man begärt det, annars så finns väl uppgifterna på plats. Men som du säger, de har ju uppenbarligen eftersökt mina uppgifter och man ska få chansen att vara anonym.

    Ingen som vet om det finns någon upplysning man kan ringa eller liknande för mer info i frågan?

Svar på tråden Faktura för offentliga handlingar