• Janttu1234

    sambolagen

    Min son och hans sambo har en gemensam bostadsrätt där även jag äger en liten del.

    Hon vill nu separera och tvinga den gemensamma bostaden till försäljning. Vi vill köpa ut henne men hon vägrar bli utköpt. Hon i sin tur kan inte köpa ut min son pga hennes ekonomi

    Måste vi sälja eller finns det någon möjlighet för oss att köpa ut henne?.

  • Svar på tråden sambolagen
  • Ekonom10

    Ta hjälp av en jurist. Om jag minns rätt kan en ägare av samägd lägenhet tvinga fram en försäljning. Men jag är ytterst tveksam till att hon ensam kan bestämma att lägenheten inte kan köpas av din son.

  • Kjell2
    Janttu1234 skrev 2017-09-26 02:17:05 följande:

    Min son och hans sambo har en gemensam bostadsrätt där även jag äger en liten del.

    Hon vill nu separera och tvinga den gemensamma bostaden till försäljning. Vi vill köpa ut henne men hon vägrar bli utköpt. Hon i sin tur kan inte köpa ut min son pga hennes ekonomi

    Måste vi sälja eller finns det någon möjlighet för oss att köpa ut henne?.


    Hon behöver inte sälja till er.

    Alla ägare kan tvinga fram en tvångsförsäljning
  • Ekonom10
    Kjell2 skrev 2017-09-26 07:00:28 följande:

    Hon behöver inte sälja till er.

    Alla ägare kan tvinga fram en tvångsförsäljning


    Men sonen kan lägga ett bud på lägenheten som alla andra? När den säljs på öppna marknaden?
  • Kjell2
    Ekonom10 skrev 2017-09-26 07:14:28 följande:
    Men sonen kan lägga ett bud på lägenheten som alla andra? När den säljs på öppna marknaden?
    Ja.

    Men ta det nu lite lugnt och avvakta en stund. När saker har lugnat ner sig så ger ni henne ett vettigt bud på hennes del och förklarar att då slipper hon delta i visning, leja mäklar, betala mäklararvode mm. Det brukar lösa sig då.


  • Jamesdio

    Hm. Hur många procent äger hon, din son och du?

    Säljaren måste ju inte sälja till den som budar högst utan kan ju välja. Antar då att man får gå på majoritet om det är flera säljare som är oense?

  • sextiotalist

    Förklara för kvinnan att om hon vill ha en snabb affär, så är det försäljning till sitt blivande ex som är att rekommendera, eftersom ni kan dra ut på tvångsförsäljning ett bra tag (samt att det inte alls behöver garantera ett bra pris)

    Mitt tips är att ni ger henne följande alternativ. Hon tar in en mäklare som värderar lägenheten, ni tar in en mäklare, sedan möts ni på halva vägen

  • Noname00

    Står hon med på några papper att hon är delägare på bostaden, eller äger hon den bara för att den införskaffades för gemensamt bruk?

  • Noname00

    Står hon inte med på några papper och vill utnyttja sambolagen så är det upp till henne att processa, begöra bodelning osv och det måste göras inom en viss tid annars kan man inte göra det med stöd av sambolagen.

    Är inte helt säker, men jag tror även att hon måste vara skriven och bo där, dvs har hon flyttat ut och skrivit sig på en ny adress så kan det vara kört för hennes del.

Svar på tråden sambolagen