• Äldre 25 Sep 14:04
    5267 visningar
    5 svar
    5
    5267

    Tips & Råd kring privatlån

    Hej! 

    Jag har tyvärr hamnat i en sits som gör att jag skulle behöva ta ett litet privatlån, vi pratar i summorna 15-20 tkr. 

    Det jag funderar på och önskar rådgivning i är hur man bör resonera? Jag är kund hos SEB idag där jag har mitt bolån och allting samlat. Är det bäst att ansöka om "Enkla lånet" hos SEB, är dessutom medlem i Unionen.

    Eller är det bättre att t.ex. göra förfrågan via Lendo? 


    Jag förmodar att min bank SEB tycker att det är bättre om jag har lånet via dem? Kan det påverka mig negativt framvöer om jag har bolånet hos SEB och ett privatlån hos t.ex. Nordea etc.?


     


    Tacksam för råd och tankar, då jag är oinsatt i detta. Har enbart ansökt om bolån tidigare.

  • Svar på tråden Tips & Råd kring privatlån
  • cb66
    Äldre 25 Sep 14:17
    #1

    Det är alltid bättre att gå till banken än att gå via "lendo" de förmedlar bara lån från bankerna och tjänar pengar som du måste betala på nåt sätt.

    Utnyttja facket och gå gärna runt till olika banker och fråga vilka som ger bästa ränta och villkor. Passa på att byta bank om du måste. 

  • Caramb­olan
    Äldre 25 Sep 14:28
    #2

    Kolla om du inte bara kan låna upp 20k på ditt bolån. Troligen mycket bättre villkor än att ta ett nytt lån utan säkerhet.

  • Äldre 25 Sep 15:03
    #3
    Carambolan skrev 2017-09-25 14:28:04 följande:

    Kolla om du inte bara kan låna upp 20k på ditt bolån. Troligen mycket bättre villkor än att ta ett nytt lån utan säkerhet.


    Precis vad jag skulle säga!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • bananh­ataren
    Äldre 30 Aug 16:11
    #4

    Om det är en så liten summa som 20 000 så kan du kanske låna på ditt bolån, det brukar ge bra ränta men ibland får man inte göra det längre. Om du inte får det skulle jag gå till lendo eller direkt till någon som lånar ut som inte är en bank. jag har mit privatlån hos Lendify och det är toppen! fick 5,2% i ränta o de var jättetrevliga!

    Lycka till! Glad

  • AAG
    Äldre 6 Sep 13:13
    #5

    Jag tycker du bör kolla med SEB vilken ränta du får först och främst. Sedan kan det vara en smart idé att kolla om du kan få en bättre ränta hos någon annan långivare genom att du använder dig av en låneförmedlare som exempelvis Sambla eller Lendo. 

    Det är helt kostnadsfritt att ansöka om ett lån hos en låneförmedlare och din ansökan är inte heller bindande. Samtidigt registreras endast en kreditupplysning hos UC som samtliga långivare delar på. 

    På följande länk får du några alternativ på låneförmedlare som har höga kundbetyg på Trustpilot: låneförmedlare

    Men med tanke på det låga lånebeloppet skulle jag nog rekommendera din egna bank SEB oavsett, skönt att ha allt samlat på ett ställe! (om du nu inte får en orimligt hög ränta!) 

Svar på tråden Tips & Råd kring privatlån