• Kissekatta

    Kattunge som kissar runt i huset!

    Har  två kattungar på 4,5 månad, två honor. Den ena har börjat kissa runt på gardiner, mattor, badkaret, bakom tvn osv. Har införskaffat fler lådor och använder Everclean kattsand. Gör rent lådorna ett par gånger per dag. 
    Den ena kattungen gick runt och nosade, gick och nosade på 3 kattlådor och gick därifrån och hoppade upp i en skinnsoffa och tänkte kissa! Jag skrek NEJ och katten sprang därifrån och hoppade i en kattlåda och kissade. 
    Den har också tänkt kissa på sambons tröja, lika där skrek jag nej och katten sprang till en kattlåda.  

    Till 90% kissar den i nån av lådorna men ibland... bajsar gör den bara i lådan. De ska bli utekatter, el ja få springa ut och in som de vill. Brukar det lösa sig?? Speciellt när de får springa ute tänker jag?

  • Svar på tråden Kattunge som kissar runt i huset!
  • Långbenopluto

    Man ska ALLTID kontakta veterinär när en katt plötsligt börja bete sig på detta sätt för ungen kan ha problem med njurar etc och förknippar sandlådan med smärta.

  • ZSSN
    Kissekatta skrev 2017-09-27 09:21:08 följande:

    Har  två kattungar på 4,5 månad, två honor. Den ena har börjat kissa runt på gardiner, mattor, badkaret, bakom tvn osv. Har införskaffat fler lådor och använder Everclean kattsand. Gör rent lådorna ett par gånger per dag. 
    Den ena kattungen gick runt och nosade, gick och nosade på 3 kattlådor och gick därifrån och hoppade upp i en skinnsoffa och tänkte kissa! Jag skrek NEJ och katten sprang därifrån och hoppade i en kattlåda och kissade. 
    Den har också tänkt kissa på sambons tröja, lika där skrek jag nej och katten sprang till en kattlåda.  

    Till 90% kissar den i nån av lådorna men ibland... bajsar gör den bara i lådan. De ska bli utekatter, el ja få springa ut och in som de vill. Brukar det lösa sig?? Speciellt när de får springa ute tänker jag?


    Är de kastrerade ännu? Min hona skvätte/kissade överallt när hon började löpa.
  • Glinda från Oz

    Det troliga är att det är dags att kastrera, en könsmogen okastrerad katt kan kissa lite överallt för att markera revir.

    Är katten kastrerad är min andra fundering när den togs från mamman. En katt som tas tidigare än 12 veckor får ofta problem då den börjar bli könsmogen.

    Är det inte någon av de orsakerna kan det bero på urinvägsinfektion, att katten inte gillar kattsanden, att lådorna är fel placerade, inte ordentligt rengjorda, för få lådor eller att katten protesterar mot något.

  • Birmafröken

    Vad har du för slags lådor och var är de placerade? Var du hemma hos uppfödaren så att du såg hur lådbesöken fungerade där?

  • Jemp
    Kissekatta skrev 2017-09-27 13:24:33 följande:

    12 veckor var katterna när vi hämtade dem. 4,5 månad är de nu så känns lite tidigt med könsmognad...


    Börja med att kastrera. Så tidigt är det inte.
  • EnGladPingvin

    Börja med att kolla med veterinär så att det inte är något fel. Kastrering kan också vara ett alternativ. Sen ska man inte straffa/skrämma en katt som kissar på fel ställe. Katter förstår inte att du skriker för att de kissar på fel ställe, de tror du skriker för att de kissar. Risken är att de blir stressade och sen gömmer sig när de ska kissa. Lyft dem till kattlådan istället.

  • Kissekatta

    Har ringt veterinären och de har en gräns på 6 månader för att kastrera. P-piller ska ju inte vara bra heller, men fram till dess? Kan p-piller vara ett alternativ som gör att de slutar pinka? OM det är pga könsmognad?

  • Satira

    Kan ju rekommendera dig att byta veterinär... 
    Sedan ett par år tillbaka är den nya kastreringsnormen 4 månader för katt, bland annat på grund av att de kan bli könsmogna innan 6 månaders ålder men framförallt för att det inte fanns några belägg för den tidigare 6 månaders gränsen. 

    Se: www.svf.se/en/Sallskapet/Smadjurssektionen/Normgruppen/Normer-av-medicinsk-karaktar/Rekommendationer-angaende-kastration-av-katt/

    Könsmognad vid 4 månader är inte vanligt, men det förekommer så jag håller med ovanstående att om det inte hittas medicinska fel på katten är kastrering lämpligt. 

Svar på tråden Kattunge som kissar runt i huset!