• Anonym (AspergerTjej)

    Vad innebär att vara förtidspensionerad i praktiken?

    Som frågan lyder, vad innebär att vara förtidspensionär i praktiken? får man överhuvud taget jobba något, t ex extra jobb som statist eller liknande, eller riskerar man då förlora sin pension? hur stor är pensionen?
    är 33, har haft väldigt svårt att komma in i arbetslivet. Klarar inte av heltidsjobb, inte ens så kallat anpassat sådant, då stressen och intrycken blir för mycket, då jag har Asperger och är känslig för intryck. Det plus dåligt immunförsvar som gör att jag blir sjuk väldigt ofta de få gånger jag fått jobb, har lett till att jag har svårt att behålla de jobben jag haft.
    En kompis till mig som också har Asperger är förtidspensionerad och får typ 8000 kr plus bostads-tillägg, vilket gör att hon kan bo själv i egen lägenhet, en lyx som varit mig berövad pga min situation.
    Nu får jag bara sammanlagt 5600kr från alfakassan, med två veckors mellanrum och det ska räcka till allt, SL kort, mobilräkning, mat, CSN räkning etc så det blir inte så mycket över, jag kan bara glömma att ha råd att flytta till egen lägenhet.
    Bor hos släktingar.
    Då jag jobbat på Samhall, så är jag inte heller attraktiv på arbetsmarknaden, innan Samhall kom jag åtminstone på intervjuer, det gör jag inte längre.

    Ser fram emot att få svar, ha det gott!

  • Svar på tråden Vad innebär att vara förtidspensionerad i praktiken?
  • Anonym (Otto)

    Antar att du menar sjukersättning eller aktivitetsersättning (vilket som kan bli aktuellt beror på om du fyllt 30 eller ej)? Lite olika regler för de båda ersättningarna dock eftersom sjukersättning bedöms för all framtid och din arbetsförmåga måste vara helt utredd för att veta om du kan jobba någon del innan du kan få det.

  • Anonym (AspergerTjej)
    Anonym (Otto) skrev 2017-09-26 15:15:53 följande:

    Antar att du menar sjukersättning eller aktivitetsersättning (vilket som kan bli aktuellt beror på om du fyllt 30 eller ej)? Lite olika regler för de båda ersättningarna dock eftersom sjukersättning bedöms för all framtid och din arbetsförmåga måste vara helt utredd för att veta om du kan jobba någon del innan du kan få det.


    Tack för att du svarade! jo jag är 33,
  • Anonym (hej)

    Så jobbigt du haft det! Jag har själv nyligen sagt upp en sjukerättning, men jag levde med den under flera år och jag vet lite om reglerna.

    Har du sjukersättning på 100% är det faktiskt tillåtet att arbeta upp till 5 timmar i veckan utan att ersättningen påverkas. Man får också ha F-skattsedel för att driva ett mindre företag. Det var många förtidspensionärer som blev glada när regeln om F-skatt kom efter det gör att man kan jobba lite, kanske hemifrån, och få några kronor extra.

    Det låter som att det är garantinivå på sjukersättningen som kommer att vara aktuellt för din del, då får du ungefär samma som din väl. Bostadstillägget hjälper upp med kostnaden för hyra. 

  • Anonym (Lotta)

    Var uppmärksam på att regelverket ser olika ut beroende på när sjukersättningen beviljas.
    Jag som har sjukersättning sedan före 2008 har andra regler jämfört med den som har fått beslut senare så var vaksam över om de svar du får utgår från hur det är nu! 

    Jag hade sjukpenning före jag fick sjukersättning och min ekonomi blev mycket bättre tack vare bostadstillägget. 

    Håll koll på om du har rätt till försörjningsstöd! Du får ta upp kostnader för vård , mediciner och för viss akut tandvård. 

    Jag har periodvis haft hjälp av Personligt ombud - rekommenderas.  

  • Anonym (Otto)

    När jobbade du senast och hur gick det då?
    Eftersom du har alfakassa så antar jag att du har en handläggare på Arbetsförmedlingen? Det du i så fall kan göra är att be din handläggare om att ni har något som kallas "gemensam kartläggning" ihop med Försäkringskassan. Det innebär att du har ett möte med din handläggare på arbetsförmedlingen och en handläggare från Försäkringskassan och du får då veta mer om vad som krävs för att du skulle kunna få sjukersättning.
    Vill bara säga att det är SVÅRT att få sjukersättning då det krävs att din arbetsförmåga är helt utredd (om du ex kan jobba till någon del, då räknas även arbete på Samhall) och det inte finns någon möjlighet till att din arbetsförmåga kan bli bättre. Du behöver också ett läkarutlåtande som styrker att din arbetsförmåga är nedsatt i alla former av arbete och varför den bedöms vara nedsatt i alla former av arbete.

  • Anonym (trötter)

    Hej, TS. 

    Jag har precis som du asperger, och jag gick direkt från gymnasiet in i aktivitetsersättning, och sedan, när jag fyllde 30, sjukersättning. 

    Det är svårt att få sjukersättning, mycket svårt. Läkare slår larm stup i kvarten att deras patienter får avslag fast de verkligen inte är arbetsföra. Så det första du behöver är en bra läkare som kan skriva ett fantastikst utlåtande. En som känner dig riktigt väl och kan beskriva dina svårigheter. Sen ska Försäkringskassan och Arbetsförmedligen tillsammans utvärdera dig, i alla fall så gjorde de det här i ett speciellt program, det tog 3 månader. Sedan tar det upp till ett halvår innan de skickar ut beskedet. Skicka in ansökning av bostadstillägg i samma kuvert, så slipper du vänta på det.

    När du har sjukersättning får du göra något som liknar jobb "en åttondel", dvs 5 timmar i veckan. Här är de superstrikta med att det ska vara 1 timme om dagen och aldrig 5 timmar en dag, eller 2,5 timme två dagar eller någon annan konstellation. 1 timme om dagen eller inget, annars är du arbetsför. Om det inte är daglig verksamhet, förstås, för det får man jobba med 8 timmar om dagen, nästan utan ersättning trots att de kan vara förvillande lika riktiga jobb.

    Om man inte har jobbat innan, som jag, för man garantiersättning vilket är 9100 någonting före skatt, de höjde i juni. Det bli ungefär 6800 efter skatt. Sedan kan man få bostadstillägg ovanpå det, och det är 95% av ens hyra pp till 5000 kr. Har man högre hyra än så kan man få särskillt bostadstillägg upp till 6800 kr, om den höga hyran på något sätt är motiverad.

    Man blir inte fet på att leva på sjukersäntting, särskilt inte på garantinivå. Jag hade mer pengar att röra mig med för 12 år sedan än jag har nu. Det finns en bra uträkning här på forumet som jämför hur mycket pengar vi hade då mot hur mycket vi har nu. Det var jätteintressant och skrämmande att läsa. Jag ska se om jag hittar det igen.

    Fråga om du undrar något.

  • Anonym (Mia)

    Du är 33 år och har 32 år kvar till pension, det är halva ditt liv. Du ska absolut inte tänka på förtidspension nu! Kontakta habiliteringen och se vad de kan hjälpa dig med, se om du kan få hjälp av psykiatrin och kontakta vårdcentralen för att kolla upp att det inte är något fysiskt fel (du sa att du hade dåligt immunförsvar)

    Det är betydligt lättare att få ett naturligt anpassat jobb om man pluggar vidare, det finns jobb som man kan göra hemifrån också, t.ex programmerare. Du behöver fundera på vad du är bra på och kolla på utbildningar, en del saker går att plugga på distans om du tycker det är svårt att vara i skolan. Skolan har också en skyldighet att anpassa sig efter dina behov då du har en diagnos.

    Om du har svårt att göra saker hemifrån också fast du inte blir överstimulerad kanske du har en annan diagnos/sjukdom också, det är väldigt vanligt att de med Asperger har andra sjukdomar/diagnoser t.ex ADHD eller depression, särskilt tjejer får ofta fel diagnoser eller inga alls. (Det är alltså inte Aspergern jag ifrågasätter, jag vill bara öppna upp för att det kan vara något mer)

  • Anonym (AspergerTjej)
    Anonym (Mia) skrev 2017-09-28 10:05:34 följande:

    Du är 33 år och har 32 år kvar till pension, det är halva ditt liv. Du ska absolut inte tänka på förtidspension nu! Kontakta habiliteringen och se vad de kan hjälpa dig med, se om du kan få hjälp av psykiatrin och kontakta vårdcentralen för att kolla upp att det inte är något fysiskt fel (du sa att du hade dåligt immunförsvar)

    Det är betydligt lättare att få ett naturligt anpassat jobb om man pluggar vidare, det finns jobb som man kan göra hemifrån också, t.ex programmerare. Du behöver fundera på vad du är bra på och kolla på utbildningar, en del saker går att plugga på distans om du tycker det är svårt att vara i skolan. Skolan har också en skyldighet att anpassa sig efter dina behov då du har en diagnos.

    Om du har svårt att göra saker hemifrån också fast du inte blir överstimulerad kanske du har en annan diagnos/sjukdom också, det är väldigt vanligt att de med Asperger har andra sjukdomar/diagnoser t.ex ADHD eller depression, särskilt tjejer får ofta fel diagnoser eller inga alls. (Det är alltså inte Aspergern jag ifrågasätter, jag vill bara öppna upp för att det kan vara något mer)


    Men jag har ju försökt att få jobb, med alla möjliga stöd personer som hjälp, jobb coacher, arbetspsykolog, Samhall med sina anställda, workcenter, arbetscenter, MISA etc. Men det har inte funkat! alltid är det hög stress nivå, eller så kräver de något jag inte klarar av som att sitta i kassan då det blir för stressigt, man måste ju jobba i högt tempo något som inte funkar för mig. Till och med på samhall som ska vara anpassat fick jag klagomål på att jag var för långsam!
    Man kan inte leva på att hoppa från praktikplats till praktikplats och till slut höra att man ändå inte är redo för anställning.
    Har också pratat med vårdcentralen om mitt nedsatta immun försvar och problem med lungor som jag ibland har pga astma, och de kan inte hitta något fel på mig! den enda förklaringen jag fått är att " det kan bli så ibland att som astmatiker så HAR man nedsatt immun försvar"!
    Jag gick igenom en lång neuropsykiatrisk diagnos undersökning av läkare och psykolog, fick svara på en jädrans massa frågor och de kom fram till att jag bara hade Asperger. Jag har också fått höra att jag är känslig för stress, tjena det visste jag inte??:P
Svar på tråden Vad innebär att vara förtidspensionerad i praktiken?